endotherm of exotherm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

endotherm of exotherm

Nog een uitdaging beste mensen! Hopelijk kan iemand me helpen met de volgende vergelijking

Fe3O4 + 4H2 --> 3Fe + 4H2O

De vormingswarmte moet enkel van Fe3O4 en 4H2O

Dus:

Fe3O4 = 1119,3 kJ/mol

van H2O bestaan er twee (gasvorm en vloeibaar).

Welke van de twee vormen moet ik nemen? want als je ze allebei probeert dan bekom je ofwel exotherm ofwel endotherm.

Alvast bedankt

Berichten: 98

Re: endotherm of exotherm

Het is mij niet geheel duidelijk maar als het gebeurt bij standaardomstandigheden (25 °C, 1 bar) dan moet je de vormingswarmte van vloeibaar H2O gebruiken omdat water bij standaardomstandigheden vloeibaar is. Klinkt nogal dom eh ;)

Berichten: 12

Re: endotherm of exotherm

Ik zie hier net dat de oefening in de cursus zelf staat, en daar gebruiken ze de gasvorm voor de vormingswarmte van H2O.

Ze gebruiken dezelfde vergelijking als mijn 1e post, maar op het einde, na 4h2O, staat er een schuin pijtje naar boven (linksonder naar rechtsboven).

In de oefening die ik heb, staat dat pijltje dus niet.

Zou dit er misschien iets mee te maken hebben?

Berichten: 98

Re: endotherm of exotherm

In dat geval moet je dan wel de vormingswarmte van gasvormig water nemen ;) . Deze is eigenlijk gelijk aan de vormingswarmte van vloeibaar water + de verdampingsenthalpie van water.

Berichten: 12

Re: endotherm of exotherm

Wat bedoel je met 'in dat geval'? Met dat schuin pijltje bedoel je?

schuin pijltje --> gas?

geen pijltje --> vloeibaar?

Berichten: 98

Re: endotherm of exotherm

Blijkbaar had ik je tweede post niet goed gelezen ;)

Wat je zegt over dat pijltje klopt, waardoor je de vormingswarmte van vloeibaar water moet gebruiken in jouw opgave.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: endotherm of exotherm

Nog een uitdaging beste mensen! Hopelijk kan iemand me helpen met de volgende vergelijking
Ik wil hier toch even opmerking plaatsen. Natuurlijk willen we je graag helpen bij een oplossen van chemische vragen maar een kanttekening wij zijn geen huiswerk forum en je hoeft ons ook niet te testen op onze chemische kennis. :P

Ik zie dat je in een korte tijd een flink aantal vragen stelt over je cursus.
Ik zie hier net dat de oefening in de cursus zelf staat,
Dit lijkt er mee op wat wij de opgaves voor jou op lossen ;)

Kun je dit wat duidelijke toelichten.

MvG Ron

Berichten: 12

Re: endotherm of exotherm

Oeps sorry, ik ben jullie helemaal niet aan het uitdagen... moet blijkbaar opletten wat i kschrijf.

Ik ben inderdaad aan het leren voor mn herexamens.

Bij de meeste posts heb ik toch al een poging ondernomen om een oplossing te bekomen. Ik vraag gewoon of ik goed bezig ben.

Maar toch al bedankt voor de reacties iedereen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: endotherm of exotherm

Oeps sorry, ik ben jullie helemaal niet aan het uitdagen... moet blijkbaar opletten wat i kschrijf.
Nee hoor dat hoef je niet te doen ;) Ik wijs je er alleen maar ff op aangezien we veel in aanraking komen met huiswerkvragen dat gaat het forum er een beetje te veel op gaat lijken en dat we een soort van docent hulpje zijn en dat er op zo'n manier veel 'misbruik' wordt gemaakt omdat ze nog niet eens het zelf hebben geprobeerd. Maar natuurlijk word alles afzondelijke bekeken.

En goed dat je fanatiek met chemie bezig bent en heel veel succes bij je herexamens :P

Reageer