Aflatoxine B1

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Aflatoxine B1

Aflatoxine B1 is een schimmelgif geproduceerd door aspergillus flavus

Het grote gevaar van Aflatoxine B1 is dat het in door de koe omgezer wordt in Aflatoxine M1

Van de overige aflatoxines B2 G1 G2 is weinig bekend

Het komt vooral voor in grondnotenschilfers dit blijft over na het persen van olie uit pinda s

Bij proeven die ik genomen heb in een drukvat waarbij een product met stoom onder druk gedurende enige tijd verhit werd. Bleek dat de aflatoxine B1 sterk afneemt.

Mijn vraag is nu wat gebeurt er tijdens de verhitting met het aflatoxine B1

molecuul

mvg

Rien

Berichten: 98

Re: Aflatoxine B1

Gok: het is een proteïne dat denatureerd bij verwarming waardoor het zijn functie als toxine verliest.

Berichten: 337

Re: Aflatoxine B1

Aflatoxinen zijn geen polypeptiden. Wat ik hier over heb gevonden is dit:
Zo menen sommige wetenschappers dat de aflatoxinen niet worden vernietigd door hoge temperaturen, zoals bijvoorbeeld roosteren en frituren

Andere wetenschappers zeggen dat roosteren bij 150 C voor 30 minuten een gemiddelde afname van 80 procent van de aanwezige aflatoxinen B1 plaatsvindt
Dit laatste ondersteunt jouw waarneming, onder hoge druk (wellicht met lagere temperatuur dan 150 C) neemt de hoeveelheid aflatoxine B1 af.

Bron: de De Ware Tijd - pindaproducten en aflatoxinen

Nu heb ik je vraag alleen nog niet beantwoord... Waarschijnlijk kan het molecuul niet tegen verhitten/hoge druk waardoor het ontleed. Hoe of waarin het ontleed is lastig te vinden (zeker met de tegenstrijdige berichtgeving van hierboven)

Reageer