[scheikunde] Het maken van een vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Het maken van een vergelijking

Hallo,

Mijn chemische kennis is zeer beperkt en een beginnende cursus scheikunde op HAVO nivo is zeer moeilijk voor mij.

Ik stuit op de volgende vraag.

Er wordt gesteld: Pentaan kan onder invloed van zonlicht reageren met fluor. Bij deze reactie ontstaan er alleen monofluorpentanen.

Vraag: Geef de vergelijking van de reactie tussen pentaan (C5H12) en fluor waarbij 1 waterstofatoom vervangen wordt door fluor. Geef de koolwaterstoffen weer in structuurformules.

Ondanks in de cursus een aantal voorbeelden staan van vergelijkingen heb ik geen idee hoe ik deze vergelijking moet opstellen.

Is het mogelijk dat iemand mij hiermee verder kan helpen?

Alvast bedankt.

Jessica

Berichten: 121

Re: [scheikunde] Het maken van een vergelijking

wat ik aan kan raden is om eerst de structuur formule van je koolwaterstof (pentaan) te tekenen en dann vervolgens nogmaals kijken wat de vraag is

ik denk dat je er dan wel uit moet komen

onthoud voor je reactievergelijking dat het onderinvloed van licht gebeurt

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] Het maken van een vergelijking

Zorg er daarnaast voor dat je de basis wetten van de natuur kloppend houdt: voor en na de reactie moet je het zelfde aantal C-tjes H-tjes etc hebben.

Dus om te beginnen schrijf de structuur van pentaan uit. Dan schrijf je erbij dat dit met Fluor met reageren (dus + ....) op de puntjes vul je de schrijfwijze van fluor voor (wat is die?)

Dan kan je na de reactie al een geven wat er als product wordt gevormd:
1 waterstofatoom vervangen wordt door fluor
Wat kan er verder nog worden gevormd.

Dan alles kloppend maken. en klaar.

Reageer