Actieve kool

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 114

Actieve kool

Hoihoi

Ik vroeg me af hoe stoffen precies aan actieve kool hechten. Ik heb op internet gevonden dat actieve kool heel poreus is, dat temperatuur, druk en concentratie van invloed zijn op de werking van actieve kool. Verder stond erbij dat stoffen met een grote molmassa, een lage dampdruk en een hoge brekingindex beter geadsorbeerd worden.

Wat ik nou wil weten is waarom die stoffen wel en andere niet. En op basis van wat voor soort 'binding' vindt de adsorptie plaats?

Alvast bedankt 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Actieve kool

Exacte details weet ik niet, maar ik kan wel misschien wat beredeneren (waarheid niet gegarandeerd 8-) ).

Een grote molmassa hangt eigenlijk samen met een groot aantal atomen, dus ook een molecuul met een relatief groot oppervlak. Hoe groter het oppervlak, hoe meer interactie er kan plaatsvinden tussen het te adsorberen molecuul en de actieve kool, lijkt me.

De dampdruk kan ik me ook iets bij voorstellen. Lage dampdruk houdt in, dat de stof relatief vluchtig is, met dus relatief zwakke intermoleculaire krachten. Dat kan ook wijzen op snellere hechting aan een ander oppervlak.

Voor de relatie tussen brekingsindex en adsorptie weet ik even geen verklaring.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 114

Re: Actieve kool

Dat klinkt idd wel logisch, ik had het een tijdje terug ook aan mijn practicumassistent gevraagd maar ook hij wist niet waar het principe van actieve kool precies op rust... Ik zal dan (voorlopig) maar gewoon aannemen dat het zo is 8-)

Berichten: 2.035

Re: Actieve kool

In dit proefschrift staat alles over adsorptie aan poreuze koolstoffen zoals Norit -> klik 8-)

Berichten: 114

Re: Actieve kool

Oww super!!! bedankt, ik ga m binnenkort even doorspitten , ik hoop dat ik t snap 8-)

(k las je post net pas...)

Berichten: 454

Re: Actieve kool

Ik had ook een vraag over actieve koolstof en het leek me handig om het op een bestaande vraag categorie te plaatsen . Ik lees bij alle antwoorden dat koolstof een zeer groot oppervlakte heeft en daarom veel stoffen vast houd doormiddel van bijvoorbeeld een soort verf muur verbinding van inplaats een moleculaire verbinding . Ik lees alleen nergens op de antwoorden waarom de actieve kool geactiveerd moet worden met calciumchloride , bleek of citroenzuur . Ik zou me nog voor kunnen stellen dat bleek of citroenzuur helpt om stoffen te hechten omdat ze negatief zijn maar calciumchloride is dan al weer een zout .Dus wat is dan de werking hiervan of het nut ?
https://nl.wikihow.com/Actieve-kool-maken

Gebruik bleek of citroensap als alternatief voor het mengsel van water en calciumchloride. Als je geen calciumchloride kunt vinden, dan kun je in plaats daarvan bleek of citroensap gebruiken. Gebruik gewoon 300 ml bleek of 300 ml citroensap in plaats van het mengsel van calciumchloride en water.[10]

Berichten: 454

Re: Actieve kool

https://www.clean-air.cz/nl/over-cleana ... rinciples/
Actieve kool – activatie

Kool wordt geactiveerd door de structuur af te breken met stoom of chemicaliën. Dit creëert veel fijne kanalen, bekend als poriën, in de strucuur. Deze poriën zijn fijnkorrelig zodat de vervuilende moleculen erin kunnen dringen en zich hechten aan hun oppervlak.

Afhankelijk van het activeringsniveau heeft het actieve kool een actief inwendig oppervlak variërend van 750 m2 / g tot 1.600 m2 / g.

Actieve kolen kunnen zuivere kolen zijn (gebruikt voor A-type filters) of kolen geïmpregneerd met verschillende impregneermiddelen, die de kolen bijvoorbeeld oxiderende, zure of alkalische eigenschappen geven. Het zuiver actieve kool verwijdert veel geurstoffen uit de lucht, waaronder organische oplosmiddelen of gifstoffen – adsorptie. Bij sommige gewone gasvormige chemicaliën zoals cyaniden of ammoniak vindt echter slechte of helemaal geen adsorbtie plaats. Het actieve kool moet geïmpregneerd worden om deze gifstoffen te elimineren. Om dit te doen moet het grote interne oppervlak gecoat worden met reactanten voor deze gifstoffen –

Reageer