[scheikunde] Waterstofbruggen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 116

[scheikunde] Waterstofbruggen

We weten allemaal dat water een kookpunt heeft van 100°C en een smeltpunt van 0°C dankzij zijn waterstofbruggen. Nu vroeg ik mij af of er een verband was tussen de sterkte van de waterstofbruggen, de ENW, het kookpunt en het smeltpunt?

Bijvoorbeeld wanneer we een molecule met F en H hebben. Zijn de waterstofbruggen dan sterker door het grotere verschil in ENW en kunnen we daar dan iets uit afleiden over het smeltpunt en het kookpunt?

Alvast dank

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Waterstofbruggen zijn een van de sterkste verbindingen die er zijn. Je moet heel veel energie toevoegen eer je ze kapot krijgt. Moleculen die met waterstofbruggen aan elkaar verbonden zijn hebben daarom een hoog kookpunt. Er spelen ook nog veel andere factoren mee zoals dipoolkrachten, elektronegatieve waarde, mesomeer effect, inductief effect,... Ik denk niet dat de elektronegatieve waarde een invloed heeft op de sterkte van de waterstofbruggen.

Ik hoop dat ik het een beetje goed uitgelegd heb, zou wel moeten want ik moest dit vorig trimester kunnen uitleggen op het examen. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: [scheikunde] Waterstofbruggen

Dus je kan niet besluiten dat bijvoorbeeld het kookpunt van H20 kleiner is dan dat van KHF2 omdat de waterstofbindingen sterker zijn?

Reageer