[Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

[Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

<center>Waarom word er zo'n groot onderscheid gemaakt tussen het HLO en MLO, met name de beursen en subsidies...

Dat is toch niet eerlijk :cry: </center>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Eigenlijk heb ik daar nooit zo bij stilgestaan.

Aan de ene kant is het inderdaad raar dat het verkrijgen van een beurs voor een MLO'er moeilijker is dan voor een HLO'er (of uni-student).

Aan de andere kant is het ook wel een intrinsiek deel van het onderscheid tussen MLO en HLO (en uni); het verschil tussen MLO en HLO en universiteit zou steeds meer gaan vervagen als de één niet anders met dat soort zaken omgaat dan de ander.

Ik vraag me af of dit niet meer een discussie is dan een onderwijs-ontwikkeling.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Het enige verschil wat ik erg duidelijk vind tussen HLO en MLO, en wat je volgens mij dus ook terug ziet in de praktijk, is dat HLO theoretischer is dan MLO. MLO'ers worden volgens mij ook makkelijker aangenomen op een bedrijf dan HLO'ers en werken dan vaak op een HLO functie... Verder kan ik geen duidelijke verschillen aangeven...

tja misschien is het inderdaad meer een punt van discussie dan een onderwijs ontwikkeling maar ik wist niet waar ik het anders moest gaan plaatsen en het heeft wel met het onderwijs te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Waarom word er zo'n groot onderscheid gemaakt tussen het HLO en MLO, met name de beursen en subsidies...
Volgens mij telt dit voor elke opleiding. Het is gewoon een verschil tussen HBO en MBO. En een HBO opleiding kost meer dan een MBO opleiding. Tevens gaat een HBO'er meer verdienen als een MBO'er. De literatuur verschilt ook nogal per opleiding. Een aantoonbaar niveau verschil komt terug in de kosten.

MvG Ron

Berichten: 14

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Het gaat met dat soort dingen altijd om geld....

Heb zelf eens een woordenwisseling gehad met de IBG vanwege het gebruik van OV. Want ook hierin wordt onderscheid gemaakt met een HBO'er en een MBO'er!!! BELACHELIJK!!!

Volgens mevrouw IBG was het voor een HBO'er duurder om van Baflo naar Groningen te gaan dan voor een MBO'er.... :cry: Volgens mij maakt dat niet zoveel uit....

Maar goed een HBO'er schijnt beter te zijn dan en MBO'er....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Kissie schreef:Het enige verschil wat ik erg duidelijk vind tussen HLO en MLO, en wat je volgens mij dus ook terug ziet in de praktijk, is dat HLO theoretischer is dan MLO. MLO'ers worden volgens mij ook makkelijker aangenomen op een bedrijf dan HLO'ers en werken dan vaak op een HLO functie... Verder kan ik geen duidelijke verschillen aangeven...
Ik denk dat er qua opleiding idd een groot verschil zit, maar of een HLO'er meer theoretisch is opgeleid dan een MLO'er betwijfel ik: er wordt van HLO'ers juist altijd gezegd dat ze zo'n sterke praktijkkennis en -ervaring hebben! Veel méér dan uni-studenten, wat tot gevolg heeft dat niet zelden afgestudeerde HLO'ers interessanter zijn voor de arbeidsmarkt dan afgestudeerde universitaire studenten.

Ik denk niet dat MLO'ers vaak meteen op een HLO-functie worden ingezet. Als dat wel gebeurt, kunnen er twee dingen aan de hand zijn: óf de functie is verkeerd geschaald, óf de MLO'er heeft meer in zijn/haar mars.

