vaatwasmachinetabletten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

vaatwasmachinetabletten

Ik ben nieuwschierig naar vaatwasmachinetabletten. Je hebt verschillende soorten, bijvoorbeeld de 3 in 1 tabletten die naast vaatwasmiddel ook zout en glansspoelmiddel bevatten. Ik las dat deze 3 in 1 tabletten slechter voor de vaatwasser zijn dan de afzonderlijke (losse) bestanddelen. Ik vraag me af waarom dat zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: vaatwasmachinetabletten

Slecht voor de vaatwasser in welk opzicht? Wat betreft kalkaanslag zou het kunnen komen doordat er minder 'zout' inzit dan de berg die je er zelf in kiept als je het apart doet.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: vaatwasmachinetabletten

Waar heb je dat gelezen ??? Misschien een idee om de auteur te mailen ???

@ Timo, Hartelijk welkom op Chemieforum.nl :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vaatwasmachinetabletten

Om er achter te komen of een 3in1 tablet echt nadeliger is voor je vaatwasser moet je de verschillen in hoeveelheden en samenstelling van het afzonderlijke zout en glansspoelmiddel en het spul wat in de 3in1 tablet zit eigenlijk wel kennen. Hiernaast heb je misschien nog wat aan de volgende opmerkingen:

- Het (ontkalkings)zout wordt toegevoegd in een hoeveelheid die past bij de hardheid van het water uit het gebied waar je woont. Je kunt dit instellen op je vaatwasser. De 3in1 tabletten moeten genoeg ontkalkingszout bevatten om in de gebieden met de hardste waterhardheid nog effectief te zijn. In alle gebieden met een lagere hardheid gebruik je dus eigenlijk teveel van het zout. Ik weet niet of dit schadelijk is voor je vaatwasser (wel minder wenselijk mbt het milieu).

-Het glansspoelmiddel wordt (als ik het goed heb) enkel bij de laatste spoelbeurt toegevoegd. Hoe het precies werkt met een 3in1 tablet weet ik niet zeker, maar je kunt je het volgende voorstellen:

1) De tablet bevat veel glansspoelmiddel zodat er bij de laatste spoelbeurt nog genoeg aanwezig is.

2) Het glansspoelmiddel lost slechts bij lagere (neutrale) pH-waarden op. Tijdens het wassen is het water sterk basisch, maar bij het verversen tijdens de spoelbeurten wordt het water langzaamaan neutraal waardoor het glansspoelmiddel oplost en zijn werking kan doen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je (als er al meer schade optreedt) het verschil moet zoeken in het zout. Het glansspoelmiddel zal niet echt aggresief genoeg zijn om schade aan je vaatwasser te veroorzaken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: vaatwasmachinetabletten

Ik vraag me opeens iets af...

Misschien is dit helemaal niet iets van chemische aard. Er zijn namelijk ook fabrikanten die vinden dat het onverstandig is om 3-in-1 dingen te gebruiken, omdat dat inhoudt dat het mechaniek dat het glansspoelmiddel en het zout doseert kan beschadigen. Heb je het misschien gelezen in de gebruiksaanwijzing van een vaatwasser??

Of misschien is het nadeel wel dat je maar één soort dosering kan gebruiken: als je, doordat je relatief zacht water hebt, met minder zout toekan (wat je wel kan instellen als je "los" zout gebruikt) heb je dus een beetje extra milieubelasting.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: vaatwasmachinetabletten

Bedankt voor jullie reacties. Ik vermoed inderdaad dat het te maken heeft met de dosering die vastligt als je een 3 in 1 tablet neemt, maar hoe dat schadelijk zou zijn voor de vaatwasser is inderdaad niet geheel duidelijk. Ik heb het op een forum gelezen, de enige informatie die er stond het ik in mijn vraag weergegeven, vandaar mijn vraag.....

Reageer