[scheikunde] Identificatie van een onbekend zwak zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Identificatie van een onbekend zwak zuur

hey

Ik heb morgen een labo over (titel) en ik moet iets doen met een ka2 waarde. Het probleem is dat ik nergens terugvind wat dat is of waar het voor dient. Ik heb het internet en mijn boek al afgezocht maar veel wijzer word ik er niet van..

Ik zal even uitleggen waar het om gaat:

men moet een zwak zuur identificeren met zijn molaire massa en zijn ka-waarde

zwakke zuren -> zure zouten gebruikt worden, hierdoor zal de ka2-waarde gebruikt worden voor de identificatie

Waarom wordt alleen ka2 bepaald?

ik dacht omdat men misschien eerst het metaal lat wegreageren, en daarna pas de H+

maar zou dus echt niet weten wat het is, ka2, ka3,...

ook is er nog het volgende: "op het ogenblik dat het half equivalentiepunt bereikt is, geldt dat ph gelijk is aan pka"

ik veronderstel omdat dit is omdat het systeem dan in evenwicht is of half in evenwicht en dus ph=pka want h+=>zuur

Groeten

Karel

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Identificatie van een onbekend zwak zuur

hey ik denk dat ik het antwoord op men 2e vraag al heb gevonden

uit de formule

ph=pka+log(geconj base/zuur)

volgt

dat ph=pka want log(geconj base/zuur) is gelijk aan nul, omdat op de helft van het equivalentiepunt de concentraties van de geconj base en van het zuur gelijk zijn dus is wat binnen de log staat gelijk aan 1..

maar die ka2 vind ik nog steeds niets over :x 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Identificatie van een onbekend zwak zuur

Zwavelzuur heeft 2 pKa waarden, fosforzuur heeft er 3. Helpt dat?

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Identificatie van een onbekend zwak zuur

hmm dat had ik dus ergens gelezen maar er staat nergens bij waarom

en het gaat over een zout

het is een van deze vier (Want we moeten uit deze lijst identificeren):

KHC2O4

KHC8H4O4

KHSO4

KH2PO4

maar wat is een ka2 waarde? waarvoor dient die? want dat snap ik niet, waarvoor kan je deze nodig hebben enzo..

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Identificatie van een onbekend zwak zuur

Elk zwak zuur heeft een pKa, en dus ook een Ka waarde. Zo is de pKa van azijnzuur 4,75 en de Ka 10-4,75. Als een zuur meerdere protonen kan afstaan, heeft deze ook meerdere Ka waarden.

Van elk van de door jouw aangegeven zuren is de eerste H al geneutraliseerd. Die zijn de Ka1 al gepasseerd. Men vraagt je dus de Ka van het 2e evenwicht op te zoeken.

Die van het kaliumwaterstofoxalaat betreft dan het evenwicht Ka = [C2O42-] * [H+] / [HC2O4-]

En die van het diwaterstoffosfaat Ka = Ka = [HPO42-] * [H+] / [H2PO4-]

Van die evenwichten dien je dus de Ka waarden te vinden. Of de pKa. Maar die kun je in elkaar omrekenen.

Reageer