Michel Uphoff schreef: ↑di 22 jan 2013, 00:58
Wat je met '30 meter uitspuiten' precies bedoelt weet ik niet. Als je daarmee een snelheid bedoelt, bijvoorbeeld 30 meter per seconde, dan is dat niet juist. Hoe snel het water er uit spuit is zoals ik schreef ondermeer afhankelijk van de dikte van de buis. Stel je eens een heel dun buisje voor met een kanaaltje zo dik als een haar. Daar zal het mogelijk uitdruppelen in plaats van spuiten, terwijl het bij een buis ter dikte van een regenpijp met behoorlijke kracht een flink eind de lucht in spuit.
10 meter waterkolom is inderdaad ongeveer het maximum wat aan aangezogen kan worden. Of het water verdampt doet er niet zo toe.
Zie het eens als volgt: De atmosfeer drukt met 1 bar (ongeveer 1 kg per vierkante centimeter) overal op. Als ik nu een lange buis bovenin helemaal luchtledig pomp, dan drukt daar die atmosfeer niet meer. Dus perst de atmosfeer onderin de buis het water omhoog. En aangezien de druk van de atmosfeer 1 bar is, kan het water niet hoger worden geperst als ongeveer 10 meter. Kijk ook eens naar een
waterbarometer
Met die 30 meter bedoel ik eigenlijk dat het water in eerste instantie een hoogte van 30 meter kan bereiken (theoretisch), daarmee probeer ik voor mezelf bevestigd te krijgen dat het dus niet waar is dat water absoluut gelimiteerd is tot een maximum hoogte van 10 meter. Als ik het nu goed begrijp dan klopt het dat met een waterkolom van b.v. 50 meter het water aan de andere zijde hoger kan komen dan 10 meter, iets wat ook afhankelijk is van andere factoren zoals leidingdiameter en leidingweerstand.
Ik snap wat je bedoeld met de atmosfeer die het water de buis in drukt. Wanneer de bovenkant van de buis luchtledig is dan is daar geen weerstand van de atmosfeer en kan dan kan de atmosfeer aan de andere zijde het water in die buis omhoog drukken. Dit komt doordat de atmosfeer overal een druk uitoefent van 1 bar en met 1 bar lucht kan er 10 meter water omhoog gedrukt worden, of 76cm kwik.
Dus als ik het goed begrijp, dan is de zuig van een pomp afhankelijk van de druk die in het vat heerst. Als de druk in het vat 1 bar is en ik wil het water 12 meter omhoog zuigen. Dan helpt de atmosfeer de pomp tot een hoogte van 10 meter (meer kan die niet) en die laatste 2 meter moet de pomp zelf aanzuigen...
Waarom lukt dit dan niet? De pomp zuigt het toch aan, er ontstaat toch een zuigende werking vanuit de pomp, wat ervoor zorgt dat de vloeistof wordt aangezogen.
Edit: Nu ik er even op doordenk, wanneer de pomp een zuigleiding van 12 meter heeft.. betekent dat dat de pomp na 10 meter een te lage zuigdruk krijgt omdat de atmosfeer het water niet meer omhoog drukt? En een te lage zuigdruk betekent natuurlijk verdamping van de vloeistof met cavitatie tot gevolg?
Is dit de juiste verklaring?