welk zuur tast plastic aan?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

welk zuur tast plastic aan?

ik ben studente aan de kunstacademie en werk met plastic en perspex, ik wil deze bewerken dmv zuren of iets dergelijks het te laten aantasten. kan iemand mij vertellen welk middel ik moet gebruiken? salpeterzuur werkt niet en nagellakremover maakt een beetje kringetjes in de glasverf die ik heb geschilderd over het plastic,maar niet echt diep.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: welk zuur tast plastic aan?

Methyl Ethyl keton, oftewel m.e.k. is te verkrijgen bij de betere schilders, en is een erg sterk onvettingsmiddel, misschien dat, dat is wat je eigenlijk vraagt. Anders zou ik aan "koningswater" denken, een oplossing van Salpeterzuur + Zoutuur, er is een speciale manier van mixen :shock: van die twee, maar dat ben ik ff kwijt. Misschien weet iemand anders dit.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: welk zuur tast plastic aan?

Het hangt een beetje van de kunststof af die je wilt gebruiken. Perspex lost op in chloroform en PVC in methyleenchloride. Het zijn echter allemaal heel vervelde oplosmiddelen die je eigenlijk alleen mag gebruikken met een goede dampafzuiging!

Re: welk zuur tast plastic aan?

Plastic buizen en containers worden juist gebruikt bij het verwerken en transporteren van zuren omdat ze zo zuurbestendig zijn.

Er bestaan vele soorten plastic en waarschijnlijk even veel oplosmiddelen.

Berichten: 259

Re: welk zuur tast plastic aan?

Mwah, als je echt heftig wil spelen, maar dit is gevaarlijk, dan moet je maar met chloroform gaan rotzooien.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: welk zuur tast plastic aan?

Mwah, als je echt heftig wil spelen, maar dit is gevaarlijk, dan moet je maar met chloroform gaan rotzooien.
Dan moet je buiten gaan staan, Het liefts als het een beetje waait. Een zuurkast is altijd beter. Chloroform kennen we wel van de strips. (bewusteloosheid)

Maar kijk uit!!!!!!!!!!!!!!!! Ga niet eerst met aceton kloten en daarna maar met chloroform. Dit kan heftig reaqgeren en je werkstuk in vlammen op laten gaan. Aluminium is ook uit den boze! (gereedschappen!)

Hou deze materialen uit de buurt!!!!!!!!!!!!

En gebruik handschoenen van (als het even kan) polyvinylalcohol.

Als je een beetje aan deze wenken houd is er nagenoeg geen gevaar voor degene die iets moois willen maken.

veel succes
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer