Voelen planten pijn?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Voelen planten pijn?

Ik zit nu al lang met de vraag of planten pijn voelen. Na wat op het internet te hebben gekeken heb ik zowel bronnen gevonden van wel, maar die een vage uitleg geven en ook bronnen van niet?

Graag zou ik jullie mening hierover weten

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voelen planten pijn?

Dat is al redelijk uitvoerig in dit topic uit 2006 besproken.

In het kort, nee planten voelen geen pijn. Ik ben dan ook oprecht benieuwd welke bronnen je hebt gevonden die het tegendeel beweren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Voelen planten pijn?

Ik heb al op verschillende sites gezocht en kwam op verschillende terecht waarbij men beweert dat planten pijn voelen. Ze toonden dit aan via soort apparaat of leugendetector en konden ook aantonen dat planten reageren op hun omgeving en een soort psyche hebben. Maar ik heb wel nog nooit een wetenschappelijke uitleg of bewijs gezien. Men zegt telkens dat de naald van de leugendetector gaat bewegen bij het knippen van de plant of bij andere handelingen. Maar dan vind ik het raar dat ze direct refereren naar pijn. Natuurlijk zal er reactie zijn in de plant tussen de verschillende cellen, maar hoe weet men dan zo zeker dat dat pijn is?

Hier zijn wat sites dat ik gevonden heb

http://davidsright.blogspot.com/2007/01/my...-feel-pain.html

http://www.associatedcontent.com/article/1...mal_rights.html

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...06213525AAZt1Kv

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voelen planten pijn?

Stuk voor stuk is er geen enkel bewijs geleverd in deze bronnen. Een crescograph is een machine die gebruikt wordt om de groei van een plant te meten, en niet de pijn van een plant. Bose werkte als botanist aan de 'Ascent of sap' (de opwaartse beweging van water in een plant) en heeft het nooit over 'pijn in planten'.

De proef door mythbusters is als directe reactie op Cleve Backsters werk. Ze kregen inderdaad vergelijkbare resultaten, echter nadat er werd gecontroleerd voor externe stimuli was er geen enkele reactie meer waarneembaar.

Nogmaals lang verhaal kort, planten voelen geen pijn. Pijn is een sensorische waarneming waarbij de zenuw bovengemiddeld veel wordt geprikkeld. Planten kunnen en zullen reageren op fysiologische veranderingen, om dit echter 'pijn' te noemen is onzinnig, het gaat om totaal andere processen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Voelen planten pijn?

Nogmaals lang verhaal kort, planten voelen geen pijn. Pijn is een sensorische waarneming waarbij de zenuw bovengemiddeld veel wordt geprikkeld.


En niet onbelangrijk; planten hebben geen zenuwen. Pijn kun je ruwweg definieren als de integratie in de hersenen van signalen door bepaalde zenuwvezels (die van het pijnsysteem) waardoor het nare gevoel wordt ervaren dat wij pijn noemen. Daarvoor heb je dus zenuwen nodig.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 11

Re: Voelen planten pijn?

Dus als er op een site staat dat planten een gelijkaardig zenuwstelsel hebben is dit fout? Ik weet ook dat deze sites niet allemaal de juiste bronnen raadplegen en dat de meeste van dit soort berichten gewoon sensatienieuws is. Ook hoor je steeds dat planten wanneer ze uit de grond worden getrokken "schreeuwen" of als ze gekookt of gesneden worden het ook uit schreeuwen. Dit vind ik dan ook weer bedenkelijk, want hoe doen ze dat dan ?!? Ik heb ook al eens een filmpje gevonden dat een professor van plantenkunde zei dat planten geen pijn hebben omdat het in de evolutie als een zwakke eigenschap wordt aanzien en het geen nut heeft. Maar dan heb je ook radio en kranten waarin juist het omgekeerde staat, dat ze wel pijn voelen.

graag jullie mening hierover

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voelen planten pijn?

Ja dat is inderdaad fout. Het hoeft niet perse sensatienieuws te zijn, je kan ook prima een crackpot zijn zonder sensatiebelust te zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 11

Re: Voelen planten pijn?

Ik heb ook nog een filmpje op youtube gevonden over dit onderwerp

http://www.youtube.com/watch?v=irMog_AJ3SE

Ik weet ook niet de waarde ervan, maar hierbij beweren ze wel dat wetenschappers het ondersteunen. Om het echt zeker te zijn moeten we het eigenlijk vragen aan een prof plantenkunde of ben je er behoorlijk zeker van. Sorry dat ik zo doordring op dit onderwerp ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voelen planten pijn?

Ik ben er heel zeker van.

Om even in te gaan op de 'feiten' die ze in die link noemen:

Religie als wetenschappelijk bewijs is een lachertje.

Backster hebben we al besproken.

Auxine is een hormoon, geen neurotransmitter. Zelfs al was het een neurotransmitter dan zou het nog steeds geen nut hebben aangezien een plant geen zenuwen heeft. De wortels en vasculatie van een plant zijn evenmin zenuwen.

Het 'praten' van planten met andere planten is een bekend fenomeen en is simpelweg de uitscheiding van stoffen door fysiologische principes. Ik zie dan ook niet wat dit met pijn te maken heeft.

Dit zijn een hele lading loze claims die eenvoudig te weerleggen zijn en/of zonder ook maar enige wetenschappelijk bronvermelding komen. Dit kan ik dan ook niet serieus nemen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Voelen planten pijn?

Deze topic kan je misschien ook nog eens doornemen. Ondanks het feit dat het hier bijna om een monoloog gaat van ondertekende... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 11

Re: Voelen planten pijn?

Bedankt voor de reacties. Het was niet de bedoeling om jullie in vraag te stellen, ik wou gewoon wat wetenschappelijk gebaseerde uitleg over deze topic omdat ik het nergens anders vond.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Voelen planten pijn?

Daar is ook helemaal niks mis mee. Mensen die oprecht vragen hoe iets zit omdat ze iets van iemand hebben gehoord of hebben gelezen zijn meer dan welkom om hier topics over te openen en vragen te stellen. Mensen die onwetenschappelijke nonsens lopen te verkondigen en hun hoofd in het zand steken voor het totale gebrek aan bewijs voor hun stelling, daar kunnen we niet zo goed tegen. Daarom is dit topic dan ook nog open en is het topic uit de link die Dido gaf dan ook gesloten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer