Explosief in Purmerend

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Explosief in Purmerend

Jongen gewond door explosief internetrecept


Uitgegeven: 27 mei 2004 20:30

Laatst gewijzigd: 27 mei 2004 21:32


PURMEREND - Een 15-jarige jongen uit Purmerend is vrijdag ernstig gewondgeraakt bij de ontploffing van een eigen gemaakt explosief mengsel in natuurgebied Het Twiske. Het recept voor het explosief vond het slachtoffer op internet, vertelde een politiewoordvoerder donderdag, nadat de moeder van de jongen zich op het bureau had gemeld met het verhaal.


De moeder van de jongen meldde zich bij de politie Zaanstreek-Waterland uit vrees dat haar zoon nog meer explosieven verborgen hield in zijn slaapkamer. Haar angst bleek gegrond. De politie vond in de ouderlijke woning nog eens tien gram aceton-peroxide.


Het Explosieven Opruimings Commando (EOC) heeft het mengsel donderdagmiddag in de woonwijk gecontroleerd tot ontploffing gebracht. Een aantal woningen moest korte tijd worden ontruimd.


Ontploffing


De jongen heeft het mengsel in een blikje gestopt en tot ontploffing gebracht. Het slachtoffer moet twee vingerdelen missen en kreeg delen van het blikje in zijn oog en lichaam. Een kennis heeft eerste hulp verleend en de jongen voor behandeling naar het ziekenhuis gebracht. Het is volgens de politie een wonder dat de jongen het ongeluk kan navertellen.


De politie stelt een onderzoek in en maakt wegens productie en bezit van explosieven proces-verbaal op tegen de 15-jarige.


Kennen jullie die stof?


Vrede,


Frans

Berichten: 485

Re: Explosief in Purmerend

Nee maar wat een drol zeg! Zeker niet goed opgelet bij de scheikundelessen over veiligheid!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Explosief in Purmerend

Het is wel een beetje een raar stofje want het wordt geboycot (ofzo) aan alle kanten. Ik kan met allemaal variaties van de naam wel vinden hoe je het moet maken (duizenden hits), maar echt chemische eigenschappen (dus niet het doet !!boem!!) zijn niet te vinden.


Dit is natuurlijk wel het grote problem van internet. Een goede zoekactie en je hebt zo perfect voorgeschotelde recepten voor bijna elke explosieve stof. Als je wat meer chemische kennis hebt weet je misschien nog waarmee je bezig bent, maar een jongetje van 15 dat loopt te kloten is vooral voor zijn omgeving erg gevaarlijk. Typisch geval van eigen schuld dikke.....

Berichten: 81

Re: Explosief in Purmerend

ap oftewel acetone-peroxide is een zeer gevoelige HE (high explosives).

7 gram is voldoende om een boom op te blazen.

Het is gevoelig voor schokken, druk en vlammen

De dimeer is enigsinds nog gevoeliger

Berichten: 485

Re: Explosief in Purmerend

Ik heb ff navraag gedaan bij een vriend van me die TOA is op een school in Purmerend. De jongen zat inderdaad daar op school, de moeder van de jongen heeft de scheikunde leraar gebeld om te vragen wat er met de rest van het spul moest gebeuren. Zij hebben aangeraden om de EOD te bellen, want het afvalophaalbedrijf heeft geen vergunning om dat soort dingen af te voeren!!!!

Op die school wordt heel intensief veiligheid bij scheikunde behandeld, o.a. dit lespakket:


praktijk lessen veiligheid


Verder acht ik het bijna onmogelijk dat deze jongen stofjes van school gejat heeft, omdat er echt een chemicaliënopslag is waar je zonder sleutel niet inkomt!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Explosief in Purmerend

Verder acht ik het bijna onmogelijk dat deze jongen stofjes van school gejat heeft, omdat er echt een chemicaliënopslag is waar je zonder sleutel niet inkomt!
De stoffen die je nodig hebt (ik ga ze natuurlijk niet noemen) kan je gewoon kopen bij de apotheek of cosmetica-winkel en elke bouwmarkt en de bereidingswijze haal je van internet. Al wordt dat nu wat moeilijker, want veel (in ieder geval een aantal) Nederlandstalige bereidingswijze die gisteren nog online stonden zijn nu plotseling verdwenen :-k :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Explosief in Purmerend

Het is ook bijna niet dicht te timmeren. Ik verkoop grondstoffen en chemicaliën aan particulieren. Om zowel praktische als veiligheidsredenen heb ik alle oxidatoren en sterke reductoren uit het assortiment gehaald. Maar voor sommige huishoudelijke klusjes heb je nu eenmaal oxidatoren nodig, dus een goed recept en een tochtje langs de supermarkt, bouwmarkt, het tuincentrum en de drogist en je bent er.


