Keten openbreken

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Keten openbreken

Typhoner schreef: ma 20 aug 2012, 09:42
nog een vraagteken verwijderen en we zijn er.


Ja, maar ik snap het mechanisme nog niet helemaal. H+ zal aanvallen op een O-atoom? En hoe breekt die keten open?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Keten openbreken

keten opbreken (we bedoelen toch de ester?) is standaard mechanisme van een esterhydrolyse
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Keten openbreken

Typhoner schreef: ma 20 aug 2012, 09:46
keten opbreken (we bedoelen toch de ester?) is standaard mechanisme van een esterhydrolyse


Ja, stomme vraag:) bedankt voor de uitleg!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Keten openbreken

Dus, even resumerend. Uit een lineair molecuul kun je een cyclisch molecuul maken wanneer twee reactieve groepen binnen hetzelfde molecuul met elkaar reageren. De omgekeerde reactie hiervan is een ring-opening.

Een OH-groep en een COOH-groep kun je herkennen als de "bouwstenen" van een ester. Wanneer je deze groepen aan de uiteinden van een molecuul ziet zitten, dan kun je terugredeneren dat deze gevormd zouden kunnen worden uit de hydrolyse van een cyclisch ester.

Inderdaad kun je dat ester produceren uit een keton door een Baeyer-Villiger oxidatie.

De ring-opening zou ik zelf liever basegekatalyseerd doen, maar kan ook prima zuurgekatalyseerd.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Keten openbreken

Bedankt allebei voor de goede uitleg en hulp!

Berichten: 29

Re: Keten openbreken

Bonusvraagje voor de liefhebbers ... Hoe zou je je product weer omzetten naar je beginstof? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Keten openbreken

In hoeveel stappen mag/moet het?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Keten openbreken

Maakt niet uit, toen ik de vraag van de topicstarter las vroeg ik me dit gewoon af. Ben benieuwd waar jullie mee komen.

Berichten: 460

Re: Keten openbreken

Lijkt me redelijk moeilijk om het terug te draaien. Terug naar het lacton is eenvoudig door het in licht zuur het water eruit te "koken"/af te vangen. Je sluit dan de ring weer. Maar dan een soort van "reverse" bayer-villager lijkt me redelijk moeilijk verhaal worden.

Ik zie in ieder geval niet in 1 keer hoe ik van hydroxy-pentaanzuur zo een twee drie naar pentanon kan gaan. Lijkt me een uitdaging.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Keten openbreken

geen idee hoe praktisch het is en zo, maar je kan het hydroxypentaanzuur behandelen met SOCl2 of zo - dan krijg je een chloro-zuurchloride, als je begrijpt wat ik bedoel. Kan het chloorsubstituent dan niet worden omgezet in een mild organometaalreagens? En dan intramoleculair sluiten?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 460

Re: Keten openbreken

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, je maakt er een zuurchloride van en sluit de ring. Maar dan ben je pas terug bij het lacton, toch?. De stap naar pentanon lijkt me het moeilijkst. Ik denk zelfs dat het niet nodig is om het via het zuurchloride te doen, die ringsluiting naar het lacton wil meestal wel. Een beetje verdunt werken zodat je geen polimerisatie krijgt en de boel goed verwarmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Keten openbreken

idee.jpg
idee.jpg (6.95 KiB) 1318 keer bekeken


Maar ik moet toegeven dat het ding zich waarschijnlijk sluit bij het chloreren, dus dat zal niet werken.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Keten openbreken

Mwah, zal wel meevallen toch? Zo reactief is die alcohol-functie niet. En mocht dat toch een probleem zijn, kun je het zuur ook met een overmaat methanol omzetten naar het ester. Daarna de OH-groep chloreren/bromeren, Grignard van maken, die in dezelfde stap, intramoleculair met de estergroep zal reageren en dus zal ringsluiten.
Bijlagen
Reaction.gif
Reaction.gif (3.37 KiB) 1311 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Keten openbreken

Ja, dat was mijn tweede idee. Ik dacht eerst dat bij de verestering preferentieel de ring sluit, maar dat is natuurlijk niet het geval als je MeOH als solvent gaat gebruiken.
Marko schreef: do 27 sep 2012, 22:31
Zo reactief is die alcohol-functie niet.


Ook waar, ja.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Keten openbreken

off-topic:

Ik vind dit eigenlijk wel een leuke bezigheid. Wat zouden jullie ervan vinden om dit in de vorm van een soort raadsel-topic te doen (zoals we op dit forum meer hebben)? Dus in de vorm waarbij degene die de opgave als eerste goed heeft, een nieuwe opgave mag bedenken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer