Invloed tijd op alcoholpercentage

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 232

Invloed tijd op alcoholpercentage

We hebben hier thuis een fles wodka staan, oorspronkelijk 37.5 %. Nu vertelde mij iemand dat het alcoholpercentage stijgt met de jaren. De fles staat hier al zo'n tien jaar denk ik, zou men kunnen berekenen hoeveel het alcoholpercentage is gestegen?
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Invloed tijd op alcoholpercentage

Lijkt me sterk dat het alcoholpercentage zal stijgen. Heb je te maken met een percentage onder ongeveer 13% dan zou het nog kunnen stijgen. Bij een hoger percentage gaan de gistcellen dood en wordt er ook geen alcohol meer geproduceert.

Daar komt ook nog bij dat alcohol een vluchtig middel is. Hier door zal er ook een gedeelte verdampen.

Als ik een voorpspelling moet doen dan zal het percentage juist afnemen en zeker niet meer toenemen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 96

Re: Invloed tijd op alcoholpercentage

Wouter_Masselink schreef:Daar komt ook nog bij dat alcohol een vluchtig middel is. Hier door zal er ook een gedeelte verdampen.

.
laat maar eens een fles wijn een jaar of 10 staan, als hij niet goed gesloten is dan hou je alleen nog maar wijnazijn over.

mvgr, Sander

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Invloed tijd op alcoholpercentage

Aangezien wodka vrijwel alleen uit water en alcohol bestaat kan je het percentage redelijk goed bepalen aan de hand van de dichtheid. Als je de dichtheid weet kan je met behulp van tabellen (die ongetwijfeld ook op het internet te vinden zijn) het percentage aflezen. Om de dichtheid te bepalen kan je bijvoorbeeld een aerometer gebruiken.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer