Welke oplossing biedt Engeland voor de inflatie van 1923?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

Welke oplossing biedt Engeland voor de inflatie van 1923?

Hallo, Ik kan echt nergens antwoord vinden op de volgende vraag:

Welke oplossing biedt Engeland voor de inflatie van 1923?

Het gaat bij geschiedenis over het interbellum. We moeten nu op heel veel vragen het antwoord zoeken. Ik kan nergens iets vinden over Engeland.

Deed Engeland überhaupt wel iets aan de inflatie in 1923?

We moeten van 5 landen opzoeken wat die landen deden om de inflatie op te lossen. De VS deed bijvoorbeeld geld lenen aan Duitsland, maar van andere landen is nauwelijks iets te vinden.

Vooral Engeland, Frankrijk, en Rusland niet. Over Duitsland is wel het een en ander te vinden.

Berichten: 3

Re: Welke oplossing biedt Engeland voor de inflatie van 1923?

Ik ben zelf geen historicus en ook nog vrij jong dus het precieze antwoord heb ik niet.

Wel weet ik dat Frankrijk en Engeland een bondgenootschap vormden in de eerste wereldoorlog. Na de oorlog vormden zij met de andere landen de Volkenbond, zonder Duitsland. Met de Volkenbond stelden ze het Verdrag van Versailles op waar in stond dat Duitsland ontzettend veel geld en goederen moest betalen aan Engeland, Frankrijk en de VS. Frankrijk stelde in dit verdrag de hoogste eisen.

Frankrijk zag tijdens deze inflatie in dat er uit Duitsland niet veel meer te halen viel. Omdat Frankrijk de hoogste eisen had gesteld wordt er ook het meest verteld over Frankrijk. Omdat Engeland in deze inflatie waarschijnlijk alleen een afwachtende en ontvangende rol had, is deze minder boeiend om over te praten dan over de instortende koersen op wall street en de franse overmeesteringen van het Ruhrgebied. Maar omdat Engeland en Frankrijk nogsteeds op één lijn lagen hebben ze waarschijnlijk over dit onderwerp hetzelfde gedacht.

Ik weet niet of dit het antwoord is waar je naar op zoek bent maar het is meer dan niets ;)

Berichten: 91

Re: Welke oplossing biedt Engeland voor de inflatie van 1923?

Duitsland en vermoedelijk ook Engeland deden hier niets tegen .Duitsland kende postzegels met een opdruk van 1o miljoen Reichsmark en de volgende week van 100 miljoen.

Deze periode werd opgevolgd door een zware depressie in de hele wereld,die ahw op natuurlijke wijze uit de periode

van hyperinflatie volgde.Alles liep in de soep en de economische groei werd zwaar negatief en de werkloosheid.

torenhoog waardoor op zijn beurt de inflatie minimaal werd en zelfs omsloeg in deflatie.

Keynes heeft eigenlijk als eerste in zijn General Theory van 1936 een begin gemaakt met voorstellen te poneren op macro-economisch gebied.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Welke oplossing biedt Engeland voor de inflatie van 1923?

Wanneer de Duitse en Amerikaanse economie instortte werd het geld (en dan met name de Duitse mark en Amerikaanse dollar) aanzienlijk minder waard. Vanzelfsprekend had dit een catastrofaal efeect op de Westerse economie. De Britse pond daarentegen bleef echter vrij sterk. Het grote probleem was dat de Engelse export-kanalen minder waard werden. Ik werk zelf bij de bank, en weet toevallig dat de Britten tijdens het interbellum onder andere de volgende acties ondernamen:

- verminderen van buitenlandse investeringen

- concentreren op de binnenlandse markt

- banken en verzekeraars vrij spel geven wat betreft rente

- Bank of England schroefte de nationale renteminimum zeer hoog op.

- Buitenlandse regeringen (beperkt) subsidiëren (enigszins vergelijkbaar met het latere Marshallplan).

Vervelende is echter dat ik hier geen (internet)bron voor heb. de eerste 3 punten zijn echter zeer aannemelijk.

Reageer