[overig] [ Materiaalkunde ] Hardheidsmetingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[ Materiaalkunde ] Hardheidsmetingen

Hoe kan ik de stalen S235, S275 en S355 uit elkaar halen??

Voorwaardes die er aan vast zitten:

- Het moet snel/betrouwbaar/eenvoudig zijn.

- Het moet niet meer als €1250,- kosten.

De stalen verschillen in elkaars hardheid maar welk apparaat moet ik hiervoor toepassen en wat zal me dat kosten.

Grr.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [ Materiaalkunde ] Hardheidsmetingen

Die drie staalsoorten moeten met een eenvoudige hardheidsmeting wel redelijk van elkaar te onderscheiden zijn, maar met beperkingen, want de hardheden grenzen aan elkaar, dus zekerheid wordt lastiger. De zekerheid neemt toe bij meerdere metingen, maar dat kost weer tijd..

Een Poldihamertje is een goedkoop en handig instrumentje om de hardheid te meten, maar niet zo nauwkeurig (+/- 10%). Verder is er een keur aan instrumenten te koop, kijk bijvoorbeeld eens HIER

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [ Materiaalkunde ] Hardheidsmetingen

is een treksterkteproef niet meer op zijn plaats? Die "355" betekent toch dat het een treksterkte zou moeten hebben van 355 N/mm²?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 581

Re: [ Materiaalkunde ] Hardheidsmetingen

ja dat klopt. die 355 geeft inderdaad aan dat het staal een minimale treksterkte heeft van 355 N/mm².

maar omdat het hier gaat om een methode die snel en goedkoop toe te passen moet zijn denk ik dat een treksterkte proef te veel tijd in beslag neemt. je hebt toch steeds een stukje nodig van het staal om de proef mee uit te voeren en neemt redelijk veel tijd in beslag. terwijl een dynamische hardheidsmeter zoals een poldihamer of een dynatest (waar we zelf aan zaten te denken) makkelijk te hanteren is en relatief gezien best goedkoop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: [ Materiaalkunde ] Hardheidsmetingen

Jan van de Velde schreef: zo 21 okt 2012, 13:27
is een treksterkteproef niet meer op zijn plaats?


Kan natuurlijk ook, maar dat is lastiger want stelt hogere eisen aan het staaltje (preciese breedte en dikte moet bekend zijn, afwerking zijkanten moet goed zijn tegen inscheuren), en verder een beduidend duurder meetapparaat.

Ook de treksterkten zijn overigens aangrenzend.

Reageer