Ik verplaatst hem toch naar discussies; titel meteen even volgens discussieregels
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Het enige verschil wat ik erg duidelijk vind tussen HLO en MLO, en wat je volgens mij dus ook terug ziet in de praktijk, is dat HLO theoretischer is dan MLO. MLO'ers worden volgens mij ook makkelijker aangenomen op een bedrijf dan HLO'ers en werken dan vaak op een HLO functie... Verder kan ik geen duidelijke verschillen aangeven...
Van een HLO'er wordt wel iets meer verwacht op zijn werk dan een MLO'er een HLO'er heeft meer mogelijkheden op het lab. Dus daardoor kunnen ze een hoger salaris eisen(als ze immers werkzaamheden op niveau doen) dan een MBO'er. Tevens worden er op research departementen nauwelijks gebruik gemaakt van MLO'er maar alleen van HLO'er omdat men hier toch wat meer kennis voor methode ontwikkeling nodig hebben en mensen die mee denken met de acedemische onderzoekers. Er is dus wel degelijk een verschil in niveau merkbaar. Een HLO'er werkt vaak alleen op een routine lab als men een leidend gevende functie heeft. Kan ook door een MLO'er met werkervaring worden gevraagd. Een HLÓ'er moet wel degelijk over praktische kennis beschikken en moet het ook snel kunnen gebruiken in een onderzoek aangezien ze hiervaak wisselen in protocollen en verandering een protocollen aanbrengen.
Heb zelf eens een woordenwisseling gehad met de IBG vanwege het gebruik van OV. Want ook hierin wordt onderscheid gemaakt met een HBO'er en een MBO'er!!! BELACHELIJK!!!
klopt dat heeft niet met de opleiding te maken een MBO'er hoort net zomakkelijk met het OV te kunnen als een HBO'er.

MvG Ron

Berichten: 14

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

er wordt van HLO'ers juist altijd gezegd dat ze zo'n sterke praktijkkennis en -ervaring hebben!
Wat ik vaak hoor is dat wanneer een MLO'er op een HLO opleiding begint ze vaak een grote voorsprong heeft in de praktijklessen...

Als MLO'er op een HLO functie komen heeft waarschijnlijk ook te maken met wat je kunt daar ben ik het mee eens, maar ik vind het wel gek... Voor het bedrijf zal het een financiele kwestie zijn immers MLO'ers zijn goedkoper...
Het is gewoon een verschil tussen HBO en MBO. En een HBO opleiding kost meer dan een MBO opleiding. Tevens gaat een HBO'er meer verdienen als een MBO'er.
Waarom zou een HBO altijd duurder zijn dan een MBO... MBO'ers moeten net zo goed boeken enz. aanschaffen. En wat heeft dat te maken met wel of niet een beurs/subsidie kunnen krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

wat heeft dat te maken met wel of niet een beurs/subsidie kunnen krijgen?
Een studie beurs krijgt toch iedereen die studeert als je boven de 18 bent?

Subsidie heeft te maken met je financiele mogelijkheden van de student in kwestie.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

De hoeveelheid studiefinancieren heeft inderdaad te maken met de financiele mogelijkheden als student, maar waarom krijg je, als je HBO opleiding doet ongeacht je leeftijd gelijk studiefinancieren en moet je er met een MBO opleiding tot je 18e op wachten???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

waarom krijg je, als je HBO opleiding doet ongeacht je leeftijd gelijk studiefinancieren en moet je er met een MBO opleiding tot je 18e op wachten???


Als je nog geen 18 bent krijg je nog geen studiefinanciering hoor. Een jaargenoot van me was nog 2 maanden 17 toen hij begon met zijn studie, en kreeg daarom de eerste twee maanden geen stufi.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Echt wel! Dan heeft hij iets verkeerd gedaan, want met een HBO of universitaire studie heb je gelijk recht op studiefinanciering ongeacht je leeftijd. Ik hoef dat toch niet voor je op te gaan zoeken hè ??? :cry: (kijk anders maar op [url=http://www.ibgroep.nl)]http://www.ibgroep.nl)[/url]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Nou dan heeft hij zichzelf waarschijnlijk een beetje benadeeld. Nou ja...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 485

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Van medestudenten, die MLO hebben gedaan, hoor ik weleens dat ze niet zo heel veel dingen hebben bijgeleerd op het HLO Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.911

Re: [Onderwijs] onderscheid HLO en MLO

Dat zegt meer over de opleiding van INHOLLAND dan over het HLO in het algemeen :cry:

Reageer