Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Moderator: Rhiannon

Berichten: 4

Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Hallo iedereen,

Legenda:

Vriend: vriend

Eigenaar: A

Financiele regelaars: B

Een vriend van mij heeft een probleem;

Hij heeft ongeveer één jaar zwart gewerkt bij zijn stage bedrijf nadat hij klaar was met zijn studie, nergens anders een baan kon vinden en omdat het bedrijf in kwestie

voorstelde om zwart te betalen (aangezien het tijdelijk zou zijn, achteraf een jaar) hiermee dus akkoord ging, erg dom achteraf natuurlijk.

Deze afspraak is mondeling gemaakt met de eigenaar A van het bedrijf,

maar door een in gang gezette fusie zijn er "Financiele regelaars" B bij gekomen die de financiële kant regelen.

Het geval is nu, hij is er al een tijdje weg nu maar zij willen het resterende bedrag van

€1600,- niet betalen omdat het geld er "zogenaamd" niet is

(bedrijf heeft financiele problemen maar fuseert met 1-2 andere bedrijven),

maar ondertussen wel de hoognodige rekeningen betalen van andere bedrijven waar ze producten bestellen. (het gaat om een grafisch bedrijf)

Nu heeft mijn vriend andere manieren aangeboden aan het bedrijf om het geld te krijgen, maar ook hier willen ze niet aan mee werken.

Vervolgens kwamen zij B er mee op de proppen dat, voordat zij het geld wouden overmaken, hij een VAR-verklaring aan moest vragen evenals een KvK.

Ze ontkennen geen moment dat hij niet voor ze heeft gewerkt,

tevens ontkennen ze ook geen moment dat het bedrag van €1600,- niet het

juiste bedrag is.

Zelf is hij informatie gaan vragen bij de Kamer van Koophandel betreft deze VAR.

een KvK was niet nodig en een VAR-verklaring voldeed enkel, tevens zeiden zij ook

dat als het werk was gedaan (en dit was het geval) je hoogstwaarschijnlijk naar het geld kon fluiten.

Mijn vriend denkt dat dit niet zoveel uit zal maken omdat hij de VAR moest aanvragen zodat het bedrijf en hijzelf geen problemen kunnen krijgen met de fiscus. De VAR is er voor bedoeld is om voor kleine bedragen zoals €1600,- geen belasting etc. hoeft worden betaald en valt onder "Overige inkomsten" (of iets dergelijks).

Hij heeft de VAR binnengekregen en deze digitaal opgestuurd samen met een factuur (zonder BTW natuurlijk) en de vermelding dat deze binnen 30 dagen betaald

moet worden, 20 Augustus 2012 gaat de VAR in en 21 augustus 2012 is de datum

dat op de Factuur staat.

nu kreeg hij een mail terug waarin mannetjes B (die met de VAR en KvK aankwamen) dat zij de situatie zeer spijtig vinden maar zoals eerder gezegd

in een andere mail zij er niet bij waren toen deze afspraken waren gemaakt en

dat dit dus tussen mijn vriend en de Eigenaar A Gaat, maar ondertussen helpen zij

A wel met het regelen van de financiële *modknip*-steun in deze zaak en zijn zij de personen met wie hij telkens moet communiceren inzake de kwestie.

Dit was het laatste communicatie dat mijn vriend heeft gehad met het bedrijf.]

Mijn vriend gaat bellen met de eigenaar en het een en ander overleggen, dit

gaat hij opnemen!

Vraag

Heeft hij juridisch poot om op te staan als de eigenaar, met wie hij nog gaat overleggen zoals B in de mail vermeld, verzuimt om alsnog te betalen na een eventuele betaling's overeenkomst?

Eventuele andere nuttige informatie is erg welkom, daar is hij erg mee geholpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Jouw vriend, jij dus, moet gewoon contact opnemen het Juridisch Loket. Dáár kunnen mensen je inhoudelijk juridisch advies geven en/of in contact brengen met een geschikte advocaat.

Verder is het niet nodig, en voor de verdere communicatie af te raden, om je te bedienen van krachttermen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Dat weet hij, maar hij is van de veronderstelling dat hij daar niet terecht kan

en zegt van "ik heb bij een bedrijf zwart gewerkt etc etc etc"

- Wat ik allemaal heb uitgelegd net.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Maak je geen zorgen, je kunt daar altijd terecht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 306

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Enkeltje schreef: di 07 aug 2012, 20:11
Dat weet hij, maar hij is van de veronderstelling dat hij daar niet terecht kan

en zegt van "ik heb bij een bedrijf zwart gewerkt etc etc etc"
Waarschijnlijk, wanneer die vriend aangeeft dat hij die stap gaat zettten, en vertelt dat die eerlijk toe gaat geven dat die zwart heeft gewerkt, dat het bedrijf dan snel op andere gedachten komt en het geld overmaken. want anders komen ze in nog veel grotere problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Op grond waarvan concludeer jij dat de genoemde betrokkenen gevoelig zouden zijn voor chantage?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Nou ik zou dat zien als laatste redmiddel voor hem om toch nog geld te krijgen, maar hij nekt zichzelf daar ook

mee lijkt mij?

Tevens denk ik dat het bedrijf in kwestie hier wel gevoelig voor is ivm de fusie die zij aan zijn gegaan en ook al schulden heeft bij leveranciers en een boete van de belasting etc er niet bij kunnen hebben en het dus voordeliger/slimmer is om mijn vriend zijn geld te geven.

Maar dit is dan ook echt een laatste redmiddel!

Berichten: 306

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Enkeltje schreef: wo 08 aug 2012, 16:48
hij nekt zichzelf daar ook mee lijkt mij?


waarom dan? hoe bedoel je dat?
Marko schreef: wo 08 aug 2012, 11:01
Op grond waarvan concludeer jij dat de genoemde betrokkenen gevoelig zouden zijn voor chantage?
Onwetend schreef: wo 08 aug 2012, 02:01
want anders komen ze in nog veel grotere problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Enkeltje schreef: wo 08 aug 2012, 16:48
Nou ik zou dat zien als laatste redmiddel voor hem om toch nog geld te krijgen, maar hij nekt zichzelf daar ook

mee lijkt mij?
Daar nek je inderdaad vooral jezelf mee. Kijk, wat je (ik zeg maar even je, en dan doen we maar net of ik tegen "je vriend" aan het praten ben) moet doen als je een vordering hebt is zorgen dat je die vordering kunt onderbouwen.

Dreigen met het gaan naar wat voor instantie dan ook, of dat nu een adviesinstantie, advocaat of politie is, is geen onderbouwing en helpt je geen steek verder.

Om die onderbouwing zo goed mogelijk te krijgen is het verstandig om je te laten adviseren door iemand met kennis van zaken, die ook inzicht kan hebben in alle relevante stukken - hoe weinig dat er misschien ook zijn, het is altijd meer dan je op dit forum kunt delen. Daar is dit forum ook helemaal niet voor bedoeld.

Vandaar ook de doorverwijzing naar het Juridisch loket. Dat kost je - zeker voor het eerste advies - helemaal niets. Ze hebben de beschikking over diverse voorbeeldbrieven die je zou kunnen gebruiken, en voor verdere hulp kun je worden doorverwezen naar een geschikte advocaat. Ook kun je recht hebben op gesubsidieerde rechtsbijstand als je inkomen laag genoeg was - en daar ziet het op grond van de informatie die je hier geeft wel naar uit. Ook dáár kunnen ze je mee verder helpen.

En dat alles kost, nogmaals, helemaal niets. Net zoveel dus als het ongefundeerde "advies" dat in dit topic werd gegeven, maar wel stukken beter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Ik denk dat het belangrijk is om te melden of het hier over Nederland of België gaat.

Uit praktijk weet ik hier dat advocaten het verkrijgen van zwart geld niet voor een rechtbank willen brengen. De reden is simpel. De rechter hier moeit zich niet met illegale dingen waar zelfs beide partijen strafbaar voor zijn.

Je vraagt hulp aan een rechter in functie van een illegale situatie (die je zelf geaccepteerd en van geprofiteerd hebt).

Hoe hard het ook klinkt. Een werkgever loopt meer risico's dan een werknemer omdat die hier op diverse terreinen strafbare feiten gepleegd heeft (sociale bijdragen, verzekeringen, geknoei met boekhouding, gaat zo maar door ....) en als bedrijf veel zwaarder kan geraakt worden.

Dit is dus eerder een bluf-pokerspel. Hoe ver wil je gaan?

Ik ken iemand die zo nog een pak geld moet krijgen (> € 25000) waar deze in functie van afspraken recht op heeft dat die nooit meer zal zien ......
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Doen ze in België aan VAR's dan?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Marko,

Ik heb daar in elk geval geen ervaring mee.

Ik heb ooit dingen gehoord in functie van zwarte giften, maar weet daar het fijne niet van.

Dit gaat praktisch meer om niet te mijden omkoop (geen kleine giften als beperkte kerstcadeau's en aanverwanten). Ik ben echter zeer voorzichtig over dingen te praten waar ik geen kennis van heb.

Inzake lonen, premies, en andere bedragen die zwart uitbetaald of afgesproken werden heb ik wel (indirecte) ervaring.

Fragiel onderwerp om publiek over te praten hier ....
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Ter info: Een VAR (verklaring arbeidsrelatie) is een document dat freelancers en zelfstandige ondernemers kunnen overleggen aan hun opdrachtgever, zodat deze weet of hij/zij loonbelastingsplichtig is.

Als ik mij verplaats in de positie van "B". Hun verantwoordelijkheid is kennelijk om de financiën huishouding op orde te brengen, dan is het redelijk om van iedereen die zegt geld tegoed te hebben vanwege geleverde diensten, maar niet op de loonlijst staat, een VAR verlangen.

Als er dan vervolgens een VAR wordt geproduceerd die pas enkele weken verder in de toekomst geldig wordt, vergezeld van een factuur voor diensten waarvoor geen overeenkomst kan worden gevonden, dan ligt het niet meteen voor de hand om over te gaan tot betaling.

Op dat moment is het ook de vraag hoeveel indruk het maakt als iemand dan vervolgens zegt "dan ga ik vertellen dat ik hier zwart heb gewerkt", terwijl er van die arbeidsrelatie helemaal niets is terug te vinden, en eventuele overtredingen die in het verleden door bedrijf "A" zijn begaan ook helemaal niet tot de verantwoordelijkheid van "B" horen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

Marko schreef: wo 08 aug 2012, 22:06
Als er dan vervolgens een VAR wordt geproduceerd die pas enkele weken verder in de toekomst geldig wordt, vergezeld van een factuur voor diensten waarvoor geen overeenkomst kan worden gevonden, dan ligt het niet meteen voor de hand om over te gaan tot betaling.


Klopt, maar!

Zij ontkennen, noch A noch B, niet dat hij niet voor ze heeft gewerkt dus dit is in principe al schriftelijk of mondelijk een soort contract

(Dit is hem vertelt door verscheidene personen)

tevens ontkennen ze ook niet dat het bedrag niet meer

of minder is dan €1600,-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Zwart werk, bedrijf geen geld voor betaling

De vraag is of dat een rechtsgeldige overeenkomst is.

Ik heb mij hier al meermaals die vraag gesteld in hoever Nederland en België hier gelijklopend zijn.

Hoe kan je een illegale overeenkomst rechtsgeldig maken? Is die gewoon zelfs rechtsgeldig?

Hier zegt de rechter (bij wijze van spreken): "Je kan de pot op", en je loopt nog risico's dat je slapende honden wakker maakt en er beiden last mee krijgt.

Je doet voor de rechtbank een schuldbekentenis van een illegale daad. Wat moet zo'n rechter hiermee?
Eric

Reageer