Zonnepanelen voor thuis

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Wimapon schreef:Kosten zonnepaneel voor 230 Wp : 1700 Euro inclusief de naar 220V omvormer

gekregen subsidie : 895 Euro

kosten ophangmateriaal : 62 Euro

totale kosten: : 967 Euro

In totaal tot vandaag geleverde energie: 1035 KWh

enig rekenwerk zegt dat ik gemiddeld 144 KWh per jaar van de zon heb ontvangen.

Ook zou mijn terugverdientijd, toendertijd berekend, ongeveer 22 jaar zijn....!
Dat is naar verhouding een grote investering voor een kleine opbrengst. Als ik dat in mijn excelletje doorreken dan kom ik op een terugverdientijd van 28 jaar. Dat is gecorrigeerd voor inflatie en kan dus aardig kloppen met wat jou is voorgerekend.
Wimapon schreef:( dit is 0.39625 KWh per dag) ( Ik zie dit getal jaarlijks ietsje afnemen)

Interessant detail: de leverancier beloofde me een productie van 184 KWh per jaar
Dat is wat positief voorgespiegeld natuurlijk. Komt bij dat er veel factoren meespelen. Denk aan de exacte hoek waarin ze liggen, in hoeverre jouw dak echt op het zuiden ligt en hoeveel verstoring je hebt van bijvoorbeeld bomen of naburige gebouwen. Dat het jaarlijks ietsje afneemt kan komen door vuilaanslag. Een jaarlijks poetsbeurtje schijnt een hoop te helpen.
financieel gezien heeft het geen enkele zin.
Dat ben ik dus, op basis van mijn eigen berekeningen (en dus niet van een 'gladde verkoper') niet met je eens. Goed, het duurt even voordat je het terugverdiend, maar 9 jaar is niet heel lang als je het hebt over een koophuis waar je van plan bent nog jaren in te blijven wonen. Voor mij is het momenteel nog voornamelijk de eerste investering die me tegenhoudt. Vind ik bij wijze van morgen € 6000,- in een ouwe sok, dan duurt het niet lang meer. ;)

Overigens: in jouw situatie heb je voor 1 paneel van 230Wp al 1700,- betaald. 6 van dergelijke panelen kosten me nu zo'n beetje 5000,- plus 700,- aan installatiekosten. Dat scheelt nogal.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 114

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ik ben wetenschapper en houd van rekenen...

dus nog even het volgende sommetje:

ik ontving 1035 KWh en betaalde hier 967 Euro voor..

een tot nu tot ontvangen KWh koste me dus: 0.93 Euro

Simpel en duidelijk nietwaar?

Ik ga me verder niet met de discussie bemoeien.... doe ermee wat je zelf wilt...

ik wilde slechts wat praktische getallen aanleveren.

(ik ben wel heel erg met het miljeu bezig hoor: ik gebruik regenwater in een tweede leidingennet hier in huis,

ik heb een eigen riool/afvalwater zuiverings installatie met een helofyten vijver en

verwarm mijn huis met hout dat van mijn eigen land komt...)

Helaas moet aangeven dat dit allemaal in financieel opzicht heel weinig uitmaakt......

Het is ietsje goedkoper ( ik schat 20 % ) maar het is veel werk en vereist veel gereedschap,

materialen en onderhoud.......

Berichten: 473

Re: Zonnepanelen voor thuis

@ Ger: Mijn onderhoudskosten? 0.0€ en zeker niet laten kuisen, dat zijn pas bedriegers! De regen doet dat voor u :)

7 tot 8 jaar terug verdien tijd zijn inderdaad gangbare waarden.

@ Wim: Begrijp ik het goed dat jij slechts 1 paneel hebt?

Dat is nu eens een installatie die statistisch niet significant is.

Welke omvormer heb je, merk en type?

Omvormers zijn normaal gedimentioneerd om honderden volts DC om te zetten naar AC.

Jij hebt maar 24V dc uit één paneel. Die omvormer kan toch niet goed functioneren ? :) ?

@ Klazon: Bij een elektriciteitspanne zal je omvormer inderdaad NIET werken.

