Glas maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Glas maken

ik moet een experiment doen voor school waarbij ik glas maak. daarvoor moet ik boorzuur, loodoxide en zinkoxide bij elkaar doen, fijnstampen en vervolgens verhitten. de substantie die hierbij ontstaat is glazig, dat wil zeggen soms pikzwart, soms geel en soms korrelig grijs. toen kreeg iemand het idee om alleen boorzuur te verwarmen. de substantie die hierbij ontstond, was ook glazig en was wit/doorzichtig. hoe komt dit en wat is de reactieformule van de reactie die optreedt? smelt het boorzuur gewoon, of treed er daadwerkelijk een reactie op? deze vragen heb ik ook over de eerste reactie tussen zinkoxide, loodoxide en boorzuur. het rare is dat het heel erg uitmaakt of je het poeder een minuut of 65 seconden in het vuur houdt. hoe komt dit?

de precieze opdracht kan hier http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...2d8e31b7f62b72f nagelezen worden

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Glas maken

Je linkje doet het niet :P en ik ben te lui om die topic (ik weet welke je bedoelt) op te zoeken dus pas dat even aan svp.

Zoals je in die andere topic al gelezen hebt is er niet echt een concreet antwoord. Ik heb op internet nog gezocht en een aantal mensen erover gemaild zonder resultaat. Misscien hebben we nu leden die het weten! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Glas maken

Volgens mij maak je zo geen glas maar iets glasachtigs... ik mis namelijk SiO2

Er moet dus zand bij of kwarts.

Berichten: 4

Re: Glas maken

ja het is iets glazigs ja. geloof dat het boorzuur is. deze stof wordt namelijk bij verhitting van 100-130 graden omgezet in metaboorzuur ofzo, en dat is een andere stof (H3BO4 is boorzuur, HBO2 is metaboorzuur, maar kkan drnaast zitten).

blijft dus de vraag of iemand weet waarom dat glas allemaal andere kleuren aanneemt. het enige verschil is eigenlijk de temperatuur van de stof. daarmee dus ook de verhouding H3BO4/HBO2. maar maakt dit dan zo veel uit dat het glas volledig geel, zwart of grijs-korrelig wordt? of hebben de stoffen PbO4 en ZnO daar nog iets mee te maken?

@ Jorim:

Linkje naar de opdracht

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Glas maken

Je linkje doet het niet :oops: en ik ben te lui om die topic (ik weet welke je bedoelt) op te zoeken dus pas dat even aan svp.
Is het deze: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=458
blijft dus de vraag of iemand weet waarom dat glas allemaal andere kleuren aanneemt. het enige verschil is eigenlijk de temperatuur van de stof. daarmee dus ook de verhouding H3BO4/HBO2. maar maakt dit dan zo veel uit dat het glas volledig geel, zwart of grijs-korrelig wordt? of hebben de stoffen PbO4 en ZnO daar nog iets mee te maken?
Ik denk dat het de kristalstructuur is die de kleur bepaalt... een andere temperatuur kan een andere structuur tot gevolg hebben en mogelijk daardoor andere kleuren hebben.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: Glas maken

we hebben nu boorzuur (H3BO3, dus geen H3BO4) in een oven gezet, verwarmt tot 225 graden, en er weer uitgehaald. resultaat: toen we het uit de oven haalden, was het doorzichtig en met een luchtbel in het midden: mooi glas dus opzich. toen afgekoeld, te snel, en dus werd het stukje glas mat, en kwamen er allemaal scheurtjes in. nu is dus de vraag waarom dat ding mat wordt.

is dit volgens jullie de goede reactieformule:

2 H3BO3 -> 2 BO3 + 3 H2

en is dat ding gewoon mat geworden vanwege het te snel passeren van de stoltemperatuur, of:

H3BO3 -> 2 BO3 + 3 H2 -> HBO3 + H2

is de stof die we hebben gemaakt omgezet in boortrioxide, om vervolgens als de temperatuur zo rond de 100-130 graden ligt terug te veranderen in metaboorzuur?

en dan kan het dus ook nog een mengsel zijn van boortrioxide en metaboorzuur, die door het te snel afkoelen mat is geworden.

iemand ideeën?

Berichten: 159

Re: Glas maken

mort schreef:we hebben nu boorzuur (H3BO3, dus geen H3BO4) in een oven gezet, verwarmt tot 225 graden, en er weer uitgehaald. resultaat: toen we het uit de oven haalden, was het doorzichtig en met een luchtbel in het midden: mooi glas dus opzich. toen afgekoeld, te snel, en dus werd het stukje glas mat, en kwamen er allemaal scheurtjes in. nu is dus de vraag waarom dat ding mat wordt.

is dit volgens jullie de goede reactieformule:

2 H3BO3 -> 2 BO3 + 3 H2

en is dat ding gewoon mat geworden vanwege het te snel passeren van de stoltemperatuur, of:

H3BO3 -> 2 BO3 + 3 H2 -> HBO3 + H2

is de stof die we hebben gemaakt omgezet in boortrioxide, om vervolgens als de temperatuur zo rond de 100-130 graden ligt terug te veranderen in metaboorzuur?

en dan kan het dus ook nog een mengsel zijn van boortrioxide en metaboorzuur, die door het te snel afkoelen mat is geworden.

iemand ideeën?
Ik denk dat dit de juiste reactie is:

2 H3BO3 -225°C-> B2O3 + 3 H2O

Diboortrioxide is een hygroscopische stof en zal dus snel water uit de lucht opnemen:

B2O3 + 3 H2O ---> 2 H3BO3

Er zal zeker geen waterstof (H2) bij deze reactie ontstaan.

Berichten: 4

Re: Glas maken

vandaag hebben we een schaal boorzuur langzaam af laten koelen (=10 graden naar beneden per 30 minuten vanaf een temperatuur van 225 graden), en toen de temperatuur zo tussen de 120 en 110 graden zat, werd het glas mat. dit zou opzich goed kunnen komen door het ontstaan van boorzuur, en dus het verdwijnen van diboortrioxide. toen het hele spul nog 200 graden was, kwamen er bovendien allemaal kleine belletjes naar boven. dat zou dan dus water moeten zijn.

desondanks:

op deze site staat dat er metaboorzuur zal ontstaan als je boorzuur verwarmt. jij denkt dus dat dit niet zal gebeuren, ondanks dat de temperatuur langzaam klimt?

alvast bedankt voor alle hulp Afbeelding laten we hopen dat er andere mensen ook nog wat aan hebben die deze proef gaan doen (@ Jorims 1e opmerking)

Berichten: 159

Re: Glas maken

Even jouw website citeren:
Boric acid is converted to metaboric acid  (HBO2) on heating to 100-130°C and with further heating up into water-free boron trioxide.
Ze zeggen dus dat er bij een temperatuur van 100-130°C eerst metaboorzuur onstaat en als je verder verwarmt ontstaat er diboortrioxide (B2O3).

Er ontstaat dus tijdens het verwarmen eerst metaboorzuur, en daarna diboortrioxide.

Reageer