ATP-bioluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 28

ATP-bioluminescentie

Ik doe mijn stage in een voedingsbedrijf en daar hebben ze nu een nieuw toestelletje gekocht. Als opdrachtje moet ik proberen uitzoeken hoe dit werkt. Het toestelletje is een luminometer die via swabs ATP detecteert. De swabs worden in een reagens ondergedompeld en er wordt licht gedetecteerd. Ik veronderstel dat dit dmv het enzym luciferase gaat. Luciferase zal met ATP luciferin omzetten in oxyluciferin waardoor je licht kan meten. Nu mijn vraag is eigenlijk ATP is in ieder levend organisme aanwezig bij allerlei processen in het lichaam als energiedrager maar wat gebeurd er nu bij een dood organisme. Of eigenlijk als het organisme sterft? Verliest het dan direct al zijn ATP of gaat dit geleidelijk aan bijvoorbeeld gaan alle processen nog door tot alle ATP is opgebruikt en wordt er geen nieuw meer gevormd? Of hoe gaat dit? Kan iemand mij hiermee helpen? Of heeft iemand nog andere informatie over ATP-bioluminescentie? Ik heb al veel gevonden maar toch is alles welkom. :D
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

Please!!! Help me!
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP-bioluminescentie

Ik denk dat niemand reageert omdat het een hele moeilijke vraag is. Bovendien zeg je zelf dat je al heel veel weet, maar je vertelt ons daar niets van..... Jammer. Misschien dat dat het makkelijker zou maken om je vraag te beantwoorden.

De meeste ATP in een hoger organisme wordt gemaakt door oxidatie met zuurstof in de mitochondriën. Als de adem stopt, is dat heel snel afgelopen. Er kan dan alleen nog anaerobe dissimilatie plaatsvinden, en daarbij wordt nog maar een fractie van de ATP gemaakt, en bovendien komen daarbij ongewenste producten vrij die niet meer kunnen worden afgevoerd. Mijn idee zou zijn dat de synthese van ATP binnen een paar minuten wel zo'n beetje stopt....

Iets anders dat we weten is dat donororganen niet veel tijd hebben na overlijden. Dat zegt ook iets over de energievoorziening, lijkt me.

Ga je aan dode materie meten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP-bioluminescentie

Deze vraag heb ik een beetje over het hoofd gezien :D

Ik sluit me trouwens bij rwwh aan. De ATP productie zal op den duur toch echt gaan stoppen hoe lang dat duurt is nou je vraag. Cellen hebben om te kunnen overleven een boel producten nodig en er zijn een paar belangrijke processen nodig om ATP te vormen(citroenzuurcycles) Vaak moeten er ook nog K en Na pompen werken en dat gaat niet meer als er geen bloeddruk en voedingsstoffen zijn dus denk ik dat hij wel gelijk worden stop gezet. Dat wil niet zeggen dat de cellen gelijk dood gaan maar de productie van ATP wordt stop gezet omdat de cellen geen functies meer uitvoeren waarbij ATP nodig is. De cel gaat in rust.



MvG Ron

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

:D Dank je

Ik denk ook dat het zoiets is maar ik kon het niet echt formuleren.

Rwwh, ja, sorry dat ik niet alles hier overgetypt had wat ik wist of gevonden had, maar dat leek me veel te veel (niet dat ik zoveel weet maar je snapt wel é).

Neen, ik moet geen dode materie meten maar wel controleren of een reiniging efficiënt is gebeurd of niet. Dus als alles goed is gegaan zou er geen ATP meer mogen aanwezig zijn want de micro-organismen zouden dood zijn of weg moeten zijn. Dode micro-organismen leveren geen probleem, maar levende wel maar daar zou je normaal ATP moeten kunnen meten en kan je de reiniging nog bijsturen.

Ik zit nu net de denken, plantaardig materiaal bevat dat dan ook ATP? De plant zelf wel tijdens zijn "leven" dan zal er door de fotosynthese e.a. ATP worden gevormd maar na de verwerking ervan toch niet meer? Bijvoorbeeld, resten margarine ofzoiets zullen niet kunnen worden gedetecteerd want die bevatten toch geen ATP? :D

Ik weet niet of jullie hier iets van snappen maar ik denk dat ik het nogal ingewikkeld uitleg, maar ik zit gewoon te brainstormen want ik snap er niet veel meer van.
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP-bioluminescentie

Laat ik proberen om jouw vraag te formuleren: Ik heb een voedingsmiddel en moet daarvan controleren of het met levend materiaal (bacteriën, schimmels) verontreinigd is. Tot mijn beschikking staat een techniek waarmee ik ATP kan aantonen. Is dat bruikbaar?