Er mag dan nog zoveel zon schijnen, opbrengst = 0.0kWh ;) ;)

@ Eric: Dat van de prijsstijging van elektriciteit is zelfs in het nieuws gekomen. Onverantwoorde beslissingen leiden tot ongekende gevolgen natuurlijk. GSC uitgeven aan 450.00€/MWh/jaar is je reinste onzin! Waarom moet de producent via PV installatie 3 maal meer krijgen dan de gangbare elektriciteisprijs??

Om Ger terug op te vrolijken dit plaatje met mijn opbrengsten per maand

Afbeelding

Zo zie je maar dat je maandelijks 100% afhankelijk bent van de zon, maar jaarlijks gemiddeld wel op eenzelfde waarde uitkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

@ Ger: Mijn onderhoudskosten? 0.0€ en zeker niet laten kuisen, dat zijn pas bedriegers! De regen doet dat voor u ;)
Ik was ook niet van plan om het te laten doen. ;)

Maar ik begreep wel dat er -ondanks regen- een vuile aanslag op de panelen kan komen. Dat verbaast me eigenlijk niet, want dat zie je ook op dakpannen, ruiten, etc. en ik kan me dus ook goed voorstellen dat het rendement hierdoor wat minder wordt na verloop van tijd.
Om Ger terug op te vrolijken dit plaatje met mijn opbrengsten per maand
Ik was nog vrolijk hoor, maar bedankt. :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Blast from the past! 11 jaar verder en inmiddels een ander huis met bijbehorend dak. Hadden sommigen hier wat bedenkingen bij mijn vorige dak qua geschiktheid voor zonnepanelen, nu heb ik een dak van 5,4*5,5 meter, zonder tranen u aan de zuidzijde. En de zonnepanelen zijn inmiddels ook weer doorontwikkeld, dus nu moet het lukken :)

Mijn belangrijke vraag voor nu is eigenlijk of het zinvol is om enkele zonnecollectoren (met boiler) te leggen en verder PV-panelen, of puur voor PV te gaan. Ruimte zat voor een zonneboiler op de voorzolder en de ketel is er ook geschikt voor. Tevens is het credo dat we met zijn allen van het gas af moeten, dus een zonneboiler zou hierbij helpen. Maar hoeveel zonnecollectoren is dan wijsheid? Of is dat misschien helemaal niet wijs?

Heeft iemand wat relevante ervaringen te delen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Zonnepanelen voor thuis

Mijn persoonlijke inzichten, zonder grootschalig onderzoek.

Zelf heb ik beide. Vijftien zonnepanelen en 2 zonnecollectoren. Bij de collectoren heb ik 1 vat. Het warme water wordt puur gebruikt voor warm water vraag en niet voor de cv. Ik heb gekozen voor deze combinatie omdat ik plaats had voor 15 zonnepanelen op 1 stuk dak en boven een de cv ruimte verderop nog plaats over had.

In de praktijk doen beide soorten panelen natuurlijk weinig in de winter, dat geldt dus ook voor de collectoren. De hele zomer zie ik dat ik vrijwel geen gas meer gebruik voor warmwatergebruik.

De simpele rekensom geeft voor mij een economisch rendement op de zonnepanelen dat ongeveer 2 keer zo hoog ligt dan op de collectoren, ofwel halve terugverdientijd.

In mijn specifieke situatie vind ik dat geen probleem omdat het een mooie benutting van het dak is, bij jou lijkt me dat wellicht anders.

Berichten: 3.780

Re: Zonnepanelen voor thuis

Het is een strijd tussen energieleveranciers, onze regering ,zonnepaneelfabrikanten en consumenten die er nog brood in moeten zien. Daar komt altijd een compromis uit waarbij het nog allemaal net haalbaar is voor alle partijen, maar geen vetpot natuurlijk voor de consument want dan zou het evenwicht gaan verschuiven richting andere partijen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

shimmy schreef: za 03 apr 2021, 21:28 In de praktijk doen beide soorten panelen natuurlijk weinig in de winter, dat geldt dus ook voor de collectoren. De hele zomer zie ik dat ik vrijwel geen gas meer gebruik voor warmwatergebruik.
Kun (en wil) je iets vertellen over je huishouden? Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen, ik ben benieuwd hoeveel zonnecollectoren en wat voor formaat boiler dan zinnig is?

Groot verschil tussen beide opties is natuurlijk nog steeds, zoals jaren terug in de topic opgemerkt, dat zonnecollectoren in de zomer op een gegeven moment het water hebben opgewarmd en vanaf dat moment niets meer opleveren totdat je warm water tapt. Met elektriciteit kun je in principe natuurlijk ook verwarmen. Stel dat we ooit naar een warmtepomp zouden gaan, is dat dan enigszins rendabel? Of is het dan bij het vullen van een bad of tijdens een douche nog steeds handig om een zonneboiler te hebben?

Wat hierbij ook meespeelt is dat het plan volgens mij is om gas langzaamaan steeds hoger te belasten en anderzijds de salderingsregeling onder druk staat en sowieso op de lange termijn niet houdbaar meer zal zijn.
En hoe zit het eigenlijk als ik meer opwek dan verbruik? Salderen streept dat weg, maar als ik structureel op jaarbasis over houd, heeft dat dan enige financiële zin voor mij?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: zo 04 apr 2021, 11:17 Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen, ik ben benieuwd hoeveel zonnecollectoren en wat voor formaat boiler dan zinnig is?
Enig idee van je dagelijks/wekelijks gasverbruik buiten het stookseizoen? Want dat zal dan hoofdzakelijk voor warm water zijn.
Wij zijn hier met zijn tweeën, maar stammen beiden nog uit de tijd van zaterdagavond in de teil, en tussendoor een washandje hier en daar. Waarmee ik wil zeggen, wij staan niet dagelijks onder de douche zoals zovelen tegenwoordig. Ons zomerse gasverbruik is ongeveer 1,5 m³/week, gasformuis en warm water. Dat zal voor jouw gezin wellicht het drievoudige zijn?

en wat betreft die salderingsregeling, dat gaat er naar verwachting uitzien zoals hier beschreven:
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... nepanelen/
tot 2023 100%, daarna tot 2031 elk jaar een percentage minder.
Dus voor wat je zelf verbruikt terwijl je het opwekt (en dan is het altijd fijn als je wasmachines en dergelijke grootverbruikers zoveel mogelijk laat draaien terwijl de zon schijnt) blijf je de volle mep besparen, voor de rest krijg je nog ongeveer 6 cent per kWh terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ik kan terugkijken tot september, toen zaten we op 36 kuub, dus zeg maar 8 kuub per week. Dat zal deels komen door de regendouche die in dit huis zit en een zoon die van lang douchen houdt. Van die regendouche wil ik af, van die zoon niet 😉

Bedankt voor de link van milieucentraal
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: zo 04 apr 2021, 14:08 regendouche
dat zijn zuiplappen...
nattevingerschatting: bespaar 4 kuub gas per week door over te schakelen op een gewone douchekop (nog niet eens een spaardouchekop)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: zo 04 apr 2021, 11:17
shimmy schreef: za 03 apr 2021, 21:28 In de praktijk doen beide soorten panelen natuurlijk weinig in de winter, dat geldt dus ook voor de collectoren. De hele zomer zie ik dat ik vrijwel geen gas meer gebruik voor warmwatergebruik.
Kun (en wil) je iets vertellen over je huishouden? Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen, ik ben benieuwd hoeveel zonnecollectoren en wat voor formaat boiler dan zinnig is?
Wij zijn met de zelfde samenstelling als jij. Er wordt veel gedoucht, met name in de zomer want er wordt veel gesport en
de dames lopen dagelijks door de paardenstal.

Ik heb nu sinds een jaar of vijf, dus wellicht al weer verouderd, 2 keer een HRsolar a 2,5m2 op het dak en een vat van 200 liter. Ik heb een “slimme” meter die ik per uur uit kan lezen op mijn Iphone. Ik zie daar in de zomer eigenlijk alleen gasverbruik bij het koken of als we echt allemaal op rij willen gaan douchen.

