Onderwijssystemen in België en Nederland

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 22

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Nikos schreef: za 06 feb 2010, 19:56
We hebben in Nederland ook nog het zogenaamde bijzonder onderwijs. Dit zijn scholen waar kinderen heen als de ouders willen dat kinderen geen openbaar onderwijs krijgen. Op deze school word extra aandacht gegeven aan geloof en kunnen kinderen bidden enz... Helaas zijn deze dingen er nog steeds.


Correct. Ik zou wel graag een kanttekening plaatsen dat bijzonder onderwijs niet identiek is aan speciaal onderwijs (wat ook bestaat). Speciaal onderwijs is voor moeilijker lerende kinderen, kinderen met een gedragsstoornis of kinderen die zich sociaal niet binnen een 'normale' groep kunnen handhaven (bijvoorbeeld omdat ze sociaal ver achterlopen en/of qua intelligentie juist ver voorlopen). Speciaal onderwijs is vrijwel altijd openbaar in de zin dat het geen bijzonder onderwijs is, maar meestal is een indicatie (bijvoorbeeld volgens DSM) wel noodzakelijk.

Berichten: 7

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Ik vind het een beetje gek dat je de studierichtingen in ASO "min of meer van moeilijk naar makkelijk" zet.

Natuurlijk is wetenschappen-wiskunde 8u moeilijker dan wetenschappen-wiskunde 6u, maar je kan verschillende richtingen (humane wetenschappen/menswetenschappen vs. Latijn of Grieks-Latijn vs. wetenschappen-wiskunde) absoluut niet vergelijken.

Eerst en vooral kies je voor een richting die je interesseert. Als ik later politicologie wil geven aan de universiteit, kan ik best in het middelbaar onderwijs al kiezen voor humane wetenschappen, en niet voor wetenschappen-wiskunde of een talenrichting.

Daarnaast is het gewoon onmogelijk om – zoals ik eerder al vermeldde – de verschillende richtingen te vergelijken. Voor wiskundige richtingen heb je meer inzicht nodig (o.a. voor het oplossen van vraagstukken), terwijl je bij humane wetenschappen veel meer dingen vanbuiten moet leren (o.a. verschillende leertheorieën). Beide richtingen zijn gewoon 'anders' moeilijk.

Ik begrijp ergens wel dat je de studierichtingen zo hebt gerangschikt, omdat veel leerlingen in de wetenschappen overschakelen naar humane omdat ze dan minder wiskunde hebben. Je krijgt er dan wel de humane vakken bij, en dat valt voor velen best wel tegen. Ook is het zo dat men op veel scholen humane wetenschappen inricht op niveau van het TSO.

Kortom: alle richtingen zijn moeilijk, maar zijn gewoon 'verschillend' moeilijk. Je hoeft dus ook niet te kiezen voor de richting die zogezegd het moeilijkst is of waarmee je zogezegd het hoogste diploma haalt, maar gewoon wat je interessant vindt.

(Het is wel héél handig dat je dit onderwerp hebt opgestart :) )

Berichten: 620

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Ronnie_CF schreef: vr 22 jan 2010, 15:03
...wetenschappen wiskunde 8 as such bestaan niet meer (is "verboden" volgens het leerplan)...
Op mijn school bestaat "WeWi8" nog hoor...
Ronnie_CF schreef: vr 22 jan 2010, 11:45
...min of meer van moeilijk naar makkelijk: Latijn wiskunde 8 (8 uur wiskunde, al is dit eigenlijk al afgeschaft en bestaat het nietmeer), Wetenschappen wiskunde 8, Latijn wiskunde 6, wetenschappen wiskunde 6, economie wiskunde, economie moderne talen, mens wetenschappen,...
hier zou ik je even in de rede willen vallen...wat je hier meldt is (volgens mij) persoonlijk. Iedereen zal het er wel mee eens zijn dat wiskunde moelijker is dan talen (doe zelf wiskunde), maar dat hangt dan van persoon tot persoon af...iemand die absoluut niets uit het hoofd kan leren, maar veel beter is in inzicht, zal het niet zo snel met je eens zijn...

daarenboven: waarom zou wetenschappen moeilijker zijn dan economie (zelfde redenering)? ik wil niet zeggen dat je helemaal verkeerd bent ofzo, en ik begrijp wel dat je ze wel op een of andere manier moet rangschikken, maar pas op met zomaar richtingen van "moeilijker naar makkelijker" te ordenen, dit komt over alsof je bedoelt dat de "moeilijkere" hoger van niveau zijn dan de "makkelijkere". noem ze gewoon op ofzo..

nu heb ik wel voldoende 'gezaagd' zeker? ;)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Dominus Temporis schreef: di 19 mar 2013, 20:43
Op mijn school bestaat "WeWi8" nog hoor...
Er is een verschil tussen de uitspraak "8 uur an sich bestaat niet meer" en "ik heb wewi8 gevolgd". Dat heeft dan weer te maken met het verschil tussen een echte 8-uursrichting en de 6+2. Het verschil zit er in dat die 2 uur Wiskunde echt iets aparts zijn, terwijl er in een 8 uurs kan doorgegaan worden. Vaak zit een 6+2 de "gewone" 6 uur niet alleen maar samen met een richting met enkel de 6 uur wiskunde. Of een echte 8 uur nu bestaat of niet, doe ik (voorlopig) geen uitspraak over). Sowieso zit je met de (nakende) hervorming in Vlaanderen.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Drieske schreef: di 19 mar 2013, 21:23
Er is een verschil tussen de uitspraak "8 uur an sich bestaat niet meer" en "ik heb wewi8 gevolgd". Dat heeft dan weer te maken met het verschil tussen een echte 8-uursrichting en de 6+2. Het verschil zit er in dat die 2 uur Wiskunde echt iets aparts zijn, terwijl er in een 8 uurs kan doorgegaan worden. Vaak zit een 6+2 de "gewone" 6 uur niet alleen maar samen met een richting met enkel de 6 uur wiskunde. Of een echte 8 uur nu bestaat of niet, doe ik (voorlopig) geen uitspraak over). Sowieso zit je met de (nakende) hervorming in Vlaanderen.


Daar zal 't 'em zitten...De 2 extra uur hebben niets te maken met de "belangrijkste" 6 uur...(Volg zelf Eco-Wisk (6) hoor, maar heb wel die 6 uur samen met WW6 en WW8)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 7

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Dominus Temporis schreef: di 19 mar 2013, 20:43
Op mijn school bestaat "WeWi8" nog hoor...

... pas op met zomaar richtingen van "moeilijker naar makkelijker" te ordenen, dit komt over alsof je bedoelt dat de "moeilijkere" hoger van niveau zijn dan de "makkelijkere". noem ze gewoon op ofzo..

nu heb ik wel voldoende 'gezaagd' zeker? ;) ...
Op je WEWI8: Op ASO-scholen (waar je dus WEWI8) volgt, heb je normaal 32 lesuren per week. Van die 32 uren worden 30 uren ingevuld door de overheid (of in ieder geval een hogere instantie dan de schol). Aan die 30 uren kan de school niets meer veranderen. De overheid (of welke instantie dan ook) heeft beslist dat zij maximaal 6 uren wiskunde invullen in die 30 uren. De school kan dus nog 2 uren per week zelf invullen (32-30). Als je school er voor kiest om die twee uren in te vullen met wiskunde, krijg je dus een richting WEWI8.

Over 'moeilijker naar makkelijker': dit 'probleem' heb ik in een vorig bericht op dit forum ook al aangehaald, maar dat blijkt in dovemansoren te zijn gevallen. Blij dat er iemand is met dezelfde mening!

