Het retrosynthesetopic

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Een rearrangement met een diazoniumverbinding had ik ook aan zitten denken, darmee is een deel van dat skelet inderdaad op te bouwen, maar ik loop vast op de introductie van de OH-groep. Misschien kan Graaf Tel een klein extra hintje geven...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Als je goed naar het intermediair kijkt zie je een α,β-hydroxy keton motief in het molecuul. Misschien dat dit je op weg helpt? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Ik zie een beta-hydroxyketon, en dat doet me vooral aan een aldol-condensatie denken. Maar op die manier kom ik er ook niet ...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Misschien was dit toch niet zo'n leuk raadsel :cry: Zal volgende keer gewoon één of twee reacties plaatsen. Marko, ik geef het stokje aan jou door.

Voor de mensen die nog geinteresseerd zijn wat ik zelf dacht:
Bijlagen
synthese.JPG
synthese.JPG (29.4 KiB) 3293 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had gedacht aan zoveel stappen ;-)

Maar volgens mij klopt deze uitwerking hier en daar niet. Ik heb moeite met de demethylering in stap 5, en vooral: met het aantal C-atomen in de staart. Volgens mij heb je je 1 C-atoompje verteld bij de RCM...

Wel creatief om eerst een ringopening te doen, en deze later weer te sluiten.

Ik zal me eens buigen over een nieuwe opgave
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Het retrosynthesetopic

had ook geen 25-staps synthese in gedachte.. Mijn gedacht was een snelle synthese vanuit het "goedkope" cyclopentanone, maar dit gaat via zoveel omwegen dat je helemaal vanuit niets begint.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Een nieuwe opgave. Maak onderstaande verbinding uit commercieel verkrijgbare chemicaliën.

Het kan globaal in 4 stappen, maar routes die meer (of minder, dan heb ik iets over het hoofd gezien ;) ) stappen gebruiken zijn ook goed.
Bijlagen
opgave3.gif
opgave3.gif (5.97 KiB) 3245 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Marko schreef: vr 05 okt 2012, 20:31
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet had gedacht aan zoveel stappen ;-)

Maar volgens mij klopt deze uitwerking hier en daar niet. Ik heb moeite met de demethylering in stap 5, en vooral: met het aantal C-atomen in de staart. Volgens mij heb je je 1 C-atoompje verteld bij de RCM...

Wel creatief om eerst een ringopening te doen, en deze later weer te sluiten.

Ik zal me eens buigen over een nieuwe opgave
Dat was een behoorlijk slordigheidje inderdaad :oops: Die demethylering sta ik bij nader inzien ook even van te kijken, dacht in eerste instantie dat dit wel een triviale stap zou zijn. :lol: Maar hé, zo leren we elke keer weer wat bij ..

Mogelijke oplossing voor het laatste raadsel:
Bijlagen
raadseltje.JPG
raadseltje.JPG (17.03 KiB) 3278 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Die was kennelijk te makkelijk ;)

Ik had hem nog wel op z'n kop getekend om misschien wat verwarring te zaaien...

Wel één opmerking: Ik zou de vorming van het imine en de reductie als 1 stap zien, en de vorming van het amide als een aparte stap; voor de rest is dit inderdaad wat ik in gedachten had.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Marko schreef: di 09 okt 2012, 21:14
Die was kennelijk te makkelijk ;)

Ik had hem nog wel op z'n kop getekend om misschien wat verwarring te zaaien...

Wel één opmerking: Ik zou de vorming van het imine en de reductie als 1 stap zien, en de vorming van het amide als een aparte stap; voor de rest is dit inderdaad wat ik in gedachten had.
Bedoel je dat eerst het imine vormt, die reduceert en in een volgende stap het amide vormt?

Ik zat zelf te denken om de beta-keto ester te laten refluxen in ethyleendiamine ('twee vliegen in één klap') en vervolgens het imine te reduceren. Of zal dit in de praktijk niet zo goed uitpakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Ik dacht inderdaad om eerst het imine te vormen en direct te reduceren; daarna in een afzonderlijke reactie het amide te maken.

Een probleem wat kan optreden bij reacties tussen 2 bifunctionele moleculen, is dat ze polymeriseren. Als je, zoals jij voorstelt, de reactie uitvoert in ethyleendiamine, zal dat op zich niet zo'n probleem zijn omdat je een grote overmaat hebt van een van de componenten. Maar ook dan is de kans op nevenreacties groot; twee ethyleendiamine moleculen kunnen ook met 1 beta-keto-ester reageren, enzovoort.

Verder is het imine dat je vormt naar verwachting niet zo stabiel. Alifatische imines zijn al minder stabiel, bovendien zit er wat spanning op de ring. Het is dus wel zaak om erg droog te blijven werken.

De vraag is hoe selectief de reactie gaat zijn, maar er is maar één manier om erachter te komen hoe het in de praktijk werkt...

Alles overziend weet ik niet welke weg beter is. Er zijn wat tegenwerpingen maar ik zou ze zelf niet erg schokkend vinden. Als ik deze verbinding daadwerkelijk zou maken, is het in ieder geval een optie om het op deze manier te doen. Werkt het, ben je klaar. Werkt het niet, dan is het altijd nog mogelijk om het stap voor stap te doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Interessant die artikelen!

Hier een nieuw probleem:

Een opdrachtgever vraagt je om vetzuur 2 te maken. Toevallig staat er nog een enorme pot met aldehyde 1 op de plank. Een initiële poging om een 1,4-additie te doen op het onverzadigde aldehyde loopt uit op een mislukking. Bedenk een alternatieve synthese (hint: ik kom uit op 5 stappen).
Bijlagen
vetzuur.JPG
vetzuur.JPG (8.01 KiB) 3250 keer bekeken

Berichten: 29

Re: Het retrosynthesetopic

Zal ik een klein hintje geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Het retrosynthesetopic

Ja, doe maar ;-)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer