HBO Chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 12

HBO Chemie

Geagte leden van het Chemieforum,

Ik weet geen enkele andere plaats waar ik deze vraag zou kunnen stellen, en ik weet niet eens of dit wel het goede forum is, maar ik ga de vraag toch maar even stellen:

Ik zit er over te denken om HBO Chemie te gaan studeren aan de Hogeschool in Utrecht.

Ik ga 21 november naar de open dag, maar nu staat er op het internet dat het startsalaris van een Chemisch Ingenieur zo rond de 2000 euro bruto ligt. Dat lijkt me een beetje weinig. Nu weet ik dat je als HBO'er niet op een duizelingwekkend hoog salaris hoeft te rekenen, maar als je 2000 euro bruto verdient dan hou je daar mischien 1400 euro netto per maand van over, en mischien zit je dan ook nog met een lening voor je studie die je moet aflossen ( omdat je het meestal niet red met alleen je studiefinaciering)

Mijn vraag is dus: Is dat waar? en hoe snel groeit je salaris?
I (L) MY LB!

Berichten: 541

Re: HBO Chemie

Als je kijkt naar het gemiddelde HBO start salaris ligt chemie daar nog boven. Het gemiddelde start salaris ligt rond de 1800 bruto

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: HBO Chemie

Maar hoe snel groeit je salaris dan?
I (L) MY LB!

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: HBO Chemie

Ik hoop dat chemie je ook wat interesseert, als je het enkel van de praktische kant bekijkt kan je beter gaan lassen in Dubai ofzo :P

Nu, om toch iets toe te voegen, chemici vinden zeer snel een job, wat misschien ook kan meespelen in je beslissing (ik veronderstel dat dit weinig verschilt van België tot Nederland).

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: HBO Chemie

Ik ben zeer geintereseerd in chemie, alleen het probleem is dat ik iets minder geintereseerd ben in economie, wat ik na 1 jaar al heb laten vallen en waar ik eigenlijk nooit hb opgelet. dus ik weet eigenlijk niet zo goed weet wat een modaal salaris is, en 2000 euro leek mij wat weinig, maar als 1800 gemiddeld is dan zal het wel kloppen denk ik.
I (L) MY LB!

Berichten: 774

Re: HBO Chemie

De chemische sector is de best betaalde sector (in Belgie, andere landen weet ik niet, maar ik denk het ook).

Als je in shiften als ingenieur gaat werken in de petrochemie, mag je in Belgie toch al rekenen op een startsalaris van rond de 3000euro bruto.

Maar zoals reeds gezegd, mag je je niet blind staren op het loon of startsalaris.

Je moet ook wel interesse hebben, anders hou je het niet vol denk ik :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HBO Chemie

Een modaal inkomen is op dit moment ongeveer EUR 32.000,-

Uitgaande van een situatie met 8% vakantietoeslag is dat ongeveer EUR 2450,- per maand.

Een startsalaris van EUR 2000 is dus echt niet zo slecht, als je bedenkt dat je nog 40-45 jaar hebt om te groeien.

Bovendien (en dit zeg ik tegen iedereen die over het vermeend lage salaris begint): je salaris is maar een deel. Echt, geloof me, het is belangrijk maar niet het enige waar je naar moet kijken. Krijg je reiskosten vergoed? Auto/GSM van de zaak? Flexibele werkijden? Ruimte en vergoedingen voor cursussen? Kinderopvang? En wat voor sfeer heerst er?

Ik weet dat dat als student nog ver weg lijkt, maar staar je niet blind op de euro's. Doe wat je interessant, leuk en/of belangrijk vind. Als je werk vindt zul je niet op een houtje hoeven bijten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: HBO Chemie

Het is juist dat ik het scheikunde zo leuk vind maar ik niet zo veel verstand heb van geldzaken enzo...

En als ik me dan afvraag of hoe hoog salaris dat dan is, betekend echt niet dat ik de opleiding kies voor het salaris dat je er later mee kunt krijgen. Ik heb dat vaak genoeg gezien bij mensen in mijn omgeving, en die fout laat ik mezelf echt niet maken.
I (L) MY LB!

