stikstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

stikstof

zou iemand weten waar ik stikstof uit kan elektrolyseren?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: stikstof

Ik denk dat dat heel erg lastig gaat worden. De meeste stikstof verbindingen zijn gassen, en die zijn lastig te electrolyseren. Volgens mij is het met electrolyse niet mogelijk.

Ik heb even wat op het chemieforum rond gekeken voor je, maar volgens mij gaat het je niet lukken met electrolyse.

Dit kan ik overigens fout hebben.

Moderator wouter_masselink: ik heb je post even goed geplaatst
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: stikstof

Kan je niet beter proberen het gewoon uit de lucht te halen?
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 9

Re: stikstof

nitraat verbindingen? stikstof oxiden?

of idd uit de lucht.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stikstof

Mogelijk lukt het met nitriden. Het is hoe dan ook een omslachtige manier om stikstof via electrolyse te proberen te bereiden.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 9

Re: stikstof

waarvoor heb je het eigenlijk nodig? :wink:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: stikstof

Als je alleen maar stikstof nodig hebt kun je eens vragen bij een handel in technische gassen, dat is de eenvoudigste manier om er aan te komen.

De industriële manier om verschillende luchtfracties uit elkaar te halen:

Sterk afkoelen tot alles vloeibaar is. In een langwerpig verticaal vat gaan de verschillende fracties zich in lagen verdelen vanwege het verschil in soortelijke massa. Als je dan op de juiste hoogte een aftap maakt kun je de gewenste fractie er uit halen.

Dit is een proces dat dagelijks op grote schaal plaatsvindt bij firma's als Air Products en Air Liquide.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stikstof

Een andere manier om aan stikstof te komen is door een oplossing van ammoniumnitriet te verwarmen. Hierbij wordt ammoniumnitriet gesplitst in water en stikstof.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 113

Re: stikstof

dus als ik het verwarm met een temperatuur van weet ik nog niet hoeveel,

komt er stikstof vrij.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: stikstof

ja dat is correct. Let op dat je nog uit moet zien te vogelen hoe je dit gas op gaat vangen, evenals het feit dat je geen waterdamp mee laat komen. Dit zou je op kunnen lossen door er een koelbuis van een destilatie opstelling tussen te zetten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stikstof

tomstein schreef:dus als ik het verwarm met een temperatuur van weet ik nog niet hoeveel,

komt er stikstof vrij.


70 graden celcius is al genoeg, de oplossing kookt dan nog niet.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 113

Re: stikstof

zouden ze dat stofje op school meegeven?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stikstof

tomstein schreef:zouden ze dat stofje op school meegeven?

:shock:


Nee, nitrieten zijn giftig.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: stikstof

Als je op dezelfde leraar hebt als aaargh dan maak je nog een kans :wink:

serieus: dat krijg je niet mee. Zeker niet als je het wil verhitten tot (boven) 70 oC dan is er explosiegevaar (bron)
Nitriet is in hoge concentraties giftig. Het zuurstoftransport door het bloed wordt erdoor verstoord. Vooral kleine kinderen zijn er gevoelig voor.

Veel gevaarlijker nog is het feit dat nitriet reageert met bepaalde stoffen, waardoor kankerverwekkende stoffen kunnen ontstaan.
(bron)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer