Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 2

Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Zou het volgende mogelijk zijn?

Een warmtepomp onttrekt warmte (energie) uit de omgeving en kan op die manier een 'rendement' (cop) van 1:4 of zelfs hoger halen. Zou het niet mogelijk zijn om hier een stirling motor aan te koppelen en zo energie op te wekken?

Als de stirlingmotor een rendement van 50% zou hebben, zou hij de helft hiervan kwijt zijn om de warmtepomp aan te drijven en de andere helft is groene energie, opgewekt door het onttrekken van warmte uit de omgeving.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Wat zou dan de totale energiebalans zijn rekening houdend met de energieopwekking voor het aandrijven van de warmtepomp?

Ik ga ervan uit dat perpetuum mobili niet bestaan. :-)
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Bij de temperaturen die de warmtepomp kan leveren, kan de stirling motor bij lange na nog geen 10% rendement halen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 8

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Stel dat een stirling motor slechts een rendement van 5% haalt. Dus uit de totale energie zonnestraling die op een vierkante meter oppervlakte valt weet het systeem 5% om te zetten in elektriciteit. Kan dit systeem dan niet erg competetief zijn met de markt? Immers, een groot oppervlak warmtecollectoren+stirlingmotor is altijd nog goedkoper dan een groot oppervlak zonnepanelen? Ik vind het zo'n gek idee nog niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Stel dat een stirling motor slechts een rendement van 5% haalt. Dus uit de totale energie zonnestraling die op een vierkante meter oppervlakte valt weet het systeem 5% om te zetten in elektriciteit. Kan dit systeem dan niet erg competetief zijn met de markt? Immers, een groot oppervlak warmtecollectoren+stirlingmotor is altijd nog goedkoper dan een groot oppervlak zonnepanelen? Ik vind het zo'n gek idee nog niet.
Het ging in dit topic om warmte uit een warmtepomp, niet uit zonnecollectoren. Dat verandert de zaak echter niet. Om een elektrisch rendement van een procent of 15 te halen uit een stirling, is een temperatuur van enkele honderden graden nodig. Iets wat noch een zonnecollector, noch een warmtepomp kan leveren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 320

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Het ging in dit topic om warmte uit een warmtepomp, niet uit zonnecollectoren. Dat veranderd de zaak echter niet. Om een elektrisch rendement van een procent of 15 te halen uit een stirling, is een temperatuur van enkele honderden graden nodig. Iets wat noch een zonnecollector, noch een warmtepomp kan leveren.


Mmm... Interesting... Welke temperatuur kan je eigenlijk halen met een zonnecollector? Dat is in de veronderstelling dat om het even welke vloeistof (of gas?) kan gebruikt worden als medium...
Wil je eindelijk die dure computer aan het werk zetten...

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Een zonnecollector voor op het dak gebruikt vrijwel altijd water als medium voor warmtetransport. Deze kan logischerwijs niet warmer worden dan 100 graden. Er is nog een mogelijkheid om het systeem onder druk te zetten: het kookpunt van water gaat dan richting de 140 graden, maar deze systemen zijn volgens mij (nog) niet commerciel beschikbaar.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 23

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Een zonnecollector voor op het dak gebruikt vrijwel altijd water als medium voor warmtetransport. Deze kan logischerwijs niet warmer worden dan 100 graden. Er is nog een mogelijkheid om het systeem onder druk te zetten: het kookpunt van water gaat dan richting de 140 graden, maar deze systemen zijn volgens mij (nog) niet commerciel beschikbaar.
Gebruik gewoon parabool spiegels.

SunCatcher gebruikt Stirlingmotor voor conversie zonlicht

Door Willem de Moor, donderdag 9 juli 2009 12:46, views: 15.898

Twee Amerikaanse bedrijven hebben een zonnecollector ontwikkeld die met zonverwarmd waterstof een Stirlingmotor aandrijft. De motor moet energie genereren en vanaf 2010 moeten de schotels commercieel ingezet kunnen worden.

De schotels zijn ontwikkeld binnen een samenwerking tussen Stirling Energy Systems en zusterbedrijf Tessera Solar. Het eerstgenoemde bedrijf leverde de technische kennis van de Stirlingmotor, terwijl het tweede bedrijf de schotels ontwikkelde. De Stirlingmotor zet warmte-energie om in beweging, die vervolgens wordt aangewend om elektriciteit te genereren. In het gesloten systeem van de SunCatcher, zoals het systeem wordt genoemd, wordt waterstof verwarmd. Door het verwarmen neemt de gasdruk van het waterstof toe; daarmee wordt de Stirlingmotor aangedreven.

De SunCatchers worden getest in de National Solar Thermal Test Facility van Sandia, waar zes prototypes gedurende de dag gezamenlijk tot 150kW aan elektrisch vermogen produceren. Sandia is eigendom van Lockheed Martin en runt zijn laboratoria in opdracht van het Amerikaanse ministerie van energie. De efficiëntie van de omzetting van zonlicht in elektrische energie bedraagt ruim 31 procent.

http://www.stirlingenergy.com/how-it-works.htm Deze vind ik overigens slordig ontwikkeld. De staander loopt door de spiegel ipv er achter,wat energie verlies opleverd.

Berichten: 23

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Je kan overigens eenvoudig dit systeem nog rendabeler maken dan die 31% die ze nu hebben. ](*,)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Pineukio schreef:Gebruik gewoon parabool spiegels.

