pH van water voor tropische planten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 39

pH van water voor tropische planten

Beste allemaal,

Al enige tijd hang ik rond op plantenfora, maar op een specifiek vlak komen we er iet uit.

De ph voor mijn planten moet liggen tussen 5,5 en 6,5 dit omdat dan de juiste microelementen zoals boor en ijzer goed opgenomen kunnen worden.

Ik zuurde mijn kraanwater aan met salpeterzuur, maar naast de zuur graad, blijven andere elementen alsnog achter. Nu gebruik ik een reverse osmose apparaat om mijn water te zuiveren, maar nu komt mijn probleem.

Nadat het water door het osmoseapparaat is gegaan, wil ik kijken wat de ph is, omdat ik wil weten tot hoever ik moet aanzuren. Ik heb mijn digitale ph meter geijkt, en geeft op ph buffer water 4, exact een ph van 4 aan. Goed geijkt dus. Echter geeft hij een ph weer van 7 on dit water. Zou moeten kloppen, daar hij de ph van de buffervloeistof ook exact meet. Wanneerr ik er nu een ph-stick in stop ( een papieren ph meter ) geeft hij een ph van rond de 5,5 aan. De metingen tussen de strip en digitale meter komen wel overeen in ongezuiverd leidingwater. Vreemd toch?

Dus welke van de twee spreekt de waarheid? Als ik uit ga van de digitale meter, en ik zuiver an tot 5, dan is dat missvhien in werkelijkheid tot 3. Kortom, ik wil zekerheid.

Iemand een suggestie?

Mvgr

Dave

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: pH van water voor tropische planten

Ik begrijp het niet helemaal.

Nadat het water door het osmoseapparaat is gegaan, wil ik kijken wat de ph is, omdat ik wil weten tot hoever ik moet aanzuren. Ik heb mijn digitale ph meter geijkt, en geeft op ph buffer water 4, exact een ph van 4 aan. Goed geijkt dus. Echter geeft hij een ph weer van 7 on dit water. Zou moeten kloppen, daar hij de ph van de buffervloeistof ook exact meet. Wanneerr ik er nu een ph-stick in stop ( een papieren ph meter ) geeft hij een ph van rond de 5,5 aan. De metingen tussen de strip en digitale meter komen wel overeen in ongezuiverd leidingwater. Vreemd toch?


Je voert water door je RO-apparaat, waarna je de pH wilt meten.

De pH-meter is geijkt met een buffer van 4,00/4,01?

Heb je geijkt met zowel 4,xx als een 7,xx buffer?

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

Klopt

Door het RO apparaat, en dit vang ik op in een grote can.

Het metertje heb ik geijkt met zowel ph 4,xx als 7,xx buffer.

Dit geijkte digitale metertje zet ik in het osmoseapparaat, en geeft hij aan een ph van ongeveer

7. Als ik nu een ph papiertje in het water zet, dan geeft hij een ph van 5,5 aan ( hetzelfde water ) papiertje kleurt donker binnen enkele seconden.

Erg verwarrend

Re: pH van water voor tropische planten

Ik vermoed dat je probleem hebt met je elektrode, met ultrapure water kunnen allerlei afwijkingen onstaan door de lage geleidbaarheid. Zie ook de volgende link.

http://www.millipore.com/references/files/pmc_url/$file/highpuritywater.pdf

Ook je indicatorpapier kan de problemen veroorzaken je water is zo schoon dat de de indicatoren de meting verstoren. Om met indicatoren te kunnen werken moeten de concentraties zoiets van een factor honderd lager zijn dan in je te meten vloeistof. (Vergelijk maar met een zuur-basetitratie)

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

Dank voor je beicht.

Ik heb vandaag mijn nieuwe ijkvloeistof binnen gekregen, en hij meette de 4.xx en 7.xx bijna excact, alleen blijft hij 6,8 aangeven in de osmosewater.

Denk je dat ik redelijk safe zit, wanneer ik hiervan uitga, en het aanzuur tot een ph van 6? De kalk en mineralen zijn er bij osmose och nagenoeg uit? Want het hele 'alkalische' vrhaal zorgt grote problemen bij mijn planten, zoals geremde ijzeropname, wat vervolgens weer witte en mivormde bladeren geeft. Een hoge ph, maar met name de 'alkalility' is bij mij funest. Alkalinity is toch de calciumcarbonaat en bi-carbonaat in water?

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: pH van water voor tropische planten

Davea schreef: di 17 jul 2012, 22:41
Een hoge ph, maar met name de 'alkalility' is bij mij funest. Alkalinity is toch de calciumcarbonaat en bi-carbonaat in water?
Neen alkalinity is de som van ALLE basen, dus de pH waarde is hier een goede maat voor.

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

Ok, top

Nog beter zou regenwater zijn? Welke hier ook een hoge ph heeft.

Dus verzuren met bv een verdunning van salpetzuur, verlaagt de ph, maar ook de basen dan?

Dus zou osmose water eigenlijk overbodig zijn?

Re: pH van water voor tropische planten

Regenwater lijkt me het aangewezen water maar hoe hoog is de pH die je meet?

Ik zou verwachten dat regenwater een pH heeft tussen de 4 en de 6,5.

De mineralen zou ik toedienen met kunstmest, wel even de goede mineralen verhoudingen kiezen.

Eventueel aanzuren zou ik doen met azijnzuur of citroenzuur.

Als kalk geen probleem is zou kraanwater ook goed voldoen.

PS. Maak het leven niet ingewikkelder als perse nodig is In de natuurlijke omgeving van planten is ook geen RO water te vinden.

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

Dank voor je bericht.

Reenwater scoort hier ook een 6,5 tot 7.

Het probleem is dat de heliconia groet in zure grond, en dood gaat bij

Kalk in de grond. Iedere vorm hiervan moet je zoveel mogelijk uitsluiten. In midden amerika groeien ze in de bossen.

Daar is idd geen osmose water, maar wel zure grond, en weinig toevoegingen, naast uteraard de overige nutrients die nodig zijn, die goed opneembaar zijn, door de zure regen en kalkarme grond. Helaas stelt deze planten hoge eisen, maar het resultaat s prachtig.

Re: pH van water voor tropische planten

Sporenelementen zou ik alleen maar toevoegen als er daadwerkelijk een gebrek aan is (meestal zichtbaar door vb. gele bladvlekken). Doe je dit niet dan loop je het risico om verdroging van de plant te krijgen.

Vreemd dat je zo'n RO-apparaat hebt want dat is toch behoorlijk duur met die hoge drukken en met zo'n stevig membraan met ultrafijne poriën?

Verder hangt de pH van water ook af van de temp., hoe lager de temp. is hoe minder dissociatie van ionen er zal zijn dus hoe lager de pH. (en vice versa)

Waarom laat je geen bladstaal nemen en ontleden in het lab? Dan weet je welke elementen de plant in welke verhoudingen nodig heeft. (bodemkundige dienst Heverlee)

De pH van een kleurindicator heeft een groot gebied waarbij kleuromslag kan optreden, dus zou ik gewoon je toestel idd ijken m.b.v. 2-puntscalibratie (2 buffers meten). Nadien kan je noch een dubbel check doen op een controlestraal met welgekende pH dat het dichtst bij de gewenste pH zit.

Verder is het idd zo dat bij hoge pH de sporenelementen moeilijk oplosbare complexen vormen en dus niet meer voor de plant opneembaar zijn.

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

Dank

Ik meet al met een digitale meter, welke ik heb geijkt met ph 4.x en 7.x

Door de stijging van de temp, moet ik het dan opnieuw aanzuren omdat het water warm is? Want de grond moet zuur blijven

Re: pH van water voor tropische planten

Neen, niet doen!

De reden is dat de pH slechts een beetje zal verschillen bij die geringe temperatuurschommelingen.

Je kan het zelf eens testen met een thermometer en de pH-meter. Bij 25°C zal demiwater een pH 7 hebben en bij een temperatuur van 30°C zal de pH een heel klein beetje stijgen.

Bij 50°C zal de pH wel merkbaar stijgen...

Wat is eigenlijk het type membraan dat gebruikt wordt voor omgekeerde osmose?

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

Ik heb het getest.

Het osmosewater wat is aangevuld met zuur was net uit het filter ( dus vers uit de koudwaterleiding) ph 5,8

Het water is vanmorgen gemaakt, en is nu op kamertemperatuur. Ph is nu 6,8.

Mijn vraag is. Als een plant of dier DOOD gaat bij een PH van6,8. Dan had ik het water van 5,8 na het maken direct kunnen geven. Nu zet ik het weg op kamertemperatuur, en stijgt de ph naar 6,8 . Gaat dan nu het diertje dood? De samensteling veranderd dus kennelijk van zuur naar bijna alkalisch, als het warmer wordt?

Ik zal de gegevens er even bij zoeken. Het is volgens mij een standaard reverse osmose filter.

Re: pH van water voor tropische planten

Neen, dit heeft alles te maken met buffers. Wij hebben in ons bloed (pH 7,35-7,45) een fosfaatbuffer (deze heeft een pKa dicht bij die van de pH van ons bloed 7,4 en een hoge buffercapaciteit, dus rond de 1). Dit zorgt ervoor dat pH waarden amper veranderen wanneer er een base in de bloedbaan komt. Tenzij deze base de buffercapaciteit heeft overschreden...

Op wikipedia (nl) staat een interessante berekening over de buffercapaciteit. Een buffer is trouwens steeds een mengsel van een zwak zuur+zwakke base. Wat is de optimale pH voor een Heliconia eigenlijk? De buffer die je dan moet gebruiken hangt dan af van de gewenste pH.

Bij hydrocultuur zou je hoe dan ook best een gepaste buffer moeten toevoegen, want één druppel salpeterzuur is voldoende om je plant te doden.

Linkje erbij (berekening onderaan is leerrijk) http://nl.wikipedia....ch-vergelijking

Berichten: 39

Re: pH van water voor tropische planten

De ph voor heliconia's moet liggen tussen de 5,5 en 6,5.

Niet hoger dan dat. Hier tussen ligt de fase waarin microelementen zoals ijzer,boor etc, goed

Wordt opgenomen.

Als de ph stijgt bij verwarmen, dan valt de ph boven de 6,5 waarin lastiger ijzer

Wordt opgenomen. En stijging naar kamertemperatuur, en dan tegelijk een ph stijging van 5,8 naar 6,8, lijkt mij

Geen kleine stijging?

Reageer