elastiekje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

elastiekje

Ik werk als scheikunde toa en het volgende proefje leek me eenvoudig.

Een elastiekje aan een statief met een gewichtje er aan dat een paar milimeter boven de tafel zweeft. Het elastiekje met een haarfohn verwarmen en het gewichtje zal de tafel raken. Zo stond het tenminste in het boek.

Mijn of beter ieders verbazing was groot dat het elastiekje korter werd bij verwarming. Verschillende soorten elastiekjes geprobeert maar allemaal werden ze korter.

Wie heeft er een verklaring voor dit onlogisch verschijnsel.

Berichten: 266

Re: elastiekje

Een elastomeer gedraagt zich als een thermoplast en

de uitzettingscoefficient ligt tussen de 9 en 290 * 10^-6cm/cm°C

volgens mij moet het dus uitzetten, maar is misschien niet meetbaar.

Berichten: 25

Re: elastiekje

cheMister schreef: Een elastomeer gedraagt zich als een thermoplast en

de uitzettingscoefficient ligt tussen de 9 en 290 * 10^-6cm/cm°C

volgens mij moet het dus uitzetten, maar is misschien niet meetbaar.
Beste Chemister, Wij zagen (meetbaar dus) het gewichtje hoger gaan en dus het elastiekje korter worden. Dus wat jij suggereert dat het elastiekje langer wordt, desnoods niet meetbaar wees de praktijk niet uit. Hij werd (ze diverse soorten getest) zichtbaar korter.

Berichten: 266

Re: elastiekje

Bleef het elastiekje ook korter als de haardroger enige tijd afgezet was?

En kwam het dan terug naar zijn oorspronkelijk rek.

Berichten: 485

Re: elastiekje

Misschien werd de weekmaker verdampt waardoor het elastiekje van een thermoplast naar een thermoharder veranderde?

Waar ben je TOA? (Ik was TOA in Hoorn op het Oscar Romero) :-k

Berichten: 25

Re: elastiekje

jileeflang schreef:Misschien werd de weekmaker verdampt waardoor het elastiekje van een thermoplast naar een thermoharder veranderde?

Waar ben je TOA? (Ik was TOA in Hoorn op het Oscar Romero)  :-k
Ik ben TOA in Tilburg.

Zover ik weet kan een thermoplast door geringe verhitting niet in een thermoharder veranderen. Het verdampen van een weekmaker lijkt me ook niet het geval, na afkoeling kreeg het elastiekje zijn oorspronkelijke lengte

Berichten: 115

Re: elastiekje

het klinkt misschien raar, maar je waarneming klopt!

bij temperatuursverhoging zal een elastiekje krimpen.

de thermodynamica levert de volgende formule voor de kracht in een elastiekje:

(df/dT)l = -(dS/dl)T = constant

dwz de verandering van de trekkracht (dit is de "restoring force") met de temperatuur bij constante lengte = de verandering van de entropie met de lengte bij constante temperatuur.

aangezien de entropie afneemt als het elastiekje langer wordt (je ordent dan de ketens uitgestrekt naast elkaar) is deze term negatief.

de verandering van de kracht met de temperatuur (bij constante lengte) is dan positief.

maw, als je een elastiek spant tussen je vingers, en je verwarmt, dan zal de elastiek een grotere trekkracht uitoefenen op je vingers.

als je de elastiek dus niet vastzet, dan zal hij krimpen.

de meer tastbare uitleg: een elastiekje is een elastomeer, dit is een thermoplast die crosslinks heeft tussen de ketens, maar veel minder dan een echte thermoharder.

het verwarmen zal dus de ketens niet uit elkaar halen,

maar het is wel zo dat de ketens beweeglijker zullen worden, en dus het feit dat je

de ketens tegen elkaar trekt door aan de elastiek te trekken zal willen ongedaan maken.

kort: je trekt aan de elastiek --> ketens mooi tegen elkaar, UITGESTREKT

als je verwarmt zullen de ketens beweeglijker worden, en dus meer tegen het uitstrekken kunnen vechten (uitgestrekt is namelijk entropisch ongunstig).

dit is zelfs algemeen de reden dat het elastiekje spontaan terugkeert naar een kortere toestand, dat is namelijk in de richting van hogere entropie.

men noemt dit in de polymeerchemie ENTROPIE-ELASTICITEIT, en is ENKEL een eigenschap van elastomeren (NIET van thermoplasten of thermoharders!).

je ziet dat sommige boeken toch verkeerde dingen voorhouden, gelukkig zijn er nog altijd goede experimentatoren :)

niettemin een leuk proefje, zeker om iemand te tonen dat intuïtie niet altijd de

beste raadgever is, :-k

Berichten: 25

Re: elastiekje

DDD, bedankt voor de heldere uitleg op verschillende nivo's. Thermoharders en plasten waren bekend maar de elastomeren met dus een gering aantal tussenbindingen niet. Vandaar mijn onbegrip over de situatie. Ik zal je uitleg ook kenbaar maken bij Wolters Noordhoff die denken dat ze goede boeken schrijven.

Met vriendelijk groet Does Afbeelding

Berichten: 115

Re: elastiekje

het is goed dat er nog alerte mensen zijn,

daardoor worden boeken altijd maar beter Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: elastiekje

Het komt er dus op neer dat het gewicht onder aan het elastiekje nogal wat kracht uit moet voeren waardoor hij zal moeten rekken? :-k Of is dat niet zo?

MvG Ron

Berichten: 115

Re: elastiekje

biochemiefreak schreef: Het komt er dus op neer dat het gewicht onder aan het elastiekje nogal wat kracht uit moet voeren waardoor hij zal moeten rekken? :) Of is dat niet zo?

MvG Ron
kan je je vraag iets duidelijker omschrijven? :-k

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: elastiekje

Nou ik heb helemaal geen polymeren kennis, maar ik zat zo te denken als je een behoorlijk massa aan een elastiekje hangt waardoor deze zal gaan uitrekken kan men door verhitting van het elastiekje het nog verder laten uittrekken. Als je platics verbrandt dan gaat het toch lang een stroperig worden? :-k

Of zit ik er nu helemaal naast?

MvG Ron :)

Berichten: 115

Re: elastiekje

dat is net wat ik uitlegde: :-k

jij zit met het idee van thermoplasten in je hoofd, terwijl een elastiekje een

elastomeer is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: elastiekje

oke dat is dan duidelijk :-k

MvG Ron

Reageer