Caffeine bepalen in koffie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Caffeine bepalen in koffie

Hallo allemaal,

Ik zit nu in 5 vwo en we moeten een experiment doen als voorbereiding op het pws in 6 vwo. Ik heb hier op het forum al wat gevonden over hoe je het kan extraheren. Er waren moeilijkere proeven maar daar hebben we de spullen niet voor op school. Vaak worden er voor mij moeilijke termen gebruikt dus mijn vraag is of iemand me het misschien in eenvoudige termen kan uitleggen. Ook was mijn vraag of iemand misschien nog tips had. Het volgende heb ik al gevonden op het forum en begrijp ik redelijk goed. Al snap ik niet goed hoe een wattenfilter werkt.

1. We doen 150ml van de cafeïne houdende vloeistof en 2g natriumcarbonaat in een erlenmeyer.

2. We maken de stof basisch om eventueel conserveermiddel benzoëzuur te neutraliseren. Test met lakmoespapier.

3. Voeg 50ml dichloormethaan toe en schud lichtjes gedurende 5 min. Niet te hard schudden aangezien je dan een emulsie krijgt en de 2 lagen zich niet goed scheiden.

4. Giet vervolgens in een scheitrechter en wacht 5 à 10 minuten tot zich twee lagen gevormd hebben.

5. De onderste laag vang je op in een erlenmeyer.

6. Bij de bovenste laag voeg je nogmaals 50ml. We keren de scheidrechter enkele malen om en laten de onderste fractie bij de eerste lopen.

7. Bij de dichloormethaanfractie doe je 5mg magnesiumsulfaat als droogmiddel.

8. Hierna affiltreren op een wattenfilter.

9. Dan uitdampen op een waterbad in de zuurkast of afdestilleren.

10. Het bekomen poeder wegen en bereken de fractie.

11. Op een horloge glas doe je een beetje van het poeder. Voeg 3 druppels HCL concentratie toe samen met enkele kristalletjes kaliumchloraat. Meng met een glazen staaf.

12. Damp uit in een waterbad. Voeg enkele druppels 2M NH4OH toe. Een paarse kleur wijst op cafeïne.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Caffeine bepalen in koffie

Vaak worden er voor mij moeilijke termen gebruikt dus mijn vraag is of iemand me het misschien in eenvoudige termen kan uitleggen.
Post die moeilijke termen, zou ik zeggen. De uitleg volgt vanzelf.
Al snap ik niet goed hoe een wattenfilter werkt.
Je hebt magnesiumsulfaat bij je dichloormethaan-extract gedaan om het aanwezige water (opgelost in de dichloormethaan. Er lost nl. altijd een beetje op en dat wil je kwijt) te absorberen.

Die magnesiumsulfaat lost niet op in de dichloormethaan. Het absorbeert het water en vervolgens wil je van die nattige korrels af. Daarvoor dient het wattenfilter. Het is de bedoeling dat je wat watten in een trechter doet en de vloeistof eroverheen giet. Wel een bekerglas o.i.d. aan de onderkant plaatsen....

Berichten: 12

Re: Caffeine bepalen in koffie

Heel erg bedankt. Alleen ik had nog twee vragen: Wat kan je gebruiken om de stof bassisch te maken? Maakt dat wat uit of kan je er gewoon voor kiezen om er bijvoorbeeld natronloog er bij te doen? En hoe werkt een waterbad precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Caffeine bepalen in koffie

Het basisch maken doe je al in punt 1 met natriumcarbonaat.

Punt 2 begint met informatie waarom je dit doet. De eigenlijke actie in punt 2 is het controleren met lakmoespapier of de oplossing inderdaad basisch is.

Een waterbad is niets anders dan een au-bain-marie in de keuken. Je verwarmt op een waterbad en niet op een verwarmingsplaat, bunsenbrander of iets dergelijks, om te voorkomen dat de oplossing te heet wordt en plaatselijk zelfs verbrandt.

De temperatuur van je oplossing is in een waterbad, door zijn hoeveelheid water, veel beter in de hand te houden dan bij een verwarmingsplaat of bunsenbrander.

Het is niet de bedoeling dat je je oplossing IN het waterbad gooit. Je doet hem in bijv. een bekerglas en die plaats je in het waterbad.

Berichten: 12

Re: Caffeine bepalen in koffie

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik heb toch nog twee vragen.

1. Bij welke doe je de 5 mg magnesiumsulfaat. Doe je dat bij de erlenmeyer er in of moet je dat bij de overgebleven vloeistof in de scheitrechter doen?

2. Hoe bereken je de fractie is daar een methode voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Caffeine bepalen in koffie

Maik3939 schreef: Sorry dat ik zo laat reageer maar ik heb toch nog twee vragen.

1. Bij welke doe je de 5 mg magnesiumsulfaat. Doe je dat bij de erlenmeyer er in of moet je dat bij de overgebleven vloeistof in de scheitrechter doen?

2. Hoe bereken je de fractie is daar een methode voor?
1) Dat is aan jou: op basis van de dichtheid van water en dichloormethaan, welke laag zou dan de dichloormethaanfractie zijn, en waar zou die inzitten?

2) Je hebt een bepaald gewicht aan koffie ingewogen (ja er staat 150 ml, maar dat heeft ook een bepaald gewicht). Je poeder weegt ook een bepaald aantal gram. Een fractie wordt ook wel aangeduid als een percentage van het geheel. Kun je wat met die hints?

Berichten: 216

Re: Caffeine bepalen in koffie

Even tussendoor: 5mg lijkt me een beetje weinig, ik neem aan dat je 5 gram bedoeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Caffeine bepalen in koffie

Beter is overigens te kijken of het magnesiumsulfaat sneeuwt na even opschudden, of dat het heel vlug naar de bodem zinkt. Als het sneeuwt (= maar heel langzaam zakken), moet je er nog wat meer bij doen.

Reageer