Berichten: 54

Re: HBO Chemie

1400 euro netto is echt niet weinig om van rond te komen. Tuurlijk als je net als je ouders een eigen huis, auto, kinderen etc. hebt dan kan het te weinig zijn maar bedenk dat als je net klaar bent met studeren als je het goed aanpakt erg lage kosten hebt. Ik ken bijna niemand die als ze net gaan werken niet geld overhouden. Je gaat van studenten inkomen 500 euro per maand naar 1400. Lijkt mij dat je iets overhoudt.

edit: wat je zou kunnen doen om een beter overzicht van hoeveel geld je nu werkelijk nodig hebt het gewoon eens een maand bij te houden. Of eens een lijstje te maken aan wat je nodig denkt te hebben.

Berichten: 87

Re: HBO Chemie

Dr.Fosfor schreef:... en mischien zit je dan ook nog met een lening voor je studie die je moet aflossen ( omdat je het meestal niet red met alleen je studiefinaciering)
Mijn ervaring is dat je prima rond kan komen van de huidige studiefinanciering. Ik weet niet of je van plan bent om op kamers te gaan in Utrecht? Dan zou ik er een baantje bij nemen om de kamer te betalen. Kijk ook eens of je van de aanvullende beurs gebruik kan maken.

Berichten: 157

Re: HBO Chemie

Je begint meestal zo rond de 2000 euro ja. Soms wat minder, maar soms ook wat meer.

Je maximum ligt eraan of je een leidinggevende functie krijgt.

Als je "gewoon" analist blijft, is je max. zo'n 3000 a 3250 (loonschaal 8, maar dit verschilt ook per bedrijf).

Een leidinggevende functie ligt daar weer boven, zo'n 4000 (loonschaal 9 of 10).

Maar of je daar van rond kunt komen, ligt natuurlijk ook volledig aan je leefstijl.

Ik heb ook HBO gedaan (dit jaar klaar, maar wel in deeltijd, dus enkele jaren werkervaring) en heb een paar weken geleden alleen een appartement gekocht. Dat kan ik ook betalen.

Maar heb dan weer geen auto (wel een motor). Maar een dikke Audi A6 zit er dan bv niet in :P

Maar normaal gesproken moet je daar goed van kunnen rondkomen.

Edit: Hou er ook rekening mee dat je als analist vaak 36 uur per week werkt (maar ook dit verschilt per bedrijf) en dat je bij andere beroepen vaak 40 uur per week werkt, dus automatisch meer zou moeten verdienen.

En Dat mensen ook vaak erg overdrijven over hun eigen salaris ;)

Berichten: 41

Re: HBO Chemie

De branche waarin je komt te werken is ook wel behoorlijk van invloed.

De grote milieulaboratoria zijn niet de plaatsen van het grote geld (maar wel weer andere pro's waardoor het een interessante werkgever kan zijn). (Toevallig werkten er bij ons wel 2 analisten met een Audi A6...)

Pharma en petrochemie en andere grote, bekende bedrijven liggen daar qua salaris wel significant boven. En, als je er zin in hebt, kunnen ploegendiensten voor een aanulling zorgen.

Ik sluit me volledig aan bij vorige schrijvers, dat het toch vooral belangrijk is leuk werk te hebben en dat salaris weliswaar belangrijk is, maar niet het belangrijkst..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: HBO Chemie

De grote milieulaboratoria zijn niet de plaatsen van het grote geld (maar wel weer andere pro's waardoor het een interessante werkgever kan zijn). (Toevallig werkten er bij ons wel 2 analisten met een Audi A6...)
Pffff 8-) gaat het zó goed met onze grote concullega's?????? :eusa_sick:

Ik ben academica en werk al 26 jaar bij mijn baas. En ik rijd maar een Renault Dauphine uit 1967... :oops:

Berichten: 87

Re: HBO Chemie

Ik ben academica en werk al 26 jaar bij mijn baas. En ik rijd maar een Renault Dauphine uit 1967... 


Dat kan ook niet iedereen zeggen. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: HBO Chemie

Ik sluit me volledig aan bij vorige schrijvers, dat het toch vooral belangrijk is leuk werk te hebben en dat salaris weliswaar belangrijk is, maar niet het belangrijkst..
Ik vind dat jullie daar allemaal gelijk in hebben, en ik had waarschijnlijk toch wel voor Chemie gekozen, zelf als het echt ontzettend slecht zou betalen. Gewoon om de reden dat ik altijd al iets met scheikunde wou doen, omdat ik het een ontzettend gaaf vak vind.
I (L) MY LB!

Reageer