In feite heb ik het liefst dat zulke sukkels als deze jongen onder goede begeleiding kunnen experimenteren. En dan uiteraard niet met organische peroxiden, maar met nitraat mengsels, desnoods chloraten. Daar kan je ook wel ongelukken mee krijgen, maar het zijn in elk geval redelijk stabiele mengsels.


Overigens zijn het niet alleen onwetenden die knoeien met gevaarlijke stoffen, de man uit Amstelveen die zo'n beetje een munitie fabriek annex -depot had was een scheikunde leraar (vorig jaar rond deze tijd in het nieuws).


Een mooie site met een aantal praktijkvoorbeelden waar het op gewone middelbare scholen (bijna) fout ging met gevaarlijke stoffen vind je op: Linke Soep


Ik herinner me overigens ook nog wel een paar (bijna) ongelukken, zoals de docent die (een meter voor mij, ik zat midden voor in het lokaal) bijna de hele school voorraad natrium in het bekerglas met water deed, in plaats van het korreltje dat hij er net van afgesneden had. Of mijn medeleerling die op z'n examenpracticum de kopersulfaat oplossing met 220 volt wisselstroom probeerde te electrolyseren (vast twee tiende punt aftrek, er stond duidelijk gelijkstroom :-k )


Overigens vraag ik het nu maar (daar is een forum voor): hoe kan ik nog meer voorkomen dat klanten de stoffen die ik verkoop verkeerd gebruiken?

Voor de duideijkheid, het gaat om De Hekserij


Alle suggesties zijn welkom.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Explosief in Purmerend

hoe kan ik nog meer voorkomen dat klanten de stoffen die ik verkoop verkeerd gebruiken?
Goede vraag, plaats deze anders even met dit inleidende verhaaltje in het discussieforum. Wie weet krijg je nog goede suggesties...

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Explosief in Purmerend

Het explosief dat hier gebruikt (misbruikt) is is aceton peroxide. Een uiterst instabiel explosief dat populair is bij hobbyisten omdat het simpel te maken valt. De ingrediënten voor de productie van AP (·······················) zijn gemakkelijk te verkrijgen, het zal daarom niet echt mogelijk zijn er veel aan te doen. Hij had gewoon meer moeten lezen over AP voor hij het gebruikte en verder heeft hij gewoon pech.


Jorim: Ook al stond het in de kranten, wij noemen de stoffen waaruit het bereid kan worden verder NIET!
Afbeelding

Berichten: 40

Re: Explosief in Purmerend

JanMeut schreef:

Overigens vraag ik het nu maar (daar is een forum voor): hoe kan ik nog meer voorkomen dat klanten de stoffen die ik verkoop verkeerd gebruiken?

Voor de duideijkheid, het gaat om De Hekserij

Op hekserij is weinig engs te vinden. Ga vooral geen chloraten verkopen, doe dan liever perchloraten die zijn veel veiliger.


Ongelukken komen vooral door AP en chloraten gemengd met de verkeerde stoffen. Verder heb je de pijpbommen waar men ongelukken mee maakt, doorgaans met kruit uit bestaand vuurwerk of de genoemde explosiefjes.


Je kunt ook wel de Gamma verwijten dat ze metalen pijpen verkopen als weer iemand een hand kwijtraakt door een pijpbom. Maar ja, ook kattebak korrels zijn gevaarlijk te maken als je er de juiste explosieven mee mengt he.


Mijn advies is daarom: maak geen AP maar doe de moeite om een betere primary te bouwen. OK, de wet verbiedt het natuurlijk om mensen daarmee te helpen maar wie het echt wil kan die chemicalien toch wel vinden...

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Explosief in Purmerend

[vervolg]

Politiebureau beschadigd na ontploffing projectiel

HEILOO-Aan het begin van de nacht is een zelfgemaakt projectiel ontploft voor de deur van het politiebureau van Heiloo aan de Kennemerstraatweg. Door de ontploffing sneuvelden er enkele ruiten ter hoogte van de voordeur en de lampen in het plafond van de entree.



De explosie werd veroorzaakt met behulp van een buis waarin kruit is gestopt. De buis werd door de technische recherche teruggevonden in de hal van een tegenovergelegen appartementencomplex op tientallen meters afstand. De buis was daar door een ruit heen geslagen en had ook daar schade veroorzaakt aan ruiten en een kozijn.


