acetaten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 81

acetaten

Bij de thermolyse van Calciumacetaat heb je devolgende reactie

Ca(CH3OO)2 => CH3OCH3 + CaCO3 bij verhitting.

Volgens mijn redenering werkt dit ook met magnesiumacetaat. Maar de vraag is of dit ook zou werken met een alkaliacetaat. En bij welke temperatuur beginnen carbonaten uiteen te vallen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: acetaten

Eerst een kleine correctie:

Ca(CH3COO)2 => CaCO3 + CH3OCH3 (dit is trouwens de standaardmethode om aceton te maken, bij 500 tot 600 °C)

Ik neem aan dat je aardalkaliacetaten bedoelt, want dat zijn calcium en magnesium natuurlijk ook. Dus het gaat om berylliumacetaat, strontiumacetaat, barium- en radiumacetaat. Volgens mij maakt het niet veel uit welke je hebt, want de aardalkalimetalen zijn redelijk hetzelfde. Met raduim zou ik niet gaan spelen door dat stukje straling wat je er bij krijgt, maar verder lijkt mij dat het gewoon moet kunnen.

De temperatuur is moeilijk te vinden maar hier hebben ze het over 400 tot 600°C in lucht, maar ik krijg de indruk uit andere artikelen dat het veel heter moet zijn. Bij vulkaanuitbarstingen wordt carbonaat omgezet in CO2 bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: acetaten

Als we dan toch aan het corrigeren zijn, dan moet achter de pijl natuurlijk aceton in plaats van dimethylether staan. Ik denk net als Jorim ook dat de aard van het aardalkali of alkali metaal er niet echt toe doet.

Ca(CH3COO)2 -> CaCO3 + H3C(CO)CH3

Verder verwarmen levert dan koolstofdioxide en 'ongebluste kalk' volgens:

CaCO3 -> CaO + CO2

Berichten: 81

Re: acetaten

Ik wou deze reactie uitvoeren om mijn kaliumcarbonaat te zuiveren door eerst een reactie aan te gaan met azijnzuur en dan te verhitten. Maar ik vraag mij af ofdat ik weer kaliumcarbonaat en aceton krijg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: acetaten

Wat voor soort verontreinigingen dacht je mbv deze methode dan te verwijderen uit je kaliumcarbonaat?

Reageer