elektrochemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

elektrochemie

Ik zit al een hele tijd over een opgave over brandstofcellen te denken, maar kom er niet uit. Kan iemand me helpen, aub voor morgenavond????

3g Zn metaal wordt geplaatst in 20,0 mL 0,100 molair AgNO3oplossing bij

25 graden celcius. Wat zijn de Zn 2+ concentratie en Ag+ concentratie in de oplossing na evenwichtsinstelling en hoeveel ongereageerd Zn blijft er over?

Gegeven: E0(Zn2+/Zn)=-0,763

E0(Ag+/Ag)=0,799

Ik heb ook de antwoorden als jullie dat handig vinden, maar ik wil graag weten hoe ik hieraan moet komen: [Zn2+]=5,00 x 10^-2 molair

[Ag+]=7,5 x 10^-28 molair

2,935 g Zn ongereageerd.

Berichten: 485

Re: elektrochemie

Het heeft me ff tijd gekost, ik zat helemaal niet meer in de redox, ook weer nuttige herhaling voor mezelf Afbeelding .

Ik ging eerst helemaal de fout in, maar toen zag ik het, ik denk dat jij daar ook de fout in ging, je moet niet rekenen met [Ag+]=0.1 M in je Nernst vergelijking, want immers bijna alle Ag+ wordt omgezet in Zn2+. Als je de reactievergelijking (evt. aan de hand van tabel 48 BINAS) opstelt zie je dat de reactieverhouding 1:2 is=> 1 mol Ag+ wordt maar 0.5 mol Zn2+

Afbeelding

(Het kan zijn dat je de nernstvergelijking anders kent: Eo+0.059/n*log [ox]/[red], maar ze zijn hetzelfde.)

voor reactie:

[Ag+]=0.1 M

na reactie

[Ag+]=0.1-x

[Zn2+]=0.5x

Nu mag je het zelf nog invullen, ik kwam zelf niet helemaal op het goede antwoord uit, maar dat komt omdat ik het heel snel uitgerekend heb en dus waarschijnlijk wel ergens een foutje gemaakt heb. :-k

Mocht je er alsnog niet uitkomen, reageer dan maar weer. Dan kom ik wel met de volgende hint :) .

Reageer