Nogmaals denk ik zelf wel dat als je puur financieel kijkt je beter uit bent met alleen zonnepanelen. Als je dak goed zichtbaar is geeft één soort panelen waarschijnlijk ook esthetische voordelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Zonnepanelen voor thuis

Jan van de Velde schreef: zo 04 apr 2021, 15:08 dat zijn zuiplappen...
nattevingerschatting: bespaar 4 kuub gas per week door over te schakelen op een gewone douchekop (nog niet eens een spaardouchekop)
Ja, ik weet het... Maar dit geval komt als 1 geheel uit de muur. En de badkamer staat op de nominatie om in zijn geheel aangepakt te worden maar dat is een investering op zich.
shimmy schreef: zo 04 apr 2021, 16:56 Nogmaals denk ik zelf wel dat als je puur financieel kijkt je beter uit bent met alleen zonnepanelen. Als je dak goed zichtbaar is geeft één soort panelen waarschijnlijk ook esthetische voordelen.
Da's zeker waar
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: Zonnepanelen voor thuis

Ger schreef: zo 04 apr 2021, 19:12 Ja, ik weet het... Maar dit geval komt als 1 geheel uit de muur. En de badkamer staat op de nominatie om in zijn geheel aangepakt te worden maar dat is een investering op zich.
Als je de capaciteit van een zonneboiler afweegt, overweeg dan ook mee of je tzt een warmte terugwin afvoer denk te installeren.
Die werken overigens wel zomer EN winter door.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Zonnepanelen voor thuis

shimmy schreef: zo 04 apr 2021, 16:56 als je puur financieel kijkt
@Ger: hoe oud is je huis trouwens? In heel Nederland, maar vooral in huizen van voor 1975 is er vaak zóveel "laaghangend fruit" op het gebied van energiebesparing dat het een nationale schande is dat daar geen goed investeringsprogramma voor is.

Voorbeeld: mijn (hoek)huis is uit 1970, met joekels van CV-radiatoren, pre-oliecrisis. in 2012 een HR-ketel geïnstalleerd, dat scheelde al significant. Ik was na een paar jaar dat eventjesgloeiend-langkoud-eventjesgloeiend-langkoud beu en zette de aanvoertemperatuur eerst naar 60oC en uiteindelijk twee jaar geleden terug naar 40oC (op alle behalve de koudste dagen gaat dat prima, als je iets trager opwarmen 's ochtends voor lief neemt). Er komt bij mij nauwelijks waterdamp uit de schoorsteen. Als ik dat op een winterdag vergelijk met de huizen om mij heen.....

Ik heb van Ukkel de maandgemiddeldes van alle stookmaanden geplukt, daarop een stookseizoengemiddelde (okt-april) gemaakt, en mijn gasverbruik daaraan gerelateerd. Dat is nu gezakt van ruim 100 m³ per graad celsius verschil binnen/buiten (van vóór de HR-ketel) naar minder dan 60 m³/oC.
stook.PNG
Ander voorbeeld, mijn dochter: kocht een paar jaar geleden een hoekhuis uit 1955, nog vrijwel in de staat zoals het toen was gebouwd, behalve oud dubbelglas op de benedenverdieping. We hebben de spouwmuur (5 cm) laten isoleren. Op papier verdien je dat (tweeduizend euro met die grote blinde gevel) op 4 jaar terug. En in de praktijk gaat dat prima kloppen hoor.

Ook daar staat de ketel trouwens op 45-50oC . 40 redt ze niet van december tot februari, want de radiatoren zijn daarvoor te modern. Maar dat leert dat in heel veel huizen in NL het gasverbruik met honderden kuubs omlaag kan alleen door mensen te leren die aanvoertemperatuur seizoensmatig aan te passen. Op alle ketels die ik ken is dat een fluitje van een cent, op de grootste dommerik na kan iedereen dat. Op de ketel van mijn dochter is dat een simpel draaiknopje, bij de mijne een menuutje dat stap voor stap in de handleiding staat. En dat kost helemaal NIKS behalve een paar keer per jaar de zoldertrap beklimmen.

Nationaal fonds dat de investeringen betaalt, eigenaren/huurders die de investeringen terugbetalen met alleen de jaarlijkse besparing op hun gewoonlijke energierekening. Op een paar jaar alle enkelglas eruit, alle spouwen geïsoleerd, alle oude ketels vervangen door HR, alle ongeïsoleerde zolders aangepakt, alle ketels afgesteld. Alle laaghangend fruit geplukt. En dat is er allemaal nog veel meer dan je zou denken.

Reageer