Werken in onderwijs na HLO

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Werken in onderwijs na HLO

Als alles goed gaat heb ik eind dit jaar mijn HLO diploma in de richting Biologie en Medisch laboratoriumonderzoek. Hierna ben ik van plan om de master moleculaire levenswetenschappen te doen @ Universiteit Maastricht. Weet iemand hoe de mogelijkheden zijn om na het HLO en/of na de master een baan in het middelbaar onderwijs (als docent of praktijkinstructeur) te krijgen?
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent.‘’ (de Sade)

Berichten: 157

Re: Werken in onderwijs na HLO

Als je docent wilt worden, moet je na je studie nog, ik dacht één jaar, een lerarenopleiding volgen.

En als je HBO hebt gedaan, wordt je vaak docent op het middelbaar onderwijs, heb je universiteit, dan geef je les op een HBO. Maar dit zijn richtlijnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Werken in onderwijs na HLO

In Eindhoven kan je na een bachelor aan een van de opleidingen een master opleiding volgen aan de Eindhoven School of Education. Een 1 jarige opleiding van 4 dagen praktijk en 1 dag begeleide les, waarmee je een graag kunt verkrijgen voor bovenbouw onderwijs.

Onderbouw onderwijs heb je volgens mij geen specifieke docentenopleiding voor nodig. Toch zou ik de masteropleiding doen: het is nu een jaar doorzetten, maar dan heb je straks meer avonduren vrij.

Bedenk dat een overstap van onderwijs naar de industrie moelijker is dan andersom!

Berichten: 243

Re: Werken in onderwijs na HLO

sradracer schreef: Als je docent wilt worden, moet je na je studie nog, ik dacht één jaar, een lerarenopleiding volgen.

En als je HBO hebt gedaan, wordt je vaak docent op het middelbaar onderwijs, heb je universiteit, dan geef je les op een HBO. Maar dit zijn richtlijnen.
Je kan ook vaak leraar worden op het HBO als je een x aantal jaar werkervaring hebt :lol:

Verder zou je met je HBO ook les kunnen gaan geven aan de onderbouw van de middelbare school, wil je ook de bovenbouw lesgeven moet je eerst je master halen Afbeelding

Berichten: 27

Re: Werken in onderwijs na HLO

na je opleiding aan de uni hoef je alleen nog maar je pedagogische en didactische papieren te halen je werk dan gewoon en daarnaast haal je de 2 certificaten!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Werken in onderwijs na HLO

OK bedankt voor de info tot dusverre :)

Industrie trekt mij sowieso niet, dan liever baan @ uni bijvoorbeeld of een andere non-profit instelling

Ik zal binnenkort ook nog wat informeren bij verschillende opleidingen zelf :)

Gr
''Religion is the worship by man of a creator for bestowing his existence. But, man is nothing but the product of nature; so this gratitude is misdirected. If nature is so admirably able to control everything then we need no foreign agent.‘’ (de Sade)

Reageer