wetgeving m.b.t. het elektromagnetisch kanon

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

wetgeving m.b.t. het elektromagnetisch kanon

Welke regels gelden er met betrekking tot het bouwen en gebruiken (ter demonstratie) van een elektromagnetisch kanon?

Ik kan niet vinden tot welke categorie het behoort in de wapenwet.

Berichten: 12.262

Re: wetgeving m.b.t. het elektromagnetisch kanon

Dat is een lastige, qua wetgeving vallen ze niet heel specifiek onder een bepaalde groep.

Ik vermoed dat ze jurdisch zouden vallen onder categorie-4, wapens die je wel mag bezitten, maar waarmee je niet in het openbaar mag rondlopen. Andere wapens in die categorie zijn zaken als harpoenen, windbuksen, kruisbogen en zwaarden.

Iets als een electromagnetisch kanon zoals je het omschrijft klinkt als een laboratorium-opstelling die niet bepaald 'portable' is, en zolang je die in het laboratorium laat is het waarschijnlijk geen probleem.

Anderzijds is de wetgeving hierin behoorlijk vaak en kun je wellicht het beste toch advies aan een jurist vragen.

Ter illustratie: iets als een boksbeugel valt onder categorie 1 en is absoluut verboden te bezitten, laat staan in het openbaar te dragen, terwijl iets als een trebuchet feitelijk nergens onder valt. Het gaat daarbij puur om het werkingsmechanisme: met een trebuchet kun je een auto een paar honderd meter lanceren, maar er komt geen explosief als buskruit aan te pas, en "auto's" vallen ook niet onder de defnitie van munitie.

Ik vermoed dat een electromagnetisch kanon onder soortgelijke regels zal vallen: als je er bijv kogellagers mee afschiet dan tellen die voor de wet niet als munitie, en het 'kanon' als zodanig is ook geen vuurwapen. Tegen een demonstratie-opstelling lijkt dan ook niet zoveel in te brengen, maar zou je het zeer compact maken waardoor het een draagbaar wapen wordt is het hoogstwaarschijnlijk wel strafbaar om dat in de openbare ruimte voorhanden te hebben.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: wetgeving m.b.t. het elektromagnetisch kanon

Opmerking moderator

Deze topic past beter in Rechtswetenschappen en is daarom verplaatst.

Reageer