Dioxines

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

Dioxines

Ik moet voor milieukunde een semikwantitaiteve risico-analyse maken en daarvoor moet ik een aantal vragen beantwoorden. Ik heb er al een hoop kunnen beantwoorden, maar er zijn er een paar waar ik niets over kan vinden, misschien kunnen jullie me helpen?? :P

De risico-analyse schrijf ik over dioxines, zoals uit de titel van deze topic al gebleken is.

Het gaat om de volgende punten:

- Mate van verspreiding en mobiliteit in het milieu.

- Vorm waarin een stof in het milieu voorkomt en de levensduur (persistentie)

- Mate van (bio)accumulatie en biomagnificatie

Ik heb hier naar gezocht maar heb nog geen bruikbare informatie gevonden..... ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Dioxines

Geen complete beantwoording, maar wel wat extra informatie op Belgochlor.be waaronder andere staat dat ze zeer moielijk afbreekbaar zijn wat ik in meer artikelen tegenkom. Ze hopen dus lekker op in je lichaam.

En op deze ook weer Belgisch site kan je wat vinden over de basisreacties die plaatsvinden voor het ontstaan van dioxines, vooral onvolledige verbranding van koolstofverbindingen levert dioxines op.

Even zoeken op 'dioxin' in dit pdfje en je weet in welke groepen stoffen (vorm) ze zitten en wat je eraan kan doen...

En verder staat er op die sites nog veel meer ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Dioxines

Het probleem van dioxines ligt in het feit dat ze bij metaboliseren door je lichaam zeer reactieve oxiden vormen van de vorm (sorry ben officiële benaming even kwijt, daarom even een schetsje):

Code: Selecteer alles


    O

   / \

RC---CR

...die aan DNA binden en daarmee replicatie bemoeilijken en verstoren.

Daarnaast zijn ze vrijwel allemaal slecht wateroplosbaar dus accumuleren ze in vetmassa. Zodoende is er dus ook verspreiding in de voedselketen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 130

Re: Dioxines

Bedankt voor de informatie!!

Ik ga er meteen weer mee aan de slag!! Afbeelding

Berichten: 159

Re: Dioxines

@Beryllium

Dat zijn epoxides.

Reageer