Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Reageer
Berichten: 954

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Helemaal met Ger eens. Een afzonderlijk organisatiekunde forum zal geen enkele toegevoegde waarde hebben, los van de vraag of organisatiekunde een wetenschap is of niet.

Berichten: 69

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Er gaan weliswaar vrij weinig topics over bedrijfskunde, maar dat kan ook komen omdat mensen met vragen over bedrijfskunde hier vrij weinig posts over zien. Zodoende zou er bedacht kunnen worden dat dat soort vragen niet op het WS forum horen, en dus komen er weinig posts binnen. Met een apart forum onderdeel worden posts wél aangemoedigd. (geldt voor alle disciplines denk ik zo).


Als ik een vraag heb over logistiek, denk ik nou niet direct aan het forum "Politicologie, economie". Maar goed, dat ben ik.
Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Beetje de kip en het ei verhaal dan.


Ik denk dat het perfect in economie past.


Maar, het forum word gedragen door vrijwilligers. We hebben mensen nodig die willen werken aan een forum, of een forum willen verbeteren. Ben jij van de bedrijfskunde, wat toch een onderdeel van economie is. Dan kun je zelf vragen stellen in dat forum. Zoals je zelf zegt, zodra er vragen staan over je onderwerp, zullen er meer mensen langskomen die er ook in geinteresseerd zijn, en misschien wel een oplossing kennen.


Het begint dus bij jezelf. Wil jij dat bedrijfskunde meer onder de aandacht komt, stel dan meer vragen over dat onderwerp, vanzelf zullen er dan meer gebruikers met jou interesses bijkomen.

Berichten: 69

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Ok, eerlijk antwoord. ;) En ik was dat subforum ook al meer in de gaten aan het houden. Ik zal er eerdaags eens wat vragen op neerzetten.


Alleen jammer dat de beschrijving van politicologie / economie niet echt over bedrijfskunde gaat:

Team: Adpruys Politicologie en Economie


Politieke stelsels, EU, VN, conflictgebieden, politieke/maatschappelijke kwesties, economische systemen, handel, enz.

Maak van het woordje handel dan even: 'bedrijven' o.i.d. Zodat mensen met vragen over bedrijfskunde weten waar ze heen moeten. Aangezien handel wel onder economische systemen valt. =)


Edit: spelling
Toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Als twee of meer gebruikers hetzelfde bericht raporteren krijgen de moderators dan ook meerdere meldingen binnen? Mocht dit zo zijn dan lijkt het me wel een goed idee om ervoor te zorgen dat er per gerapoteerd bericht maar één melding gegeven wordt.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

In de praktijk komt dit nooit voor: gerapporteerde berichten worden kennelijk sneller door moderators afgehandeld dan dat een andere gebruiker het bericht nog een keer rapporteert.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 400

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Suggestie nieuwe functionaliteit hoort hier dus thuis?


Op het forum is het momenteel slechts mogelijk berichten te bewerken tot 15 minuten na posten van het bericht. Binnen die termijn worden berichten van dezelfde gebruiker na elkaar ook samengevoegd, dit met aanpassing van de posttijd. (Dit heeft als consequentie dat mogelijks van een bericht het uur van wijzigen vroeger is dan het uur van plaatsen, maar goed daarover gaat de suggestie niet).


Ik begrijp dat er goede redenen zijn om bewerken na posten tot 15 minuten te beperken. (Om een of andere redenen slaag ik er ondanks de optie "voorbeeld bericht" trouwens vaak niet in berichten te posten zonder deze te moeten wijzigen.) Vaak echter staan er in berichten kleine fouten (al dan niet typfouten) die je later ziet en zou willen wijzigen, maar niet meer kan wijzigen. In dat opzicht zou het nuttig zijn berichten wel steeds te kunnen blijven wijzigen. Het is ook voor een stuk je eigen verantwoordelijkheid een bericht niet zodanig aan te passen dat de daarop volgende reacties niet meer kloppen met de aangepaste versie. Natuurlijk een ander nadeel is dat een bezoeker op die manier ook informatie kan missen.


Is ooit de mogelijkheid overwogen in het verleden om berichten altijd aanpasbaar te maken? (Ik meen me te herinneren dat je eigen berichten vroeger ook kon verwijderen, maar ben er niet helemaal zeker van of het hier was).


