Kun je een klacht indienen tegen een demente.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 13

Kun je een klacht indienen tegen een demente.

Dementen in een verpleeghuis zijn onderling niet altijd even goed met elkaar.

Als duidelijk is dat een demente bewoner van een verpleeghuis, een medewoner lichamelijk mishandelt, of eigendommen "steelt", kun je die persoon dan aanklagen, of bijv een klacht tegen hem indienen bij de zorginstelling.

Berichten: 460

Re: Kun je een klacht indienen tegen een demente.

In principe kan je natuurlijk altijd aangifte doen, maar zodra iemand niet "toerekeningsvatbaar" is zal dat weinig uithalen. Tenminste niet als het idee is om iemand te veroordelen. Ik denk dat het meer uithaalt om bij de zorginstelling aan te kloppen, daar moet je als eerste met je klacht zijn. Zij hebben tenminste een zorgtaak voor elke bewoner. Iedereen moet daar veilig kunnen wonen

Berichten: 289

Re: Kun je een klacht indienen tegen een demente.

Een klacht indienen kan altijd, aanklagen in principe ook (al zou dat wellicht niet de beste eerste stap zijn).

Als er een probleem is, of je een probleem vermoed, kan je het ook eerst eens informeel aankaarten bij het personeel. Ze zullen zoiets zeker serieus nemen. (Aan-)Klagen kan altijd nog.

Berichten: 13

Re: Kun je een klacht indienen tegen een demente.

Ok, klagen tegen de veroorzaker, de demente persoon dus, is mogelijk blijkt uit 2 reacties.

De familie van die persoon zal dit dan waarschijnlijk moeten waarnemen.

Ik voorzie zomaar dat zij de verantwoordelijkheid hiervoor afschuiven op de Zorginstelling.

De zorginstelling zal waarschijnlijk zeggen dat individuele daden en handelingen van bewoners niet onder hun verantwoording vallen.

Dit is dus precies mijn punt.

Wie is verantwoordelijk voor daden en handelingen van een demente die in een zorginstelling woont.?

Klagen kan altijd, maarvoordat ik begin te klagen bij de zorginstelling, wil ik weten waar ik aan toe ben.

Berichten: 289

Re: Kun je een klacht indienen tegen een demente.

Heb je al met de zorginstelling gesproken? Je voorziet en verwacht van alles, maar het kan goed zijn dat er na een opmerking van jouw kant meteen al actie ondernomen wordt.

Berichten: 12.262

Re: Kun je een klacht indienen tegen een demente.

Wat wellicht ook nog interessant is: heeft de persoon in kwestie een bewindvoerder? Dat zie je nog wel eens gebeuren als iemand zelf niet meer handelsbekwaam is.
Victory through technology

Reageer