[scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 4

[scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

worden. ( in welke catogorie (zeg gelijk welke afvalvaten catogorien er zijn)

A. zwavelzuur (98%)

B.NaOH (4M)

c. ether als extractie middel.

d. 100 ml kopersulfaat oplossing (0.1 molair) in een erlenmeyer.

e. 150 mg watervrij soda in een weegdoosje.

f. verdunde chloride oplossing (25 ml) na titratie met zilvernitraat (0.1 mol/l)

g. tri-chloorethaan, dat door middel van indampen is teruggewonnen.

H. vloeistof in een beker glas waar niet opstaat wat er in zit.

als jullie het weten alvast bedankt. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Over chemisch afval bestaan er al verschillende onderwerpen op het forum; als je de zoekmachine gebruikt kan je er wel wat over vinden denk ik.

Wat betreft je voorbeelden:

A&B:

zeer ruim verdunnen (voorzichtig!!!!!!!!!) en door de gootsteen

C:

halogeenarme organische oplosmiddelen

D:

gootsteen

E:

eh, hergebruiken?

F:

meestal zullen er nog zilverresten in zitten; die worden vanwege de waarde vaak apart gehouden om het zilver terug te winnen

G:

halogeenrijke organische oplosmiddelen

H:

moeijlijk te zeggen! meet eerst de pH om te weten of het zuur of basisch is
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 485

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Sommige dingen kan je gewoon ook in de zuurkast zetten en wachten tot het verdampt :oops: . Zeker als je niet weet wat het is, zou ik dat als eerste proberen!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

D: gootsteen


Kopersulfaat mag zeker niet door de gootsteen. Koper is immers een zwaar metaal. Dus in het zure afvalvat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Kopersulfaat mag zeker niet door de gootsteen. Koper is immers een zwaar metaal. Dus in het zure afvalvat.
Oeps, dan hebben er in mijn eerste jaar heel wat studenten een milieudelict gepleegd... :oops:

Maar hoezo in het "zure" vat? en niet bij bijv. de halogeenarme oplosmiddelen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Maar hoezo in het "zure" vat? en niet bij bijv. de halogeenarme oplosmiddelen?
Omdat het in water opgelost is en niet in een organisch oplosmiddel. Ook neutrale oplossingen kun je in het zure vat gooien.

150 mg watervrije soda kun je door de gootsteen spoelen, zo'n kleine hoeveelheid kun je bijna niet hergebruiken. 4 M natronloog kun je óók gewoon in de gootsteen kiepen; bij het ontstoppen van de afvoer is de concentratie in het algemeen veel hoger, en daar kraait ook geen haan naar. In het riool wordt het vanzelf wel verdund.

Als je het zwavelzuur wilt verdunnen, moet je erop letten dat je het zuur in water doet, en geen water in het zuur gooit. Dit kan gaan spetteren en brandwonden opleveren. Het mengsel zal bij verdunnen erg warm worden (meer dan 100°C, afhankelijk van de verdunning), let daar op!!!

Berichten: 10

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

hallo

als je NaOH (4M) perse in een afval vat moet gooien bij welk afval vat hoord dat dan????????/

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Even samengevoegd voor de duidelijkheid en zie boven...
150 mg watervrije soda kun je door de gootsteen spoelen, zo'n kleine hoeveelheid kun je bijna niet hergebruiken. 4 M natronloog kun je óók gewoon in de gootsteen kiepen; bij het ontstoppen van de afvoer is de concentratie in het algemeen veel hoger, en daar kraait ook geen haan naar. In het riool wordt het vanzelf wel verdund.
Slecht gelezen, afvalvat 'sterke zuren en basen' (zie hier) lijkt mij het meest logisch...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

(...) 4 M natronloog kun je óók gewoon in de gootsteen kiepen (...)
Slecht gelezen, afvalvat 'sterke zuren en basen' (zie hier) lijkt mij het meest logisch...
Jah, maar hebben jullie één afvalvat voor zuur èn base? Dat lijkt me niet erg veilig?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Ja, dat neutraliseert elkaar mooi, maar wel heftig, denk ik, geen idee ik weet niet wat voor logica daar aan hangt...

Berichten: 4

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

hallooooooooo mensen jullie geven helemaal geen antwoord op de vraag want de antwoorden die jullie geven zijn een omweg en geen direct antwoord op de precies gestelde vraaag.

dank je voor de mede werking, maar wees toch eens duidelijk en beantwoord de vraag in feiten (kort maar krachtig welke stof in welk afval vat hoort en welke afvalvater er zij n( in catogorien) (lliefst in de volgorde waar ik het in heb staan).

ik vraag alleen om duidelijk heid , is dat soms te veel gevraagd.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

ik vraag alleen om duidelijk heid , is dat soms te veel gevraagd.
Ja, als je eens goed zou lezen dan zie je dat er met veel stoffen meerdere mogelijkheden zijn en doen ze op elk lab wat anders!

Als je alles rustig leest wat hierboven staat dan kan je het als onderstaande samenvatten!

A&B:

zeer ruim verdunnen (voorzichtig!!!!!!!!!) en door de gootsteen

C:

halogeenarme organische oplosmiddelen

D:

Afvalvat zuren

E:

Gootsteen wegspoelen

F:

meestal zullen er nog zilverresten in zitten; die worden vanwege de waarde vaak apart gehouden om het zilver terug te winnen

G:

halogeenrijke organische oplosmiddelen

H:

moeilijk te zeggen! meet eerst de pH om te weten of het zuur of basisch is

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

ik vraag alleen om duidelijk heid , is dat soms te veel gevraagd.


Vervelend ja als mensen niet een antwoord geven wat je zonder er over na te denken over kan schrijven in je schriftje....

Berichten: 219

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

Op mijn vorige en huidige school voeren we koperzouten af als zwaar metaal, daar hebben we speciale afvalvaten voor. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 97

Re: [scheikunde] hoe moeten de volgende stoffen veilig afgevoerd

h. moet in een arpart vat met een etiket er op waar op staat onbekende stof,

hierbij mag niks meer in.

die vraag heb ik ook gehad namelijk!

groetjes roosje

Reageer