SunCatcher gebruikt Stirlingmotor voor conversie zonlicht
De truuk is niet het gebruik van parabool spiegels, maar waterstof als medium ipv water.

Het systeem is vanwege zijn grootte niet te plaatsen op het dak van bijv een huis of kantoor. Dat betekent dat je de gegenereerde warmte (zo'n 70%) niet kunt gebruiken.

Deze technologie moet je dus vergelijken met zonnepanelen en niet zonnecollectoren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 42

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Vacuumbuis collectoren kunnen wel een hoge temperatuur bereiken.

Gebruik ipv water een vloeistof met een hoger kookpunt en voer dit toe aan de sterling motor.

Berichten: 236

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Volgens dit filmpje, wordt het rendement beter door een warmtepomp toe te passen op de Stirlingmotor

http://www.youtube.com/watch?v=xUOLQbDJHGk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Een warmtepomp gebruiken om een stirlingmotor aan te drijven is ONZIN, ongeacht wat allerlei malloten op internet beweren. Dat zijn allemaal personen die niets van thermodynamica begrepen hebben, of er waarschijnlijk zelfs helemaal niets vanaf weten.

De warmtepomp zal in de praktijk altijd meer energie verbruiken dan de extra energie die de stirling dankzij de warmtepomp op zou kunnen leveren.

In een (niet bestaande) ideale isentropische wereld, waarin zowel de warmtepomp als de stirling het Carnot-rendement zouden hebben, zou het energieverbruik van de warmtepomp precies gelijk zijn aan de extra energie die de stirling dankzij de warmtepomp op zou kunnen leveren. Dus zelfs dan is die warmtepomp nutteloos.

In dat youtube-filmpje wordt de indruk gewekt dat het een goed idee zou zijn om de warmte van de koude kant van de stirling met een warmtepomp terug te voeren naar de warme kant. In een ideale isentropische wereld zou dat een perpetuum mobile betekenen, te onzinnig voor woorden dus.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 1

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

Roelvk schreef:Zou het volgende mogelijk zijn?

Een warmtepomp onttrekt warmte (energie) uit de omgeving en kan op die manier een 'rendement' (cop) van 1:4 of zelfs hoger halen. Zou het niet mogelijk zijn om hier een stirling motor aan te koppelen en zo energie op te wekken?

Als de stirlingmotor een rendement van 50% zou hebben, zou hij de helft hiervan kwijt zijn om de warmtepomp aan te drijven en de andere helft is groene energie, opgewekt door het onttrekken van warmte uit de omgeving.
Beste Roelvk

Ik weet het ook niet het intrigeerd mij wel.

En waarom:

Ik wil graag aan zonnepanelen beginnen ( zonnewarmte) zonnewarmte benutten voor verwarming en tapwater.

In de zomer ( wanneer er nu juist veel zon is heb je echter geen verrwarming nodig)

Ik heb een paneel gezien waarvan wordt beweerd dat ( middels het medium olie) 140 graden bereikt kan worden.

( zomer) daarbij genomen dat je met de gratis warmte ook koude kan genereren stel -20 graden zou het mijn inziens

die zonnewarmte in de zomer omgezet kunnen worden in electra en in de winter voor de verwarming.

Bedoelde panelen kosten niet zo veel als de reguliere.

De vorige beantwoorder zal er verstand van hebben, ik niet Ik ben benieuwd wat hij zou vinden van ( mijn idee warmte te benutten op deels de warmte voor koude te benutten om het temp verschil te vergroten) Jij probeerde dat met je warmte pomp. In mijn optiek is de bedoelde warmte op het moment van zon zo groot als er goedkope panelen beschikbaar zijn. ( hoe daar mee om te gaan) en of het warmte verschil voldoende blijkt.

ik zou best willen expirimenteren. wat willen investeren heb de ruimte.

met vr gr Cor. :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Energie opwekken mbv warmtepomp+stirling motor

De vorige beantwoorder zal er verstand van hebben, ik niet Ik ben benieuwd wat hij zou vinden van ......
Beste Cor,

Dit topic gaat eigenlijk over het gebruik van een warmtepomp om een stirling aan te drijven (zie topic titel), en dat is complete onzin om reden die ik beschreef: de warmtepomp zal altijd meer energie verbruiken dan de stirling (extra) oplevert.

Zonnewarmte gebruiken om een stirling aan te drijven is een heel ander verhaal (en hoort eigenlijk niet in dit topic thuis).

Maar zoals Bart al schreef: stirlings hebben een heel laag rendement. Ofschoon de stirlingmotor veel eerder uitgevonden is dan de interne verbrandingsmotor is de stirling nooit op grote schaal gebruikt vanwege zijn miserabele rendement. Stirling heeft echter bij velen een magische klank en op internet vindt je dan ook veel fanatieke aanhangers.

Ik denk dat jij, zoals veel mensen, veel te optimistisch bent over zonnewarmte in Nederland/België. Op een zonnige zomerdag zal die olie wellicht 140 graden worden, maar wat als het vaak bewolkt is zoals deze zomer? Verwacht maar niet dat je veel elektriciteit kunt maken met een stirling met een rendement van, in dit geval, misschien maar 5 %.

En hoe warm denk je dat die olie in de winter wordt? Genoeg om gedeeltelijk je huis of tapwater te verwarmen? Verwacht daar ook maar niet te veel van.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer