blauwzuur in lijnzaad

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 485

blauwzuur in lijnzaad

Wou ik m'n paard lijnzaad geven, schijnt goed te zijn, hoor ik weer dat je het eerst moet koken omdat er anders blauwzuur kan ontstaan. Hmm! Lekker dan ik nam er ook weleens een hapje van. Gewoon van zonnatura, gekocht in de supermarkt......

lijnzaad pdf-je

Wie weet hier meer over??

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: blauwzuur in lijnzaad

Je hebt twee soorten lijnzaad, lijnzaad geel en lijnzaad bruin. Beide soorten lijnzaad bevatten het glucoside linamarine waaruit door enzymwerking (linamarase) blauwzuur (HCN) kan ontstaan, maar in lijnzaad geel zit dit velen malen minder waardoor deze wel goed is voor dieren.

Tevens wordt lijnzaad bruin en lijnzaad geel beide gebruikt als decoratie op brood en biscuit en smaakversterker in meusli en natuurvoeding dus zo verschrikkelijk slecht zal het dus ook niet zijn.

Berichten: 1

Re: blauwzuur in lijnzaad

Van verschillende bronnen heb ik vernomen dat in lijnzaadolie blauwzuur aanwezig is of kan ontstaan. In mijn kennissen- en familiekring bevinden zich een aantal mensen die dagelijks een of twee eetlepels lijnzaadolie nemen door het ontbijt (Budwig-ontbijt).

Zie: http://www.ores.nl/patientinfo/patientinfo...dwigontbijt.htm

Bij alle personen die langere tijd (meer dan een half jaar) lijnzaadolie gebruiken treden één of meer van de volgende klachten op.

- Benauwdheid;

- Niesen;

- Verstopte luchtwegen (slijm);

- Flauwvallen;

- Problemen met de schildklier;

- Problemen met spieren (traplopen kost veel energie, pijn en slaapgevoel in benen);

- Angst.

Deze klachten komen overeen met de symptomen van een blauwzuur-vergiftiging of cyanide-vergiftiging zoals beschreven in de volgende pdf.

http://www.pdv.nl/lmbinaries/blauwzuur!.pdf

Genoemde klachten nemen af indien gestopt wordt met het gebruik van lijnzaad en/of lijnzaadolie.

Heeft iemand hierover meer informatie?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: blauwzuur in lijnzaad

Bij lijnzaadolie zouden er geen problemen moeten ontstaan door het voorbewerkingsproces en 'gewoon' lijnzaad (of het nu geel of bruin is) bevat stoffen die HCN kunnen vormen dus is schadelijk. HCN heeft verder geen cumulatieve eigenschappen en wordt dus ook niet in het lichaam opgeslagen zodat het pas later tot uiting komt.

Mijn advies, eet niet elke dag lijnzaad, want het is lang niet zo gezond als wordt beweerd doordat de nadelen (ontstaan van blauwzuur) niet opwegen tegen de voordelen.

Oja koken zoals Jantine zei is voor lijnzaad een goede oplossing, kan linamarine niet tegen en daarmee zijn de problemen opgelost.

Als je last krijgt en je weet dat het stopt als je geen lijnzaad meer eet dan is die keuze toch redelijk simpel???

Reageer