Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.286

Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Ik heb weleens gehoord dat 10% van de wereld bevolking linkshandig is en dat linkshandigen in het algemeen, zo niet intelligenter zijn dan rechtshandigen. Mijn vraag is klopt dit wel, zo ja en zo nee, zijn hiervan wetenschappelijk bronnen te vinden over dit onderwerp?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Tja, het heeft met de hersenhelften te maken. Kruiselings (rechterhelft van de hersenen -> linkerhelft lichaam?) betekent dat linksschrijvenden de rechterhersenhelft grotere hebben / meer ontwikkeld hebben / intensiever gebruiken. In deze helft liggen ook de delen van de hersenen die te maken hebben met het ruimtelijk inzicht. Men kan zeggen dat linkshandigen in het algemeen ook meer aanleg zouden moeten hebben voor technische vakgebieden...

Tja, aan ieder zijn oordeel. Over algemene intelligentere mensen zou ik echt niets durven zeggen, dat omvat zóveel facetten!
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Ben zelf linkshandig, en wat betreft ruimtelijk inzicht en aanleg voor technische vakken klopt het bij mij wel. Hoewel je natuurlijk moet oppassen om niet te generaliseren.

Soms kom je wel eens frappante dingen tegen. Ik heb eens met 7 man in een brainstormsessie gezeten om een gemixt technisch/softwareprobleem op te lossen. Bleek dat we alle 7 linkshandig waren.

Verder denkt de handel dat linkshandigen rijker zijn. Probeer maar eens een linkshandige schaar te kopen en vraag dan naar de prijs..... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

klazon schreef:Ben zelf linkshandig, en wat betreft ruimtelijk inzicht en aanleg voor technische vakken klopt het bij mij wel. Hoewel je natuurlijk moet oppassen om niet te generaliseren.

Soms kom je wel eens frappante dingen tegen. Ik heb eens met 7 man in een brainstormsessie gezeten om een gemixt technisch/softwareprobleem op te lossen. Bleek dat we alle 7 linkshandig waren.

Verder denkt de handel dat linkshandigen rijker zijn. Probeer maar eens een linkshandige schaar te kopen en vraag dan naar de prijs..... :shock:
Ik merk op dat jij volledig linkshandig bent?

Ik ben linkshandig en doe verder alles met de rechterhand: knippen, gooien, maar kan ook veel met beiden: de muis bedienen, darten noem maar op.

Tja, en dat je het niet moet generaliseren... Ik let wel eens op grote groepen mensen. Bijvoorbeeld mensen die profielen hebben gekozen op HAVO of VWO (bijvoorbeeld Cultuur&Maatschappij t.o.v. Natuur&Techniek). Toch zie je wel enige overeenkomsten met de theorie, maar het is veruit té weinig om er iets zinnigs over te zeggen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Ben inderdaad vrijwel volledig linkshandig. Ik zeg wel eens gekscherend: ik heb twee linkerhanden, maar ik ben gelukkig links.

Alleen de computermuis bedien ik rechts, daar heb ik vanaf het begin bewust voor gekozen.

Berichten: 97

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Ik ben rechtshandig in iedergeval bij de fijne moteriek.

De grove moteriek kan ik bijna net zo goed met link als met rechts.

Is wel raar.

O trouwens ben een NT'er en dyslect (schijnt bij dyslecten vaker voor te komen dat ze een btje beide handig zijn , tenminste heb ik gelezen)

Of ik links of rechts benig ben , ben ik nog niet helemaal uit.

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Hoe komt het eigenlijk dat iemand linkshandig of rechtshandig wordt?

Ik heb gehoord van me ma dat ik vroeger links was, toen ik een klein kindje was. En dat ze vanaf het moment dat ze dat hadden opgemerkt, mij alles met rechts lieten doen. Nu ben ik ook volledig rechtshandig. Mijn broertje is ook linkshandig, maar daar doen ze niet veel voor om hem ook af te leren, als hij maar met rechts eet. En dat doet hij ook. ( dit komt overigens voort uit levensovertuigingen). Ik had eens van mijn leraar op de middelbare school gehoord dat ze vroeger verplicht rechtshandig moesten zijn op school. Linkshandigen moesten hun linkerhand op hun rug houden en verplicht met rechts schrijven. Waaruit zou dat komen?

Berichten: 97

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Ik had eens van mijn leraar op de middelbare school gehoord dat ze vroeger verplicht rechtshandig moesten zijn op school. Linkshandigen moesten hun linkerhand op hun rug houden en verplicht met rechts schrijven. Waaruit zou dat komen?
Geen idee.

Maar er is veel geloofsnonsens

, mischien dat je www.google.nl kunt proberen :shock: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Ik vond dit:

Code: Selecteer alles

De linker hersenhelft is meestal dominant. In verband met de kruisingen is het dus niet zo vreemd dat meer dan 90% van alle mensen rechtshandig is. Als iemand linkshandig is, moet de rechterhelft wel het meest ontwikkeld zijn. Als heel wat geleerden hebben gevochten over de vraag of ‘lefties’ nou creatiever zijn of niet. Hoe dan ook, je bevindt je als linkshandige in goed gezelschap:



zowel Leonardo da Vinci als Michelangelo gebruikten hun linkerhand. De componist Beethoven was linkshandig, net als Kurt Cobain en Paul McCartney. Wat wetenschap betreft kun je Benjamin Franklin, Isaac Newton, en Albert Einstein noemen. En in de filmwereld: Tom Cruise, Keanu Reeves en zelfs muppet-man Jim Henson.
Uit:http://proto.thinkquest.nl/~llb106/helften.php
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Je schijnt aan de draairichting van je haarkruin ook linkshandigheid te kunnen herkennen. Het zit dus al in de vroegste aanleg.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Volgens mij is intelligentie niet echt meetbaar en dus kun je een verband tussen linkshandigheid en denkvermogen moeilijk aantonen.

Berichten: 97

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Je schijnt aan de draairichting van je haarkruin ook linkshandigheid te kunnen herkennen. Het zit dus al in de vroegste aanleg.
Ik snap niet wat ze met draairichting bedoelen??? Waar moet je dan precies kijken.. ik wil kijken wat er bij mij uit komt ;)

ook wel interesant:

http://www.xs4all.nl/~riksmits/lhu/lhu.html = een test of je rechts of linkshandig bent :shock:

uitslag van mij :

U heeft 5 punten uit 12 gescoord.

U mag zich beschouwen als gemengd- of, zo u wilt, beidhandig.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Mijn uitslag: U heeft 9 punten uit 12 gescoord.

U mag zich beschouwen als gematigd linkshandig.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 97

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

nog een leuk feitje : Alleen al het feit dat het percentage linkshandigen rond de tien ligt, terwijl ongeveer een op elke drie mensen linksbenig is, laat zien dat er geen direct verband tussen de twee is. Ook het verhaal dat ongelijke handigheid en benigheid een teken van stoornissen en leermoeilijkheden is, zoals regelmatig beweert wordt, berust op niets.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Intelligentie: Links of rechtshandigheid.

Mijn score: 11 uit 12 --> sterk linkshandig. Ik vermoedde al zoiets :shock:

Reageer