Zelf gedestilleerd water maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 338

Zelf gedestilleerd water maken

Hoi,

ik weet dat ik goedkoop gedestilleerd water in de winkel kan kopen, maar toch wil ik het eens zelf maken.

Wat ik mij nu afvraag is hoeveel keer ik het water door mijn opstelling moet laten gaan, voordat ik goed gedestilleerd water verkrijg?

Graag geen reacties van: Koop het toch gewoon in de winkel.

Groetjes Nernst

Berichten: 36

Re: Zelf gedestilleerd water maken

koop het in de winkel :eusa_sick: :P

Natuurlijk kan je een standaard destilatieopstelling gebruiken. Dan krijg je toch redelijk zuiver water.

Water aan de kook brengen en de damp af laten koelen en opvangen. Het kost allen heel veel energie en moeite. In principe is een keer bij normal kraanwater wel genoeg. het gaat er vooral om dat zouten achterblijven en die kook je toch niet mee.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zelf gedestilleerd water maken

Meerdere keren destilleren door dezelfde opstelling zal niet veel verbetering opleveren. Die opstelling kun je nooit goed genoeg schoon krijgen tussen de stappen.

Misschien als je een trein van verschillende opstellingen gebruikt dat dat kan helpen, maar dan kun je ook een heel hoge destillatiekolom met veel schotels gebruiken.

edit: koop het toch gewoon in de winkel. Hier is echt niets spectaculairs aan.

Re: Zelf gedestilleerd water maken

Hallo Nernst,

Ik zou beginnen om een aantal keren er een portie water door heen te jagen om het glaswerk schoon te maken, je kunt natuurlijk ook spoelen met gedestilleerd water dat je koopt. :eusa_sick: Een keer met ethanol na destilleren, spoelen zal ook een groot deel van het vet ed verwijderen

Een maal destilleren over een schone opstelling is voldoende en krijg je voldoende zuiver water om de standaard klassieke chemie te bedrijven.

Een probleem voor verdere zuivering is dat je controle moet uitoefenen op de kwaliteit van het water, zoals geleidbaarheid en organisch materiaal.

Ik denk dat je thuis zonder hele hoge kosten het water niet voldoende zult kunnen zuiveren voor sporenanalyses en bv HPLC toepassingen

Reageer