Ik weet daar echt niet genoeg van, dus zal ik dat aan anderen overlaten om te beantwoorden. Wel vind ik het interessant om te weten of deze techniek gevoelig genoeg is.

Margarine is een mengsel van water en gedeeltelijk geharde plantaardige oliën. Dus geen cellen. Daar zit geen ATP in.

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

rwwh schreef:Laat ik proberen om jouw vraag te formuleren: Ik heb een voedingsmiddel en moet daarvan controleren of het met levend materiaal (bacteriën, schimmels) verontreinigd is. Tot mijn beschikking staat een techniek waarmee ik ATP kan aantonen. Is dat bruikbaar?

Ik weet daar echt niet genoeg van, dus zal ik dat aan anderen overlaten om te beantwoorden. Wel vind ik het interessant om te weten of deze techniek gevoelig genoeg is.

Margarine is een mengsel van water en gedeeltelijk geharde plantaardige oliën. Dus geen cellen. Daar zit geen ATP in.
:D ja, das mss beter geformuleerd inderdaad!

Ik zal eens de website van dit toestelletje hierop zetten zodat het iets duidelijker wordt hoop ik waarover ik nu eigenlijk bezig ben.

http://www.hygienausa.com/products-hygiene...ystemsureii.php

Ja, dat dacht ik net ook dus contaminatie van de ene margarinesoort met de andere zal dus niet detecteerbaar zijn.
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP-bioluminescentie

Ik zit nu net de denken, plantaardig materiaal bevat dat dan ook ATP? De plant zelf wel tijdens zijn "leven" dan zal er door de fotosynthese e.a. ATP worden gevormd maar na de verwerking ervan toch niet meer? Bijvoorbeeld, resten margarine ofzoiets zullen niet kunnen worden gedetecteerd want die bevatten toch geen ATP?
ATP is gewoon brandstof voor de cel dus ik denk dat ze ook wel aanwezig zijn in planten want planten bestaan ook uit cellen. Resten margarine zijn vetten hierin bevinden zich geen levende cellen. Alle levende cellen hebben ATP als brandstof.

MvG Ron

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

Dus eigenlijk in een margarinefabriek zal dit niet kunnen worden gebruikt dan?

Aangezien margarine dus vetten zijn en geen levende cellen meer bevatten. :)

Controle van de reiniging zal dus niets opleveren want de resten margarine kunnen niet worden gedetecteerd. Amai, zo'n simpel ding en hoe meer ik erover nadenk hoe min ik het snap.
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP-bioluminescentie

Ik heb een voedingsmiddel en moet daarvan controleren of het met levend materiaal (bacteriën, schimmels) verontreinigd is. Tot mijn beschikking staat een techniek waarmee ik ATP kan aantonen. Is dat bruikbaar?
Hiervoor kun je toch dit apparaatje gebruiken? je wilt toch weten of er een besmetting is met levende micro-organismes. Of heb ik dit mis?

MvG Ron

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

biochemiefreak schreef:
Ik heb een voedingsmiddel en moet daarvan controleren of het met levend materiaal (bacteriën, schimmels) verontreinigd is. Tot mijn beschikking staat een techniek waarmee ik ATP kan aantonen. Is dat bruikbaar?
Hiervoor kun je toch dit apparaatje gebruiken? je wilt toch weten of er een besmetting is met levende micro-organismes. Of heb ik dit mis?

MvG Ron
ja, onder andere maar ook controle of de reiniging goed is gebeurd. De reiniging goed gebeurd daarmee bedoel ik dan niet alleen besmetting door Micro-organismen weg maar er mogen ook geen andere voedselresten achterblijven. En aangezien ik dit in een margarinefabriek moet testen, zal dit laatste dus moeilijker worden é!
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP-bioluminescentie

Het meest efficiënt zou zijn een specifieke test op vetzuren. Iemand?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: ATP-bioluminescentie

GC lijkt me dé methode voor vetzuur-analyse, desnoods comprehensive-2D-GC als het erg complex wordt.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP-bioluminescentie

GC lijkt me dé methode voor vetzuur-analyse, desnoods comprehensive-2D-GC als het erg complex wordt.
Ik was eigenlijk meer op zoek naar iets simpels dat de aanwezigheid van vetzuren selectief kan aantonen; de exacte compositie van het mengsel is hier van minder belang.

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

Ik weet wel dat dat mss simpeler zou zijn maaaar de opdracht van mijn stage is nu eenmaal toepassingen voor dat toestelletje zoeken! :)
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Reageer