PGO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

PGO

Probleem Gestuurt Onderwijs

dit is het nieuwe onderwijssysteem dat dit jaar op de andere helft van de MBO opleidingen is gekomen.

Elk jaar heeft 4 perioden en elke periode heeft 16~28 taken. Deze taken worden opgestart in zogenaamde "tutorgroepen" (+-10 man) uit een "blokboek". hierin staat een "leuk" inleidingsverhaaltje (jan en piet vragen zich af hoe je het beste soep kunt bewaren en hoe lang, doorkoken of in de koelkast zetten), met gevolgd door een onduidelijke opdacht. (verslag soep).

dan komt de praktijk, soep op verschillende manieren bewaren en dagelijks een test doen op de hoeveelheid m.o.

in te leveren:

-google uittreksel over soep

-verwerkingsformulieren van de praktijk met een mooie conclusie en advies

en dan 20 taken door elkaar. probleem is dat praktijken vaak door elkaar heen lopen. taak word in oktober opgestart, en de prak komt pas in november.

verder krijg je hier voor nog een (kleine) hoeveelheid zelfstudie uren. tijdens de theorieuren krijg je niks uitgelegt, maar moet je "leervragen" stellen (wat zijn de beste groeiomstandigheden voor een m.o,/waardoor word je ziek?). Er word niks meer uitgelegt.

Mijn ervaring: ik zit nu in de 5e periode (dus het 2e jaar) en vind het slecht. door een teveel leerlingen is er een groot tekort aan computers (120 op 30 com's, volgend jaar 180 op 30). Leraren weten ook niet goed wat er nu precies moet gebeuren. voorschriften krijgen we vaak pas de middag van te voren omdat die nog gemaakt moeten worden. Doordat alles ook zo nieuw is kloppen heel veel dingen ook nog niet. Wel leer je goed zelfstandig zijn.

k wou jullie ffies laten weten hoe het nu gaat, en wat vinden jullie hiervan?!

p.s. de voorbeelden die ik hier geef zijn toevallig bio, maar dat was ffies snel een mooi voorbeeldje dat ik kom verzinnen..

/xan

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: PGO

Hey Xan, Welom op chemieforum.nl :cry:

Nu weet ik niks van het oude en/of nieuwe MBO systeem, maar dit klinkt een beetje als de tweede fase. Goede ideeën en opzich geen slecht idee, maar zo slecht voorbereid en in te korte tijd ingevoerd dat het een chaos wordt.

Zie hier een iets positievere :D presentatie over PGO en zoek de verschillen met de tweede fase...

Berichten: 485

Re: PGO

PGO :cry:

Ja dit nieuwe soort onderwijs schijnt beter te zijn. Op de pabo had ik ook PGO. Echt diepgang gaf het niet vond ik. Ik vind nog steeds klassikale uitleg en daarna zelf werken en dan bespreken nog het meest efficiënt voor het je eigen maken van lesstof. Voor praktijk zou een PGO opzet wel kunnen, maar is een beetje overbodig.

Ik vind dat soepverhaal een beetje het niveau van 3e klas biologie middelbare school hebben!! :D

Berichten: 19

Re: PGO

Dag Jorim, leuk om hier te zijn :D

maar je linkje doet het niet :cry: dus kan ik moeilijk iets vinden :P

maar je hebt helemaal gelijk.. het PGO idee kan goed zijn, maar de organisatie is gewoon helemaal kl*te... Als ik over 5 jaar op deze school zou komen zou het allemaal een stuk duidelijker zijn, voorschriften af, praktijken op tijd etc...

maargoed, dat zal nog wel ffies duren.

Berichten: 148

Re: PGO

Ehm... Draai jij XP ofzo? Bij mij werkt 't linkje als 'n trein...

Maar het is zeker niet te hopen dat het niet de kant van de 2e fase op gaat, dan krijg je eerst weer een paar van die lichtingen met veel te luie studenten die eigenlijk niets weten... (zie 2e fase studenten...)

Berichten: 19

Re: PGO

t lag aan mozilla :cry:

Hoe kom je aan die kennis? Door zelf te gaan zoeken in boeken en andere leermiddelen

in de praktijk dus via google

Hoe zien de lesdagen er uit•De ene week heb je een "A-dag"•De andere week een " B-dag"

??

De lesdag •In een introductie aan het begin van de lesdag wordt het hoe en waarom van de betreffende les behandeld. •De indeling van de dag wordt bekend gemaakt.

nee hoor!

Hoe wordt de voortgang gemeten? •Moduletoetsen •Lesbrieftoetsen •Inbreng en motivatie •Presentie!!!!! •Sociale vaardigheden

toetsen die aan het eind van de periode word gemeten (4x dus) op de rest word niet goed gelet

Belangrijker is hoe die kennis verworven wordt

*google* hoe denk je dat ik op deze site ben gekomen?! ^^

met de rest was ik het wel eens.... of kende ik niet (A en B dagen :D )

Berichten: 485

Re: PGO

Niet alles wat op internet staat is bruikbaar en dat wordt heel vaak vergeten. Boeken zijn meestal beter gecontroleerd.

Als je bijvoorbeel googled op atomen kom je ook een site van een gast tegen die denkt dat atomen kleine ruimteschepen zijn :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: PGO

Je moet gewoon heel selectief zoeken en natuurlijk naar de betrouwbaarheid van de sites kijken. Vaak kun je in wetenschappelijke artikelen heel veel betrouwbare informatie vinden maar deze stof is natuurlijk zeer pittig. :cry:

Het zoeken op wetenschappelijke artikelen doen we dan weer met Scirus...

MvG Ron

Jorim: Even Scirus noemen

Berichten: 485

Re: PGO

biochemiefreak schreef: Je moet gewoon heel selectief zoeken en natuurlijk naar de betrouwbaarheid van de sites kijken. Vaak kun je in wetenschappelijke artikelen heel veel betrouwbare informatie vinden maar deze stof is natuurlijk zeer pittig.  :cry:

Het zoeken op wetenschappelijke artikelen doen we dan weer met Scirus...

MvG Ron

Jorim: Even Scirus noemen
Ja en 9 van de 10 keer kan je die artikelen niet lezen als je opleiding er niet lid van is..... :D

Jorim: En dan weer 9 van die 10 keer heb je genoeg aan de samenvatting die je krijgt :P

Xanatos: is dit een reclamecampagne van scirus geworden..? ipv PGO? :D

Reageer