Op het moment van de ontploffing waren er geen agenten in het bureau aanwezig en het heeft niet tot persoonlijke ongelukken geleid. De politie stelt een onderzoek in naar de daders.


Luilaknacht

Of de ontploffing het geval is van een uit de hand gelopen luilakgrap is onbekend. Zeker is wel dat de politie afgelopen nacht veel meldingen kreeg van overlast veroorzaakt door luilak-vierende jeugd.


Bron: Noordhollands Dagblad, 29 mei 2004

[/vervolg]


Nu is het natuurlijk een mediahype en zul je continu dingen blijven lezen over mensen die kloten (er zijn ook mensen die het als hobbby WEL veilig doen) met explosieven. Maar nu iedereen er nogmaals op attend emaakt wordt hoe makkelijk je via internet aan recepten kan komen zal het (negatief vooral) gebruik ook wel toenemen.

Gelukkig is dit natuurlijk wel weer goed voor de uitstraling van de chemie in het algemeen en dus ook de opleidingen, NOT !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Explosief in Purmerend

Gelukkig is dit natuurlijk wel weer goed voor de uitstraling van de chemie in het algemeen en dus ook de opleidingen, NOT !!!
Very true...


Maar aan de andere kant: ik kan me de laatste keer chemie eens op een positieve manier in het nieuws kwam niet herinneren. Als er eens een nieuw medicijn is ontwikkeld (wat uiteraard door chemici is gemaakt) komt dat op het conto van de geneeskunde... gaat het om vervuiling, dan zijn er "(schadelijke) chemische stoffen" vrijgekomen...

Alsof er zoiets bestaat als niet-chemische stoffen :-k
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 148

Re: Explosief in Purmerend

Maar aan de andere kant: ik kan me de laatste keer chemie eens op een positieve manier in het nieuws kwam niet herinneren. Als er eens een nieuw medicijn is ontwikkeld (wat uiteraard door chemici is gemaakt) komt dat op het conto van de geneeskunde...
De Amerikanen zijn toch wel zo ontzettend trots op één of andere pil die ze ontwikkeld hebben waarvan je "toch echt" schijn af te vallen zonder er wat voor te doen...

Berichten: 10

Re: Explosief in Purmerend

Stond bij de reacties op webwereld:
slachtoffer van eigen domheid:

Maandag 31 mei 2004, 12:04 uur


Ik weet dat er hier niet veel waarde wordt gehecht aan de woorden van een puber, maar ik wist van de risico's af en heb toen ik begon de mogelijke gevolgen geaccepteerd.

Ik wilde daarbij niemand anders dan mezelf in gevaar brengen, vandaar dat ik het niet in een woonwijk deed. En nu sta ik er verbaasd van dat de synthese ook nog in de krant staat, op de meest gevaarlijke manier mogelijk(alles bij elkaar en roeren maar). Ik hoop dat niemand zo dom is als ik was en dit explosief maakt. En verder, de meeste sites staan vol met onzin. Of je maakt het en het doet niks, of je maakt het en je bent niet in staat het na te vertellen.

PS: Ik ben een halve vinger verloren aan deze troep, voor de laatste keer: Maak het niet!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Explosief in Purmerend

Om het verhaal nog even af te sluiten een reactie van 'het slachtoffer' die ik vandaag toegemailt kreeg. Hij prefereert het om anoniem te blijven wat ik dan ook respecteer.


Beste beheerder

Ik stuur dit ivm het ongeluk in purmerend.

Ik wil mijn excuus aanbieden aan de mensen in de chemie die ik met mijn ongluk in een kwaad daglicht heb gesteld. Sommige mensen denken nu: chemie=bommen=terrorist=slecht.

Dit was niet mijn opzet, ik heb al aardige ervaring op het gebied van HE's. De reden van het ongluk is moeilijk te achterhalen: ·········································.

Verder heb ik alles gedaan om het risico voor omstanders te verkleinen, door het in een natuurgebied te doen.

Ik wil duidelijk stellen dat ik GEEN 'bomb maker' , zoals veel 'anarch book' gelovigen zich noemen, ben. Ik had WEL enig benul van de kracht, daarom gebuikte ik bv geen pet fles als behuizing, dit is niet te zien op de rontgenfotos.

Ik voel me nu wel schuldig, door mij staat het 'recept' nu in de krant. Veel onbenullen zullen volgen, ben ik bang.

Ik ben nu gestopt met explosieven, in de chemie heb ik echter wel nog interesse.

Verder wil ik zeggen dat het nooit mijn opzet is geweest om meer schade aan te richten dan een flinke krater in de grond···

···Verder nog veel succes met je site.

Reageer