Hoe zoeken die mods naar info

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 68

Hoe zoeken die mods naar info

Veel mensen stellen hier vragen (hehe, ik ook) en dan komen de mods met handige sites die ze dan vaak via google hebben gevonden. En dan denk ik: hoe doen die mods dat? Ik dacht zo bijmezelf, kunnen de mods niet eens in een topic zetten hoe zij te werk gaan en laten zien hoe zij in 5 min. vinden waar de vraagstellers een uur over hebben gedaan en dan nog niks hebben gevonden.

Dus mijn vraag aan de mods: Vertel eens jullie zoekstrategieen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Hoe zoeken die mods naar info

Voor info over kookpunten, en andere fysische eigenschappen, heb je veel aan websites van NIST en Sigma-Aldrich.

Aangezien ik ook een studie heb afgerond heb ik ook een paar planken vol boeken waar ik zo eentje te pakken heb waar ik wat specifieks in kan vinden. Een specifieke vraag over Fysische chemie of quantumchemie haal ik meestal vlot uit een boek.

Verder helpt het vaak om Google te gebruiken, en dan met zoektermen in het Engels ipv Nederlands. Dus als je iets zoekt over, ik noem maar wat, massaspectrometrie, moet je als zoekterm "mass spectrometry" gebruiken. Levert veel meer hits op.

Verder is het een beetje ervaring met weten welke zoektermen effectief zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe zoeken die mods naar info

Eigenlijk is dat een beetje het geheim hé ;)

Want als iedereen nu ook binnen een paar minuten veel informatie kan vinden komen ze niet meer op het forum :D

Maar zoals beryllium al zegt staat er veel in de boeken (4jaar studie) en effectief zoeken op google. :P

Wees gewoon duidelijk met je keuzes zoek naar aternatieven en meerder trefwoorden. Ook door chemische kennis weet je gewoon iets meer trefwoorden bij verschillende zoektermen. Dus ik denk dat het een combinatie is van deze factoren :P

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hoe zoeken die mods naar info

Op de eerste plaats is de keuze van zoekmachine of site erg belangrijk.

Voor snel even wat fysische informatie over een stof ga ik naar ChemFinder of NIST Chemistry Webbook en voor gecompliceerdere vragen naar Scirus of Google. Andere zoekmachines kan natuurlijk ook, maar de meeste halen het nog niet of gebruiken de database van google.

[quote='Leuke extra's van Google']Converteren in google: zie hier hoe.

Geavanceer rekenen in google: zie hier hoe.

En het zoeken op locatie: zie hier.

Wetenschappelijke artikelen met Scholar: zie hier.

Woordenboek van google: zie hier.[/quote]

Je keuze aan sleutelwoorden is erg belangrijk net als het gebruik van de appelstrof ("). Vaak is het in de chemie heel handig om je zoektermen te vertalen naar het Engels waarvoor ik dan soms Ectaco of Interglot voor.

Houdt er goed rekening mee dat heel veel dingen meerder schrijfwijzen hebben en dat in het Engels veel woorden los van elkaar worden geschreven terwijl wij deze aan elkaar plakken. Gebruik dan dus de appelstrof. Wij zouden zoeken op appelsap maar Engelsen op "appel sap" dat idee een beetje.

Verder is het verwoorden heel belangrijk, even wat knip-en-plak voorbeelden (pas op voor de 10 zoekwoorden limiet van Google):

"determination of stofnaam" OR "analysis of stofnaam" techniek

"stofnaam determination" OR "stofnaam analysis" techniek

"synthesis of stofnaam" reactieproduct1 reactieproduct2 etc

"stofnaam synthesis" reactieproduct1 reactieproduct2 etc

En het geavanceerd zoeken op één domein is ook erg handig. Je weet welke op site het moet staan maar niet waar dan kan je de uitgebreide zoekfuntie ook gebruiken. Of het alleen zoeken op PDFjes, er zijn veel mogelijkheden om met een uitgebreide zoekfunctie veel goede sites te vinden.

Neem ook nog even een kijkje op de zoekhulp van google

Een brede kennis is ook heel prettig. Als je van een onderwerp net iets meer af weet heb je al snel goede zoektermen te pakken. Over een poosje komt de 'onze links' pagina online en daar zal je alleen websites in vinden waar je echt wat aan hebt en die wij dus ook veel gebruiken.

Succes met zoeken!!!

Reageer