Aan de andere kant, zelf vind ik dat er ook veel nadelen aan het toelaten van het wijzigen van berichten zijn. Maar misschien is het wel een optie om dit toch toe te laten worden voor de openingspost alleen? Wanneer een topic dan lang wordt kan de topicstarter de openingspost gebruiken om er enige wegwijs in aan te brengen (bijvoorbeeld ook voor forumleden/bezoekers die het topic voor de eerste keer bezoeken).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Het was eerst zo dat je het inderdaad zelf kon aanpassen. Dit werd uitgeschakeld omdat er misbruik van werd gemaakt.


Ook in andere fora heb ik het meegemaakt. Het is enorm vervelend als berichten worden verandert of verwijdert. Veel vervelender dan enkele spellingsfoutjes. Die merk ik waarschijnlijk toch niet op.


Over je laatste stelling. Wat makkelijker is, is om een nieuw onderwerp te starten die naar het oude verwijst. En dan het oude onderwerp op slot te doen.


Dit hebben we in het verleden vaker gedaan en je kunt het met de moderator van het forum waarin je wilt posten bespreken.

Berichten: 242

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Het is misschien een beetje laat, nu er net een nieuw forum is enzo maar ik heb een suggestie.
 
Beschrijving: In een topic die je reeds bekeken hebt makkelijk kunnen zien vanaf waar de nieuwe (ongelezen) reacties beginnen. Er is dus een topic, of ik hem start of erin gereageerd hebt maakt niet uit maar ik heb het geopend in ieder geval. Als ik dan een paar dagen of een paar uur later kijk en er zijn nieuwe reacties, dat er dan naast elke nieuwe post een klein ‘nieuw’ tekentje staat.
 
Argumenten voor:
Minder zoeken naar ‘tot waar heb ik ook al weer gelezen’.
Het is mogelijk (ik heb bewijs dat het op andere fora geïmplementeerd is).
 
Argumenten tegen:
Het is mogelijk op andere fora, weet echter niet of dat specifiek een optie is van dat type forum en niet van dit type forum.
Heb zelf geen verstand van php, ik heb dus geen inzicht in als het geprogrammeerd moet worden hoe ingewikkeld dit is.
Het voegt niks super baanbrekends toe, het is slechts voor een klein beetje gemak.
 
Implementatie:
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2211451
Ik denk dat dit is wat ik bedoel. Dus als ik een eerder gelezen topic open maar er 3 reacties nieuw zijn, dat daarbij dan staat dat het een nieuwe reactie is.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Dat is in de software phpBB, Wetenschapsforum gebruikt de software Invision Power Board. Dat gaat dus niet zomaar op.
Wellicht helpt de link "Ga naar het eerste ongelezen bericht" (bovenaan het topic) je?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 242

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Hey die was goed verborgen! Misschien omdat het (voor mij in ieder geval) alleen tekst lijkt te zijn en niet een klikbare ‘knop’.
 
Maar zo te zien werkt dit ook wel handig inderdaad, even wennen tot waar de pagina naar verspringt (zeker met een trage verbinding) maar dat is mijn probleem. Bedankt :)
 
Edit:
Als phpBB niet gaat, misschien een idee dat Miels zijn eerste post aanpast waarin hij naar phpBB verwijst? Ben toch wel minuutje of 10 aan het zoeken geweest. Dit is geen ramp uiteraard maar een opmerking.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

er zijn nog wel mogelijkheden:
 
1) aan de kleur van een topic in de index zie je of er door jou nog niet gelezen berichten in staan
2) en ook in de index heb je al direct knopjes:
 
 
ongelezen bericht.png
ongelezen bericht.png (34.54 KiB) 3402 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

misschien een idee dat Miels zijn eerste post aanpast waarin hij naar phpBB verwijst? Ben toch wel minuutje of 10 aan het zoeken geweest. Dit is geen ramp uiteraard maar een opmerking. [/font][/size]
Hey, grappig. Dat bericht stamt inderdaad nog uit de tijd dat we PHPbb draaiden :). Hoe dan ook, ik heb de link naar aangepast. Bedankt voor het doorgeven!

@Jan: ook weer bedankt voor het zo mooi uitwerken van je antwoord, precies wat ik zeggen wilde!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Zou het, in de tijd van altijd aanwezige smartphones, niet prachtig of iig handig zijn een app voor dit forum te ontwikkelen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Suggestie nieuw forum/functionaliteit

Alsjeblieft niet :P


De komende versie van dit forum zal prima leesbaar zijn op een telefoon, waarbij je i.t.t. de huidige opzet ook gewoon alle functionaliteit van de "desktopversie" hebt. Je kunt vervolgens simpelweg een snelkoppeling op het startscherm van je telefoon maken als je dat wilt (heb ik zelf ook van diverse sites) en klaar is Kees.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer