Je, u of we in boekje over geluk

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12.262

Re: Je, u of we in boekje over geluk

Bartjes schreef: wo 25 dec 2013, 11:45
Blijft nog de vraag of ik het boekje eerst ergens (in losse gedeelten?) ter kritische beoordeling zal publiceren (bijvoorbeeld hier op het Wetenschapsforum), of heb ik daarmee mijn kruit dan al verschoten en zal er geen uitgever meer in een papieren uitgave geïnteresseerd zijn. Ik ben nog een boekenliefhebber van de oude stempel, en voor mij is een boek pas echt een boek als het als fysiek boek is uitgegeven.
Publiceren aan het gehele wetenschapsforum (alle leden) zou ik sterk ontraden: Dat zijn zoveel mensen dat je echt niet meer kunt achterhalen waar kopien terecht komen. Een aantal mensen uitkiezen als proofreaders kan natuurlijk wel.

Het vervelende is nl dat die pdf bestanden anders op sites als scribd terecht komen, en eenmaal 'in het wild' krijg je ze niet echt meer beteugeld... een risico dat ik zou vermijden als je het op papier wilt publiceren.
Victory through technology

Re: Je, u of we in boekje over geluk

OK - dat doe ik dan niet.

Volgende stap: hoe geef ik het uit? Ik dacht zelf om eerst wat bekende uitgeverijen te proberen, en als die het niets vinden een van de kleinere uitgeverijen te kiezen die nagenoeg alles uitgeven.

Wie heeft er tips of wellicht persoonlijke ervaringen?

Berichten: 12.262

Re: Je, u of we in boekje over geluk

Er zijn meerdere mogelijkheden. Uiteraard kun je bekende uitgeverijen proberen te benaderen, en als die het zien zitten daarmee in zee gaan. Als dat niet lukt kun je wellicht een kleine uitgeverij vinden die veel in dit segment uitgeeft. Mocht ook dat niet lukken is het altijd nog mogelijk het in eigen beheer uit te geven, maar dat maakt het wel bijzonder moeilijk om een boekje in de winkelschappen te krijgen. Voordeel is wel dat je het relatief gemakkelijk zelf online kunt verkopen als je de kennis hebt om de benodigde marketing daarvoor op te zetten.

Is dit het eerste eigen werk dat je wilt uitgeven?
Victory through technology

Re: Je, u of we in boekje over geluk

Benm schreef: do 26 dec 2013, 03:28
Is dit het eerste eigen werk dat je wilt uitgeven?
Ik heb vroeger ook wel het een en ander geprobeerd, maar dit is mijn eerste volwassen werk. Tenminste: zo zie ik dat nu. ;)

Het heeft overigens nog geen haast, want ik ben van plan eerst nog een hele rij boeken te lezen om te zien welke titels er in de literatuurlijst achter in het boekje moeten komen, en om na te trekken of alles wat in mijn boekje staat inderdaad goed kan worden onderbouwd.

Berichten: 373

Re: Je, u of we in boekje over geluk

1. Weten van de tips en regels voor een gelukkig leven is helaas niet genoeg, je moet jezelf trainen om er voortdurend gebruik van te maken.
[...], het vereist training om er voortdurend gebruik van te maken.
2. Daardoor zal je situatie vanzelf nog verder verslechteren, wat de juistheid van je pessimistisch houding weer lijkt te bevestigen
[...], wat de juistheid van de pessimistische houding weer lijkt te bevestigen
3. En die wilskracht heb je hard nodig om je in het dagelijks leven niet uit het veld te laten slaan, en om vast te houden aan positieve en realistische manieren van denken en doen.
En die wilskracht is hard nodig om in het dagelijks leven op beide benen te blijven staan, en om vast te houden aan positieve en realistische manieren van denken en doen.

Beantwoordt de topicvraag niet, maar ik wil hier mee wel laten zien dat in heel veel gevallen een persoonsvorm überhaupt niet per se nodig is, en dus vaak weggelaten kan worden door de zin te veranderen. Op die manier worden zinnen algemener. Sommige dingen zijn van toepasing op de lezer, maar veel dingen zijn allicht ook algemeenheden over hoe het brein werkt of dergelijke, en die kun je misschien zonder persoonsvorm stellen.

Re: Je, u of we in boekje over geluk

@ Erik Leppen

Dank voor de tips, er zijn inderdaad bijna altijd meerdere mogelijkheden om iets te zeggen. En de manier waarop je het zegt bepaalt mede in hoeverre de lezer zich aangesproken voelt.

Re: Je, u of we in boekje over geluk

Ik ben nu al weer enige tijd bezig allerhande achtergrondliteratuur te lezen om te zien of alles in het boekje klopt. Daarmee ben ik nog lang niet klaar, maar het is al wel duidelijk dat het in grote lijnen in orde is.

Echter begin ik er steeds meer aan te twijfelen of mijn boekje wel iets toevoegt aan dat wat er door anderen al geschreven is. Wie zit er op nóg een boekje over geluk te wachten?

Een andere optie is om mijn persoonlijke visie op het leven uit te werken, maar dat wordt dan een heel ander - min of meer filosofisch - boek.

Wat te doen?

Re: Je, u of we in boekje over geluk

Bartjes schreef: ma 24 feb 2014, 12:55
Echter begin ik er steeds meer aan te twijfelen of mijn boekje wel iets toevoegt aan dat wat er door anderen al geschreven is. Wie zit er op nóg een boekje over geluk te wachten?


Ik heb de knoop doorgehakt, mijn boekje komt er niet. Ik heb inderdaad nauwelijks iets toe te voegen aan wat er al geschreven is.

Reageer