Trillend stuur maakt verkeer veiliger

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Trillend stuur maakt verkeer veiliger

Trillend stuur maakt verkeer veiliger


Wetenschappers hebben een stuur ontwikkeld dat bestuurders met trillingen laat weten waar zij heen moeten. En dat vergroot de veiligheid.Dankzij het trillende stuur kunnen bestuurders hun ogen namelijk op de weg gericht houden en hoeven ze niet langer naar hun navigatiesysteem te kijken. Zeker jongere bestuurders zijn gebaat bij het trillende stuur: ze zijn minder snel afgeleid en rijden dus geconcentreerder. Voor ouderen was het trillende stuur vooral een prettige aanvulling op de aanwijzingen die een stem ze gaf.

Uniek
Een trillend stuur is niet nieuw: er zijn autofabrikanten die het reeds gebruiken om bestuurders te waarschuwen voor gevaar. Toch is het trillende stuur dat de onderzoekers van de Carnegie Mellon University ontwikkeld hebben wel uniek. Zo kan het heel genuanceerde trillingen en dus veel meer informatie doorgeven. Op het stuur bevinden zich twintig punten die kunnen trillen. De volgorde waarin ze gaan trillen, kan door de onderzoekers worden bepaald. Door de puntjes van links naar rechts te laten trillen, weet een bestuurder dat deze rechtsaf moet slaan.


...


Lees verder: http://www.scientias.nl/trillend-stuur-maakt-verkeer-veiliger/61712


Bron: Scientias

Re: Trillend stuur maakt verkeer veiliger

Leuk voor de mensen met twee handen aan het stuur maar niet als je met een hand stuurt of even moet bellen :(

Berichten: 12.262

Re: Trillend stuur maakt verkeer veiliger

Dat vraag ik me inderdaad af, geloof niet dat er veel mensen zijn die consequent met 2 handen aan het stuur rijden - zelf doe ik het op relatief rechte stukken met 1 hand, maar ken ook genoeg mensen die daar zo nu en dan de linkerknie voor gebruiken. Een trillend stuur bij het passeren van een lijn tussen rijstroken voel je dan nog wel, maar enig detail zal er niet in zitten.


Overigens lijkt het me ook verwarrend: dit soort feedback wordt nu vooral gebruikt als een strick shaker die de bestuurder op een gevaar wijst, vreemd als het signaal dan opeens geen gevaar maar 'over 100 meter links afslaan' betekent.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Trillend stuur maakt verkeer veiliger

Bellen onder het rijden mag je sowieso al niet, hands-on dan. Dat probleem snap ik dus even niet, Gerard.

Reageer