ontnikkelen of ontchromen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 454

ontnikkelen of ontchromen

hoi beste deelnemers ik heb een vraagje en heb hier zelf ook wel me best op gedaan om de juiste andwoorden te vinden op internet en in boeken .Maar ik zit toch met twijfels.ik las namelijk dat je je voorwerp kan ontnikkelen met electrolyse .nou heb ik het zo gedaan het voorwerp wat ontnikkeld moet worden in een oplossing gedaan van zwavelzuur en wel aan de anode.En als kathode een stuk ijzer gebruikt .het scheen ook te kunnen met oplossingen van zoutzuur en alkalimetalen.mijn vraag is werkt dit want echt resultaat kreeg ik niet echt .en ik was bang omdat het onderliggende metaal van ijzer is dat de hele boel meteen oxideerd .Hoe weet ik dat het alleen het nikkel weg haald en niet bv het ijzer wat op sommige plekken al een beetje geroest is .ik hoop dat hier iemand ervaring mee heeft .ik zou er erg gerustgesteld over zijn iemand met ervaring hierover te spreken vriendelijke groet (en is het ontnikkellen nou echt nodig of zou je na wat geagaliseer met een schuurpapiertje er ook gewoon een nieuwe laag over kunnen doen )

Berichten: 1.379

Re: ontnikkelen of ontchromen

Ik heb geen ervaring met ontchromen en ontnikkelen. Maar via google vind je wel een groot aantal recepten. Vooral van motorliefhebbers. De meeste die ik zag leken mij wel goed.

Ik denk wel dat het veiliger is met sulfaten te werken dan met chlorides.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 454

Re: ontnikkelen of ontchromen

ja ik weet wel dat er een hoop over te lezen valt maar het probleem is dus dat er zo veel tegenstrijdige dingen zijn op internet zeggen ze hang hem aan de kathode lijkt mijn dat het nikkel dan alleen met waterstof word bekogeld.in een boek uit de bieb stond hang hem aan de anode klinkt logies werkt het zuur op het nikkel in en gaat er af .maar meestal blijft er dan ook niks meer van het voorwerp over .dus dat is de verwaring zeg maar te veel informatieeeeeeeeeeee.

Berichten: 1.379

Re: ontnikkelen of ontchromen

@ Vincentius,

Je kunt in verwarring komen door tegenstrijdige informatie. Ik zal samenvatten waar je zeker op moet letten:

Het voorwerp dat ontnikkeld of ontchroomd moet worden moet je altijd als

anode in de electroliet ophangen. Dat wil zeggen dat het voorwerp met de pluspool van je accu of gelijkrichter verbonden moet worden. De minpool gaat dan natuurlijk aan de ijzeren tegenelectrode en wordt kathode. Aan deze kathode zie je waterstofbellen ontstaan. Maar die zijn niet zo van belang,

Wel van belang zijn de oxydatiereakties aan de anode. Daarmee strip je het metaal af in een (bij voorbeeld) 0.5 Molair zwavelzuuroplossing. Je moet er voordurend bij blijven staan om te controleren of het wel goed gaat.

Het strippen van chroom kan moeilijker gaan door passivering. Door telkens de stroom te verhogen kun je dit metaal uiteindelijk toch transpassief oplossen.

Laat je dus niet misleiden door de kretologie rondom de namen anode en kathode.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 454

Re: ontnikkelen of ontchromen

dank je h zeil voor je duidelijkheid .maar wat zou er gebeuren als het ijzer al te voorschijn is gekomen en er op sommige plekken nog wat nikkel zit .worden dan bijde metaalsoorten aangevreten of niet .en waarom moet je eerst ontnikkelen of ontchromen zou je er niet een dunne laag overheen kunnen vernikkelen .vriendelijke groet vincent thanks

Berichten: 1.379

Re: ontnikkelen of ontchromen

Ontchromen en ontnikkelen doet men om de nieuwe lagen gelijkmatig en goed hechtend aan te brengen.

Maar zonder ervaring en opleiding in de galvano zal je dat niet lukken. Daarvoor is het vak veel te moeilijk. Het is meer chemische technologie dan metaalbewerking.

Vanwege het risico kostbare onderdelen kapot te maken kun je beter al je galvanische processen uitbesteden aan een vakman.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 454

Re: ontnikkelen of ontchromen

oke daar heb je inderdaad een punt .maar ik wil het nooit te makkelijk uit handen geven en proberen om het eerst zelf te doen maar met sommige dingen mis je inderdaad de ervaring en de kennis .bedankt voor je reactie in iedergeval gr vin

Berichten: 1

Re: ontnikkelen of ontchromen

Ik lees met veel aandacht de discussie over het ontchromen van onderdelen. Nu heb ik twee kleppendeksels van mijn motor, gietaluminium. Als ik aluminium noem in combinatie met ontchromen en opnieuw verchromen rijzen er altijd vraagtekens en problemen.

Ontchromen en polijsten zou voor mij een aardig alternatief zijn, mede doordat ik dan zelf veel zou kunnen doen. Is leuker en goedkoper. Ik ben wel vreselijk handig(zegt mijn omgeving) en nooit te oud om te leren. Verder is mijn lijfspreuk dat zelfwerkzaamheid erg veel voldoening geeft. Dus is de vraag gewettigd of ik hier zelf iets in kan bijdragen. Uit besteden is de laatste optie.

Berichten: 1.379

Re: ontnikkelen of ontchromen

@Knutselssmurf,

Helaas, met handigheid alleen zul je het toch niet redden. Je bent inderdaad nooit te oud om te leren. Maar om in de galvano het vak te leren heb je een ervaren leermeester nodig. Een hoge opleiding is daarvoor niet nodig. Maar wel praktische ervaring. Het is een vak met regels en die regels moeten in de praktijk worden uitgelegd, waar je bij staat.

Met alleen scheikundekennis uit een boekje kom je er niet.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: ontnikkelen of ontchromen

Hallo,
 
Ik las de discussie over ontnikkelen en ben op basis daarvan een experiment begonnen met een oplossing van keukenzout.
Doel is om wat vernikkelde kleppen van een saxofoon weer blank messing te krijgen.
Het experiment is best geslaagd (zie foto's). Maar ik vraag me af wat er allemaal voor stoffen vrij komen en of keukenzout wel een goede keuze is.
Ik zie nu lucht bellen ontstaan bij de kathode (is dat chloordamp?) en de heldere keukenzoutoplossing  verandert in notime in een bruingroene drab (is dat nikkelchloor of zo?.
 
Scheikunde is voor mij te lang geleden om met zekerheid te bedenken wat er gebeurt. 
Er zit in een keukenzout oplossing Na+ en Cl- .
De negatief geladen pool, daar zouden de Na+ ionen naar toe bewegen denk ik. Maar wat voor gas komt er dan vrij?
De positief geladen pool daan zouden de Cl- ionen naar toe bewegen denk ik. Reageren die met de Nikkel ionen? Ontstaat er inderdaad NikkelChloor?
Wat zou het voordeel van Zoutzuut of zwavelzuur zijn, Dat tast toch mijn messing aan. Dat lijkt me wel een nadeel.
 
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ontnikkelen of ontchromen

De reacties die plaatsvinden hangen sterk af van de voedingsspanning. Boven ca. 3-4 volt gebeurt er zoveel dat je dit niet meer allemaal eenvoudig kunt opschrijven. Zowat de hele tabel aan mogelijke halfreacties treedt dan op. Aan je opstelling zien we dat je een voeding rechtstreeks op je opstelling aansluit; ik denk dat je daar dus wel in zit. Ik zou deze opstelling zonder enige beveiliging zeker niet aanbevelen.
 
Nikkelchloride lost fantastisch op in water, dus dat zal je drab niet zijn. Ik denk eerder dat je waterstof en OH- aan het maken bent, en het hydroxiden zijn die daar neerslaan.
 
Met deze "krachtopstelling" denk ik dat je je messing meer aantast dan met zuur (messing is toch behoorlijk resistent?). Een beetje zure oplossing heeft als voordelen dat er geen hydroxiden neerslaan en bovendien dat de geleidbaarheid van de oplossing al snel heel goed is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: ontnikkelen of ontchromen

Rwwh,
Bedankt voor je reactie. Ik lees je reactie pas na een dagje ontnikkelen. Ik heb een spanning van 15V gebruikt en de stroom zo'n beetje ingesteld op 1Ampere.
 
Wat bedoel je overigens met beveiliging? Elektrisch, om te voorkomen dat er kortsluiting optreedt?
 
Ik heb ontnikkeld in een bak met een laag van 3cm water. Nu ik klaar ben met alles ligt onderin een laag van bijna 2 cm grijs groen.bruine drab. 
Het messing is inderdaad min of meer aangetast. Het heeft allemaal een "mooi" laagje rood koper gekregen.
Afbeelding
 
Het messing is iets minder glad, maar niet echt beschadigd. Maar het is wel goed om alles nog wat te polijsten. Maar de professionele bedrijven die dit doen waarschuwen daar ook voor. Had ik met chemisch ontnikkelen geen rode laag gekregen?
 
De vraag is nu wel hoe makkelijk ik die rood koperen laag er af krijg.
 
Ik kreeg trouwens de indruk dat met een lagere spanning (ik heb ook met 5V geprobeerd) er meer aantasting van het messing is (misschien doordat het langer duurt) dan met de hogere spanning

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ontnikkelen of ontchromen

Met de beveiliging refereerde ik inderdaad naar een elektrische beveiliging. Zelfs 5V is veel te hoog voor een gecontroleerde reactie. 
 
Op je metallurgische vragen heb ik geen antwoord.

Reageer