Zit zelfvertrouwen in de genen?

Moderator: Rhiannon

Gesloten
Berichten: 2

Zit zelfvertrouwen in de genen?

Dag Iedereen,

Ben bezig over een werkje over zelfvertrouwen; duizenden mannen hebben hier last van. Nu ben ik op zoek naar een wetenschappelijk onderzoek (of iemand die ooit al een studie gelezen) over zelfzekerheid bij mannen. Op internet vind je 101 artikelen terug over zelfvertrouwen (http://gratis-dating...nt-met-een.html). Maar vaak is dit te algemeen en gaat het vooral over daten.

Graag zou ik alles willen leren over zelfvertrouwen. Kent iemand een leuke study/boek over dit onderwerp? Kan ook iemand mijn vraag beantwoorden (zit dit in de genen?). Kan je dit aanleren of gebeurt zoiets enkel in de films? :-).

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Er is in ieder geval niet zoiets als het gen voor zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen is eerder een socio-psychologisch aspect. In hoeverre dit een genetische achtergrond heeft ben ik niet voldoende op de hoogte, maar ik denk dat dat eerder beperkt is.

Als je voldoende overweg kan met het Engels is deze wikipediapagina misschien wel interessant. Eventueel kan je ook eens proberen op Google Scholar met zoektermen als "self-confidence" (klik).

Ik heb je topic ook verplaatst naar het vakforum voor psychologie en sociologie, misschien dat daar iemand je beter kan helpen.

Veel succes in alle geval!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Zelfvertrouwen is volgens mij al aangeboren door ervaringen uit vorige levens. Je bouwt dat als het ware op. Het verklaard ook die wijsheid die sommige kinderen hebben en andere kinderen dan weer niet, net naar hoeveel levens iemand al gehad heeft en wat je in dit leven te leren hebt.

Berichten: 12.262

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Zullen we ons beperken tot verklaringen die binnen een wetenschappeljk kader blijven?
Victory through technology


Gebruikersavatar
Berichten: 85

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Ik denk dat zelfvertrouwen werkt volgens het beloningssysteem.

Als je iets durft, en dit pakt goed uit, ben je daar blij om, en ben je eerder geneigd nog iets te proberen. Als dit een paar keer goed gaat, krijg je een goed gevoel, dat alles wat je durft ook positieve effecten heeft. Dit wordt door het lichaam denk ik vertaald in een gevoel van zelfvertrouwen.

Je weet dat wat je doet, positieve effecten heeft, of andere het nou ook zeggen, of niet. Dat geeft je een gevoel van tevredenheid, dat niet doorgeprikt kan worden door opmerkingen van anderen, omdat het resultaat van je acties voor zich spreekt.

Zo denk ik over zelfvertrouwen.
Think like a proton, and stay positive.

Berichten: 12

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Niemand wordt met onzekerheid geboren evenals schaamte dat zijn menselijk aangeleerde eigenschappen evenals als het schoonheidsbeeld mensen. Ooit een baby gezien die zich schaamde als die in zijn blootje zat? 

Berichten: 12.262

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Neuh, maar met kleren aan geboren worden heeft ook zn genetische en praktrische problemen natuurlijk ;)
 
Iets als schaamte om een bepaalde mate van naaktheid is absoluut aangeleerd gedrag, maar heeft niet per se met zelfvertrouwen van doen. Als je in een omgeving woont waarin je geacht wordt je in te pakken in een burqua dan doe je dat waarschijnlijk, ongeacht of je jezelf lelijk vind of niet. Bovendien kun je in zo'n ding nog steeds te dik zijn oid, dus het sluit ook niet alles uit. 
 
Wellicht is een bepaalde mate van risico nemen wel genetisch bepaald. Neem je teveel risico dan gaat dat potentieel fout voordat je je kunt voortplanten, neem je te weinig mogelijk ook. Zie het in een eenvoudig voorbeeld waarbij je een rivier moet oversteken om bij voedsel te komen: dat kan de juiste keuze zijn, maar je kunt ook acuut verzuipen. Anderzijds kun je het risico niet nemen maar verhongeren door het na te laten. 
 
Dit zijn echter extrema. Je hebt wellicht vooral tussenliggende situaties waarbij je die rivier wel over kunt steken, maar daarvoor een geschiktere plek zoekt, wacht op lager water, of desnoods een vlot bouwt. Zulk gedrag reduceert de kans op verdrinken maar geeft nog wel de mogelijkheid de overkant te halen. Of voorzichtigheid in zo'n geval beter is? Soms... ;)
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Zit zelfvertrouwen in de genen?

Zelfvertrouwen is mi niet genetisch. Het wordt geïndoctrineerd door gecreëerde gevoelens van schaamte en/of angst.
 
Een gevoel zie ik als een creatie van het denken, op basis van een overtuiging (bv. ik kan niks). Met goede coaching kun je overtuigingen ombuigen.

Gesloten