Wat ik kan zien met mijn microscoop

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Wat ik kan zien met mijn microscoop

Hallo! ik heb zelf een microscoop de vergrotingen die ik kan doen zijn : 100,600,1200. Wat zou ik met deze 3 vergrotingen kunnen zien mijn idee zal al aan bloedcellen maar hoe doe je dat een bloedcel bekijken onder z'n microscoop, Ik ben zelf geen scheikundige maar ik vindt het ontzettend leuk om de wereld van microscopie te kunnen ontdekken Heel even er tussen door ik ben 14 jaar dus ik zal wel veel kunnen doen in die dingen.

Ik hoor graag wat er te zien valt met mijn microscoop en hopen dat jullie hier iets aan hebben Groet, jowell134.

Berichten: 150

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Hallo,

met die vergrotingen zal je waarschijnlijk wel de rode bloedlichaampjes van witte bloedcellen en bloedplaatjes kunnen onderscheiden. Verder dan de cel en celkern (in geval van witte bloedcellen) zal je echter niet zien met een gewone lichtmicroscoop, daarvoor heb je al heel wat meer geavanceerde apparatuur nodig.

Zowieso is een preparaat maken voor een microscoop soms vrij moeilijk: dan denk ik vooral aan vaste stoffen.

Vloeistoffen zoals bloed zijn uiteraard wat eenvoudiger te onderzoeken: je laat gewoon een druppeltje (al dan niet aangelengd met water of bepaalde kleurstoffen) vallen op je glazen plaatje, en dekt het af met een fijn dekglaasje.

Bloedcellen kunnen ook onderverdeeld worden op basis van hun affiniteit voor verschillende kleurstoffen... Ik weet echter niet zo goed welke stoffen er precies gebruikt worden om deze cellen te kleuren om ze beter zichtbaar te maken.

Groetjes!

Berichten: 13

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

@zheddorz Ok :) ik kan dus gewoon een druppel bloed op een dekglasje laten vallen? en dan een dekglasje er op of?

Ok :) hoe zien bloedplaatjes er uit ? cellen weet ik wel die zijn wel rond ;)

Kan ik Ook een blad onder mijn microscoop leggen of nog leuker vindt ik een bacterie Bijv de Salmonella bacterie of een melkzuur bacterie of kan mijn licht microscoop dat niet aan ? Volgens een meester is een veer of een katten haar ook erg indrukwekkend is dat zo ? wat zal ik kunnen doen met de grootste vergroting ? 1200 x Niks ? of is daar wel iets voor bijv bacterien :).

Kan ik ook een water druppel onder de microscoop leggen en die observeren ? of zal je dan niks kunnen zien ik heb wel ooit op een blad daar zat dauw op.

in die dauw zag ik dingen BEWEGEN! Wat waren dat voor'n dingen ? lijkt me beetje eng hoor xD nee ik stel me aan :P Verder wil ik ook bijv kristallen bekijken een zoutkristal kweken of een aluinkristal of een Bismutkristal vooral de laatste de bismut vindt ik het indrukwekkendst Die kleuren die structuur ;)

Met chemie ben je nooit uitgeleerd he ;) net als met sterrenkunde wat ik overgens ook doe .

Groet, jowell134.

Berichten: 150

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Wel, dat weet ik niet zo goed, of je voldoende kan zien zonder kleurstoffen...

Nooit zelf geprobeerd eigenlijk...

Kijk anders ook even rond op het internet, hoe de verschillende bloedcellen eruit zien onder een gewone lichtmicroscoop, daar kom je ook al een heel eind mee.

Bloedplaatjes zijn veel kleiner dan de cellen, en zijn daarom ook iets moeilijker te zien.

Hoe bedoel je een blad onder je microscoop leggen? Van een plant?

In dat geval zal het dus al wat moeilijker zijn om een goed preparaat te maken.

Je kan natuurlijk niet het blad in zijn geheel onder de microscoop leggen, het licht zal er nooit doorheen kunnen dringen, en je zal dan ook niets zien. Je moet een zeer dunne laag van het blad kunnen halen, die bijna transparant is. Ook hiervoor bestaan er waarschijnlijk wel een paar sites die je kunnen tonen hoe je dat doet.

Wat ik me nog vaag herinner uit het middelbaar, is dat wij bijvoorbeeld van een ajuin een klein doorzichtig vliesje afpelden, en dat dan onderzochten... Dit was nog vrij goed te doen. Misschien kan je dat ook eens proberen?

In een druppel water zal je waarschijnlijk niets kunnen observeren, hooguit wat stofdeeltjes die ronddrijven...

Met die deeltjes in de dauw kan ik je niet echt helpen, wat bedoel je met 'dingen'? Beschrijf eens!

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Gewoon dingetjes proberen. Zorgen dat de lens niets raakt en je zult verder niets stukmaken. Fotonen beschadigen niets (tenminste niet zolang je er een laser opzet ofzo). Dat is het leukste van wetenschap vind ik, experimenteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Er is heel veel verschil in de kwaliteit van microscopen. Een vergroting van 1200x kan betekenen dat je een heel dure microscoop hebt (die wordt verkocht om zijn kwaliteit), of juist een heel goedkope (die wordt verkocht op cijfertjes). In de praktijk heb je heel weinig aan 1200x vergroten behalve als de lenzen heel goed zijn en je werkt met "olie-immersie": in lucht is zo'n vergroting zinloos.

Als je een goedkope microscoop hebt, blijf dan gerust bij de 100x vergroting. Je kunt dan leuk experimenteren met vezels (kleding), met het "dunne huidje" tussen de verschillende lagen van een ui, met slootwater (of stinkend oud bloemenwater), etc.

Berichten: 281

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Stukje van de rok van een ui is een goed begin om celkernen enigszins te bekijken, je ziet daar ook veel cellen die zich delen, grappig om te zien! Slootwater bevat watervlooien, die kan je ook goed zien tussen 2 glaasjes. En zo zijn er nog wel wat dingen te verzinnen.

Berichten: 13

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Na een laaangee tijd,

heb ik weer mijn topic gevonden :D !

Ik heb bloedcellen geprobeerd.. maar ze blijven zeer klein.

ik heb een goedkope microscoop, zeker geen duur ding.

Maar, ik hou jullie op de hoogte van wat ik allemaal bekijk.

velletje van een ui.. lijkt me erg leuk! ga ik toch eens proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Eventueel kan je proberen om een uiterst dunne coupe te maken van een plantenstengel. Hoe fijner het stukje hoe beter het resultaat. Probeer met een breekmes, maar doe voorzichtig en let op je vingers!

Misschien nog een handige link: klik.

Ik heb je topic ook even verplaatst naar het biologieforum, daar staat het iets beter op z'n plaats.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Bekijk vooral ook een vliegenpoot,- vleugel en -oog.

Erg mooi die klauwtjes aan de poot, de structuur van de vleugel en de facetten in het oog en met 100 tot 200x prima te zien.

Berichten: 5

Re: Wat ik kan zien met mijn microscoop

Hoi, zonder goede kleuring is het lastig om rode bloedcellen van witte bloedcellen te onderscheiden in jou lichtmicroscoop. sowieso is een druppel bloed hier niet zomaar geschikt voor. Je kunt een bloeduitstrijkje maken, waardoor de cellen niet bovenop elkaar liggen maar meer naast elkaar, zodat ze beter te onderscheiden zijn. doe dit als volgt:

Doe op het prepraatglaasje een druppel bloed aan een uiterste van het glaasje. o

Pak een tweede preparaatglaasje en houd deze in een hoek van 20-25 graden tegen de druppel aan /o, zodat de druppel zich uitspreid. kijk op het stuk waar het bloed bijna niet meer te zien is op je glaasje, daar is het het best te onderscheiden.

dan kun je beter kijken naar de bloedcellen. de rode bloedcellen zullen er uit zien als platte cellen met deukjes er in, en de witte bloedcellen hebben een kern, deze zul je als een soort dikke stip zien. bloedplaatjes zijn erg klein en die zul je met jou vergrotingen hoogstwaarschijnlijk helemaal niet zien, misschien als puntjes, en meer niet.

Reageer