Pagina 4 van 5

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 12:11
door GJ_
Turbines hebben we ook. Maar "gewoon" een buis kan ook. Dat is wel een stuk ingewikkelder! De verhoudingen van de verschillende stukken pijp en de hoeken zijn meer dan een beetje belangrijk.

Lucht inblazen hoeft alleen maar om te starten, envenals een elektrische ontsteking. Als hij eenmaal gaat dan blijft ie gaan.

Alleen niet in een stads achtertuintje, ik schat dat de politie er binnen 15 minuten een eind aanmaakt. Op het platteland is hij tot zeker 5km ver weg te horen dus ook daar kun je niet zomaar wat mee spelen

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 12:14
door GJ_
nog een vraagje. Hoe sterk moet de bougie onsteking ongeveer zijn, om effectief te zijn?!
Wij gebruiken gewoon wat we hadden: geen idee dus. Hij moet gewoon vonken. De omstandigheden in een lockwood zijn gunstiger dan in een normale motor. Als brandstof gebruiken wij in de grootste lockwood vloeibare LPG (in: liters per minuut)

Gas werkt niet omdat alle gastanks binnen 2 a 3 minuten bevroren waren.

ALS JE ER AAN BEGINT ZORG ER DAN VOOR DAT JE BIJ IEDERE BEWEGING DIE JE MAAKT EERST 3x NADENKT!

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 12:21
door mastercell
dat snap ik :wink: het is en blijft gevaarlijk.

Maar als je geen turbo (turbine) hebt hoe kan de verbrandings kamer dan lucht aanzuigen of komt dit doordat er na de ontploffing een laag druk gebied onstaat in de kamer? En is de pijp dan zo heet dat het geen onsteking meer nodig heeft?

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 12:51
door GJ_
Denk na: 1 verbrandingskamer, 2 pijpen. De pijpen zitten tegenover elkaar en hebben een verschillende lengte. De uittredende gassen hebben een SNELHEID, dus het kost tijd om bij de uitgang te komen. Voor de een kost dat meer tijd dan voor de ander, de korte gaat dus op een gegeven moment terugzuigen door de massa van de gassen in de lange pijp. Verse brandstof/lucht gaat dus ook in de nog nabrandende lange pijp en ontsteekt opnieuw.

De "U" is alleen maar nodig om de stuwdruk van beide pijpen naar achteren te richten.

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 13:03
door mastercell
mooie en begrijpelijke uitleg :wink: :roll:

bedankt

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 13:43
door mastercell
tot nu toe snap ik de werking en de constructie van een pulsejet.

Nu moet ik alleen nog weten hoe ik een goed ignition system in elkaar moet zetten.

De bougie heb ik al, maar wat nu.... :roll:

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 14:11
door mastercell
Trouwens, is het niet beter om een gloeiplug te gebruiken. Want als de motor na de eerste circulatie toch vanzelf kan lopen heb je geen vonk meer nodig, dus is een gloeiplug ideaal! of zit ik er nu compleet naast? :roll:

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 18:23
door GJ_
Een gloeiplug is niet geschikt om gas mee te ontsteken. Er vindt nl geen noemenswaardige compressie plaats. Je moet gewoon een blokgolf maken met een NE555 en daarmee een dikke FET aansturen die een bobine aanstuurd. 15 vonken per seconde is prima. Als de motor loopt kan hij uit.

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 19:28
door mastercell
Blokgolf, NE555, FET ? :roll:

Kan je iets meer uitleg geven ? :P

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 19:38
door GJ_
Hopla:

Afbeelding

Zo heb ik het gedaan. Maar met een NE555 voor R6 de werkt het ook perfekt

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: vr 24 feb 2006, 23:43
door mastercell
Ik ben pas net een beetje begonne in de electronica dus ik snap het schema niet helemaal :roll: . De 2 circuits zitten ook los van elkaar? :P

zou je het nog een keer kunnen uitleggen?

mvg

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: za 25 feb 2006, 11:45
door mastercell
hier ben ik weer met men irritante vragen :roll:

Maar wat voor metaal moet je gebruiken en hoe goed moeten de las naden zijn?

En er komt toch ook een zekere vorm van koeling bij kijken?

(nog steeds aan het puzzelen met het ontstekings schema ^ :P )

mvg

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: za 25 feb 2006, 12:41
door GJ_
mastercell schreef:hier ben ik weer met men irritante vragen :roll:

Maar wat voor metaal moet je gebruiken en hoe goed moeten de las naden zijn?

En er komt toch ook een zekere vorm van koeling bij kijken?

(nog steeds aan het puzzelen met het ontstekings schema ^   :P )

mvg
Metaal: hittevast RVS (kost een vermogen) Dus is PB staal van redelijke dikte ook goed, het vreet zichzelf na verloop van tijd op. Lasnaden moeten altijd goed zijn anders kun je net zo goed plakband gebruiken.

Koeling doen we niet aan: roodgloeiend-> kijk het filmpje waarvan ik eerder in dit topic een linkje plaatste, daar zie je hoe heet onze kleinste word.

De ontsteking: het eerste schemaatje is de voeding. 12V in en 12v en 5 v uit. De driehoekjes zijn poortjes die in 1 IC van 1 euro zitten. Het duurste is de 540 (ik geloof 2 a 3 euro) Gewoon naknutselen, werkt altijd.

---edit---------------------

dit linkje:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=Mvi_3434.avi

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 20:39
door Balthazar
bij scrapheap challenge op discovery channel moesten ze ook wagentjes bouwen die werden aangedreven door een straal motor en een pulsejet. die straalmotor hadden ze heel makkelijk gebouwd door gebruik te maken van een vrachtwagenturbo. de buis dat naar het inlaat spruitstuk gaat(normaal gesproken) werd naar een verbrandingskamer geleid. de verbrandingskamer was een vierkante stalen doos met een gasleiding erin. de uitgang van de verbrandingskamer werd door gelinkt naar de kant waar noormaal de uitlaat aan verbonden wordt. nu moet je het gas ontsteken in de verbrandingskamer(kan dmv een bougie). door met een bladblazer op de ingang te blazen kun je de straalmotor op toeren brengen. en voila je hebt een straalmotor ala scrapheap. :roll:

met vriendelijke groet

gijs brouwers

Re: Verbrandingskamer Straalmotor

Geplaatst: ma 06 mar 2006, 21:55
door GJ_
Ja, da's een prima methode. Wij zijn er nu ook mee bezig. Ik heb een paar bijna-nieuwe VW turbo's voor dat doel. Dat is in feite eenvoudiger dan een pulse jet. Bovendien is het rendement een stuk hoger. De dB-productie is alleen wat teleurstellend tov een pulsejet.

Ik ben wel beniewt hoe de TS gevaren is met zijn pulsejet.