Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Misschien een idee om het subforum psychologie en sociologie te hernoemen naar het subforum sociale wetenschappen.

Zo past mijn studie, namelijk pedagogiek, ook in een subforum.

Berichten: 8.614

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Het probleem is dat er in België en Nederland iets anders bedoeld wordt met sociale wetenschappen.


In Nederland worden sociale wetenschappen onderverdeeld in maatschappijwetenschappen (waaronder economie, politicologie en rechtsgeleerdheid, die reeds aparte fora hebben) en gedragswetenschappen (waaronder psychologie, pedagogiek en criminologie).


In België worden sociale wetenschappen beschouwd als een onderverdeling binnen de gedragswetenschappen.*


* Zoals je ziet zijn de sociale wetenschappen in België een onderverdeling van de gedragswetenschappen, terwijl in Nederland het omgekeerde het geval is. Daar zijn de gedragswetenschappen een onderverdeling van de sociale wetenschappen. Vreselijk ingewikkeld dus. Zie ook hier.


Ik hoop dat uit bovenstaande uiteenzetting blijkt dat alles m.i. beter bij het oude blijft.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Toch heet de faculteit waar ik aan studeer ook gewoon 'Sociale Wetenschappen'. Ok, er wordt meer onderwezen dan alleen psychologie, pedagogiek en sociologie, maar economie en dergelijke valt niet onder dezelfde faculteit.


Hier een link naar de subpagina van de faculteit: http://www.fsw.leidenuniv.nl/


Eigenlijk was het grootste punt dat ik nergens mijn studie zag staan in het rijtje wetenschappen.

Berichten: 8.614

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Toch heet de faculteit waar ik aan studeer ook gewoon 'Sociale Wetenschappen'. Ok, er wordt meer onderwezen dan alleen psychologie, pedagogiek en sociologie, maar economie en dergelijke valt niet onder dezelfde faculteit.
Enkel economie valt niet onder die faculteit. Politicologie bijvoorbeeld wel.


Eigenlijk was het grootste punt dat ik nergens mijn studie zag staan in het rijtje wetenschappen.
Als je een deftige reden kan verzinnen waarom, vermoed ik wel dat "pedagogiek" vermeld zal worden onder "Psychologie en Sociologie".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Klintersaas schreef:Enkel economie valt niet onder die faculteit. Politicologie bijvoorbeeld wel.


Als je een deftige reden kan verzinnen waarom, vermoed ik wel dat "pedagogiek" vermeld zal worden onder "Psychologie en Sociologie".

Is de reden dat de lijst anders niet compleet is niet genoeg? ;)

Berichten: 8.614

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Neen, want dan is geen enkele forumomschrijving compleet. Neem bijvoorbeeld de omschrijving van "Biologie":

Genetica, biotechnologie, microbiologie, dier- en plantkunde, evolutie, ecologie, enz.
Onder biologie valt echter nog véél meer. Een kleine selectie: taxonomie, ethologie, virologie, bacteriologie, paleontologie, histologie, astrobiologie,...


Verder kan ook biologie op verschillende manieren onderverdeeld worden.


Bovendien staat er bij elke omschrijving "enz.", wat impliceert dat er nog andere zaken onder het betreffende forum vallen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Het is inderdaad ondoenlijk om een uitputtende lijst van vakgebieden te hebben. Je zou bij elk forum de lijst kunnen uitbreiden tot je een A4 vol hebt, maar dan nog zou het niet compleet zijn. ;)

We geven de richting aan in de omschrijvingen, en gaan er vanuit dat als mensen hun vakgebied voldoende kennen, ze ook wel weten onder welk kopje het hoort. Zoals jij ook dus, want je geeft zelf al aan dat het onder P&S valt.

En als iemand een keertje het verkeerde subforum kiest is dat ook echt geen ramp, daar hebben we moderators voor. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

"Sociale wetenschappen" wordt n.m.m. te breed. Voorlopig zijn er ook weinig strikt pedagogische onderwerpen.


Verborgen inhoud
Mijn faculteit heet overigens Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Ik snap best dat het ondoenlijk is om een hele lijst neer te zetten, maar wat Klintersaas aangeeft in


"Onder biologie valt echter nog véél meer. Een kleine selectie: taxonomie, ethologie, virologie, bacteriologie, paleontologie, histologie, astrobiologie,..."


zijn onderdelen van een wetenschappelijke studie. Pedagogische Wetenschappen is een studie op zich. Vandaar dat ik aannam dat een wetenschappelijk forum op zijn minst alle WO studies behelst.


Maar that's just my thought.


[edit]

Uiteraard alleen alle WO studies die binnen de doelgroep van het forum vallen, dat wil zeggen Nederlandse en Vlaamse WO studies.

[/edit]

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Ik dacht net even na en misschien is een chat een leuke toevoeging. Ik neem aan dat IRC dan in iedergeval de voorkeur heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 157

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit



:D had dat topic niet gevonden. In iedergeval niet met de zoekwoorden, chat irc, maar goed wel jammer vind ikzelf. Want soms heb je van die kleine vraagjes bijvoorbeeld die je even niet zelf weet :D en dan moet je het weer opzoeken in je boek en dan vind je het weer niet etc... nou misschien ken je het wel :P ;)

Berichten: 474

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Momenteel ben ik bezig met een cursus organisatie kunde. Dit is een zeer breed onderwerp en bestrijkt zeer veel onderwerpen en wetenschappen. Nu wordt in de cursus gesteld dat de organisatiekunde steeds meer een wetenschap op zich is, alhoewel nog niet als zodanig geaccepteerd.

Binnen de organisatiekunde zijn er diverse onderwerpen waarover men kan discuseren die eigenlijk niet binnen de wetenschappen passen die op deze website zijn te vinden.


Enkele voorbeelden waarover men het zou kunnen hebben:
  • Behandelen van diverse organisatieproblemen en hun (wetenschappelijke) oplossing
  • welk organisatorisch bestuur is het beste voor welk bedrijf?
  • We kunnen het hebben over bepaalde structuren binnen de organisatie
  • Mensen motiveren binnen een organisatie
  • uitwijden over de instrumentele organisatie of de functionele organisatie
  • transparantie van een bedrijf
  • pluriformitiet
  • sociaal binnen een bedrijf een winst?
  • hoe implementeer ik nieuwe ideeen?
  • hoe haal ik het beste uit mijn medewerkers
  • hoe maak ik medewerkers zelfdenkend
  • etc.
Nou kan ik mij voorstellen dat een website als deze voorop wil lopen. Is het een idee om de organisatiekunde op deze website te accepteren als een (bijna) wetenschap en daar een aparte forum voor te openen?
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 8.614

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Er is een aparte topic voor verzoeken m.b.t. tot nieuwe subfora. In de toekomst kun je daar terecht met dergelijke ideeën, deze keer zal een moderator deze topic waarschijnlijk aan bovenstaande vastplakken.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Inderdaad even samengevoegd.


Organisatiekunde is een samenvoeging van diverse toegepaste wetenschappen: economie, psychologie, sociologie, ...

En heel veel van wat je opnoemt wordt nu niet echt veel besproken. Zelf modereer ik het economieforum al een jaartje of wat, maar kan me het laatste topic dat onder organisatiekunde/bedrijfskunde valt niet meer herinneren. Zal er best geweest zijn, maar heeft dus niet echt indruk gemaakt of spinoffs veroorzaakt.


Voorlopig denk ik dat je met je topics goed terecht kunt in de wetenschappen waar ze onder vallen. Mocht het echt veel worden, dan kunnen we op termijn altijd nog bezien dat we een extra forum ervoor openen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer