[scheikunde] wijn maken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] wijn maken

hallo,

Ik moet voor school (ik zit nu in HAVO 5) een profielwerkstuk maken. Ik heb gekozen voor het vak scheikunde, en onderwerp wijn maken.

Ik moet hier een aantal onderzoekjes bij doen, die niet te moeilijk zijn (ik heb namelijk beperkte tijd)

heeft hier iemand ideeen voor?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wijn maken

Welkom op Chemieforum.nl :cry:

Ik zou toch eerst even Googlen op 'wijn maken', maar als dat niks echt zinnigs opleverde geef je maar weer een seintje..

Berichten: 23

Re: [scheikunde] wijn maken

je kunt natuurlijk wijn proeven :D , niet dat ik zo'n alcoliste ben hoor :cry:

tja...goeie vraag!misschien kun je kijken of in alle wijn evenveel alcohol zit, of de verschillen tussen rode wijn, witte wijn en rosé??

ideetje?

groetjes Myrte

Berichten: 4

Re: [scheikunde] wijn maken

Jorim schreef:Welkom op Chemieforum.nl :cry:

Ik zou toch eerst even Googlen op 'wijn maken', maar als dat niks echt zinnigs opleverde geef je maar weer een seintje..
Ik heb al gekeken op Google. Ik ben zelf ook al bezig met wijn maken. Naast het wijn maken moet ik ook nog een aantal extra proefjes doen voor mijn profielwerkstuk. Voor die extra proefjes mag ik ook wijn uit de supermarkt gebruiken, zodat ik niet hoef te wachten tot mijn eigen gemaakte wijn klaar is. Ik heb alleen geen idee wat voor proefjes ik zou kunnen uitvoeren met middelen die op een doorsnee middelbare school ter beschikking staan. Op het internet heb ik in ieder geval nog niks kunnen vinden..... Hebben jullie misschien nog ideeen.

Alvast bedankt.

Johan

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wijn maken

Ahh, nu vat ik hem, het is een uitbreiding op alleen het wijn maken. Als het goed is heb je waarschijnlijk wel gelezen dat wijnsteenzuur je wijn kan maken of verpesten. En over de bepaling van wijnsteenzuur, zie hier...

Verder kan je ook nog de pH meten, is witte wijn inderdaad zuurder dan rode wijn, etc

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] wijn maken

In wijn zitten wel wat dingen die je ook op school moet kunnen bepalen.

Bijvoorbeeld (open deur) alcohol. Kijk eens of je kan bepalen of het percentage alcohol wat er volgens het etiket in zit overeenkomt met de werkelijkheid (ik weet niet hoe je alcohol het makkelijkst kan bepalen, zal eens kijken).

Of kijk eens naar de pH.

Vergelijk wijnen van verschillende landen/gebieden.

Kijk naar welke en hoeveel suikers er inzitten.

Enzovoorts... :cry:

EDIT

Jorim was eerder...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] wijn maken

Dit is natuurlijk een hele mooie GC proef :cry:

Het alcohol kun je mooi bepalen met natuurlijk een goed te gebruiken standaard monster. :D

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wijn maken

Bijvoorbeeld (open deur) alcohol. Kijk eens of je kan bepalen of het percentage alcohol wat er volgens het etiket in zit overeenkomt met de werkelijkheid (ik weet niet hoe je alcohol het makkelijkst kan bepalen, zal eens kijken).
Destillatie en dan continu de temperatuur bijhouden. Blijft de temperatuur van het 'gas' rond de 70°C dan is het alcohol en komt die erboven moet je direct stoppen met destilleren. Je destilaat is dan alcohol...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] wijn maken

Vormt alcohol (ethanol) dan geen azeotroop met water?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wijn maken

Nee pas vanaf 96% ethanol met 4% water, dacht ik, in ieder geval is het met alcoholische dranken geen probleem.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] wijn maken

Moet even reageren, beryllium heeft gelijk. Alcohol en water vormen een azeotroop, waarvan het kookpunt onder die van water en ethanol afzonderlijk ligt.

Dus je krijgt bij destillatie van de wijn (bevat zowel water als ethanol) altijd alcohol

met 4% water erin en niet puur.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] wijn maken

Ohhh op die manier, typisch verhaal van bel en klepel, maar als je die 4% weet dan is die meting toch nog nauwkeurig genoeg voor een voortgezetonderwijs-experiment ???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] wijn maken

Nee, daar heb je wel gelijk in. Ik denk dat je blij mag zijn met maar 4% verontreiniging...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [scheikunde] wijn maken

Wijn mag volgens de warenwet alleen worden geconserveerd met sulfiet, het percentage sulfiet in wijn bepalen is ook een mogenlijkheid.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 17

Re: [scheikunde] wijn maken

Ik snap nie zo goed wat je bedoelt, maar in wijn zitten verschillende soorten zuren, 2 à 3 denk ik. Die verhouding verandert naargelang de wijn ouder wordt. Misschien kunt ge da eens bezien.

Reageer