Suiker uit suikerbieten.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 68

Suiker uit suikerbieten.

Voor een project op school moeten we biologische brandstoffen maken en mijn groepje gaat o.a voor de lekker simpele bio-ethanol. Maar dat is zo simpel nog niet, want we ging de suiker voor de vergisting uit suikerbieten halen (om het allemaal zo biologisch mogelijk te houden.)

Op internet vond ik een vage beschrijving van het proces klik hier voor die pagina

Nu heb ik die volgorde enigzins gevolgd.

Zo'n drie dagen voor het practicum heb ik de suikerbieten in reepjes gesenden en in een grote schaal gelegd wat water er in gegoten en een natte doek er over (om uitdroging tegen te gaan).

Eenmaal opschool hebben de bietenreepjes goed gewassen en gedroogd en gewogen, daarna in een pan gedaan en laten koken. Degene waarmee ik samenwerkte vond de reepjes te groot (ze waren 0,5;0,5:2,0 cm)(als je in de horeca werkt kan je zo netjes snijden). Op school waren ook nog staafmizers aanwezig en daar hebben we de reepjes dus maar kleiner meegamaakt.

Nadat ze gamalen waren hebben we de kalk (calciumcarbonaat) toegevoegd om de suiker inversie tegen te gaan(hoe dat wekt snap ik ook niet maarja). Toen ging de kleur van roodig naar grjizig. Toen hebben we het 5 minuten laten koken.

Toen kwam het filtreren. Eerst hebben we met een papieren filter en bugner trechter het geprobeerd, maar door de pulp raakte het filter verstopt. Toen hebben we verbandgaas gepakt en dat over een bekerfilter gespannen en dat lukte goed.

Maar na het filteren kregen we waterige zwarte vloeistof ipv een wittige stropigere vloeistof. :cry:

Toen we wouden gaan inkoken was de praktijd voorbij. Dus of we dan nog suiker kristaliseren kunnen weten we niet.

Maar de vraag na dit verhaal is dus, weten jullie wat er fout is gegaan? Ik zelf denk dat we te lang gekookt hebben en we niet hadden moeten mixen met de staafmixer.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Suiker uit suikerbieten.

Ik denk niet dat het verschil tussen in reepjes snijden of versnipperen nou veel uitmaakt. Ik denk dat je hooguit voordat je de reepjes in de mixer deed misschien de schil had moeten verwijderen; aan de andere kant, als je daarna toch filtert kan dat ook niet veel uitgemaakt hebben.

Denk je dat de vloeistof die je hebt opgevangen wel suiker bevat? Kook eens een klein beetje in en voel eraan (als het erg kleverig wordt lijkt me dat een goede indicatie). Mischien moet je dan gewoon nog eens filteren met een fijner filter (verbandgaas zou wel eens te grof kunnen zijn)? Als die weer verstopt raakt, probeer dan eens te filteren met een Büchnertrechter.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 68

Re: Suiker uit suikerbieten.

Als de tekst goed leest zie je dat we gewerkt hebben met een buchner trechter en dat haalde geen reet uit, de oplossing bleef zwart.

En de schil was er al af, dat ging met grof geweld :cry: maar toch. En een kleintje beetje inkoken zijn we mee begonnen, maar was niet veel ingekookt tegen de tijd dat we moesten stoppen was doe nog maar weinig ingekookt en niks dikker geworden.

bedankt voor de vlugge reactie Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Suiker uit suikerbieten.

Heidewolf schreef:Als de tekst goed leest zie je dat we gewerkt hebben met een buchner trechter en dat haalde geen reet uit, de oplossing bleef zwart.
:cry: Sorry, overheen gelezen...

Moet je de proef nog afmaken? Ik denk dat je toch iets van onzuiverheden hebt meegenomen doordat je een redelijk grofmazig filter hebt gebruikt. Misschien heb je de mogelijkheid om een filter te gebruiken dat grover is dan je originele, maar fijner dan je verbandgaas?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 68

Re: Suiker uit suikerbieten.

We hebben nog tijd om het af te maken. Ik denk ik de verkregen oplossing laat inkoken op de achtergrond en we de proef opnieuw uitvoeren maar dan niet fijnmalen en niet laten koken en een fijner filter nemen. En dat we op kleine schaal werken. We hadden uiteindelijk een goede 5 liter suikerbieten sap.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Suiker uit suikerbieten.

Laat even weten als het gelukt is, daar ben ik nu wel benieuwd naar!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Suiker uit suikerbieten.

In het proces zoals het beschreven is op de website behandelen ze het bruinige sap ook nog met kalk om het kleurloos te krijgen. Hebben jullie dit ook gedaan?

Als alternatief kan je het ook kleurloos krijgen door het sap met wat fijngemalen Norit te behandelen (oproeren/koken) en de norit vervolgens af te filtreren. Als jullie sap waterig is in plaats van stroperig, is de suikerconcentratie waarschijnlijk niet erg hoog. Een suikerbiet bevat tussen de 12 en 18% suiker, dus dan kun je ongeveer berekenen hoeveel suiker jullie maximaal geextraheerd kunnen hebben en wat de concentratie van jullie suikeroplossing zou kunnen zijn. Om suikerkristallen te krijgen moet je in ieder geval een stroperige (oververzadigde) oplossing hebben.

Kristallisatie van suikers is eigenlijk niet zo makkelijk. Je kunt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een oplossing van keukenzout) erg oververzadigde oplossingen van suikers hebben (in water) zonder dat kristallisatie optreedt. Een probleem is de energie die nodig is om het grensvlak tussen vaste stof (het suikerkristal) en vloeistof (de suikeroplossing) te maken (dit verloopt endotherm). Als dit grensvlak er eenmaal is dan is verdere kristallisatie exotherm.

Om suikerkristallen te maken kun je de volgende dingen proberen. Het beste is om het sap in verschillende porties te verdelen en het allemaal te proberen.

-Voeg een paar suikerkristallen (uit de suikerpot) toe, en laat de oplossing staan of afkoelen. Dit kan je doen aan een warme of een koude oplossing. Let in het eerste geval er wel op dat het kristal niet gelijk oplost.

-Hang een sateprikkertje of ander stokje in de oplossing. Deze kan ook als "ent" dienen voor de vorming van kristallen

-Voeg aan een warme of koude suikeroplossing wat alcohol toe. De oplosbaarheid van suikers is in alcohol (en alcohol/water mengsels) vele malen lager dan in water. Je kunt blijven toevoegen totdat je kristallen ziet ontstaan, maar je kunt ook minder toevoegen en dan de oplossing (koud) wegzetten (en eventueel nog wat suikerkristallen toevoegen).

Succes ermee!

Berichten: 68

Re: Suiker uit suikerbieten.

DrQuico schreef: In het proces zoals het beschreven is op de website behandelen ze het bruinige sap ook nog met kalk om het kleurloos te krijgen. Hebben jullie dit ook gedaan?
Jah, lees maar goed. Toen ging de kleur van rood naar grijzig, mischien hadden we meer moeten toevoegen.

En dat van die norit zullen we zeker eens proberen. Ook bedaknt voor die kristallisatie tips.

Berichten: 68

Re: Suiker uit suikerbieten.

Haha, in het weekend zijn er schimmels op bietensap gaan groeien :cry:

Reageer