Berichten: 620

Re: Onderwijssystemen in Belgi

abandon-theworld schreef: di 19 mar 2013, 21:59
Op je WEWI8: Op ASO-scholen (waar je dus WEWI8) volgt, heb je normaal 32 (bewerking door Dominus Temporis: wetenschapsrichtingen krijgen 33 lesuren, kwestie van een uurtje aardrijkskunde meer) lesuren per week. Van die 32 uren worden 30 uren ingevuld door de overheid (of in ieder geval een hogere instantie dan de schol)...


klinkt wel logisch, ja...maar kan je even zeggen waar je dit vandaan haalt? (niet dat ik je niet geloof, maar een volledige uitleg op een overheidswebsite zou de vraag wel nauwkeurig kunnen beantwoorden)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 7

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Dominus Temporis schreef: di 19 mar 2013, 22:18
klinkt wel logisch, ja...maar kan je even zeggen waar je dit vandaan haalt? (niet dat ik je niet geloof, maar een volledige uitleg op een overheidswebsite zou de vraag wel nauwkeurig kunnen beantwoorden)
Vorig schooljaar hebben we over dit onderwerp in de les een discussie gehad. De (overigens zeer slimme) leerkracht heeft het hele systeem toen tot in de puntjes uitgelegd. Heel wat familieleden die in het onderwijs werken hebben dit toen bevestigd.

Ik ben - zoals je al merkte - de exacte uitleg en details vergeten, en na kort wat google'en vind ik ook geen site die dit uitlegt.

Ik zal in de loop van de week aan die leerkracht en familieleden vragen hoe dat juist zit en of zij een duidelijke site omtrent dit onderwerp kennen :)

Berichten: 620

Re: Onderwijssystemen in Belgi

abandon-theworld schreef: di 19 mar 2013, 22:35
Vorig schooljaar hebben we over dit onderwerp in de les een discussie gehad. De (overigens zeer slimme) leerkracht heeft het hele systeem toen tot in de puntjes uitgelegd. Heel wat familieleden die in het onderwijs werken hebben dit toen bevestigd.

Ik ben - zoals je al merkte - de exacte uitleg en details vergeten, en na kort wat google'en vind ik ook geen site die dit uitlegt.

Ik zal in de loop van de week aan die leerkracht en familieleden vragen hoe dat juist zit en of zij een duidelijke site omtrent dit onderwerp kennen :)


Fijn dat je zo betrokken bent bij het hele onderwerp :)

Ik zal zelf ook eens bij mijn leerkrachten informeren over wat jij beweert.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Dergelijke zaken vind je (voor het katholiek onderwijs) op het vvkso: http://ond.vvkso-ict.com/vvksomainnieuw ... 2Dwiskunde

Dat verklaart uiteraard wel geen verschil tussen 8 of 6+2. Bovendien klopt de 30 niet volledig maar het principe wel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Ronnie_CF schreef: vr 22 jan 2010, 11:45België werkt met kassen en niet met groepen. Het lager onderwijs kent 6 klassen, waarna er naar het secundaire onderwijs wordt overgeschakeld (12 jaar).
België werkt eigenlijk met leerjaren. Eerste leerjaar, tweede leerjaar, ..., zesde leerjaar waarna overgegaan wordt naar het middelbaar: eerste middelbaar, tweede middelbaar, derde middelbaar, ..., zesde middelbaar (soms nog een zevende)

Die laatste worden ook nog eens per graad gegroepeerd. Het middelbaar bestaat dus ook uit 3 graden: eerste graad, tweede graad, derde graad.
Er zijn drie verschillende grote studierichtingen die kunnen worden gevolg (allen zes jaar):
Je hebt ook nog KSO (zoals eerder aangehaald, kunstonderwijs) en BUSO (buitgengewoon secundair onderwijs).
ASO (vooral universiteit) en TSO (meestal hogeschool)
De meesten op de universiteit komen uit het ASO, maar de meerderheid van het ASO komt nog altijd op de hogeschool terecht.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 620

Re: Onderwijssystemen in Belgi

317070 schreef: wo 20 mar 2013, 00:29
De meesten op de universiteit komen uit het ASO, maar de meerderheid van het ASO komt nog altijd op de hogeschool terecht.
Maar het is absoluut niet uitzonderlijk dat een leerling uit TSO een universitaire studie volgt...

Als ik in mijn klas even rondvraag, blijkt toch dat het grootste deel een universitaire studie verkiest boven een aan de hogeschool...vooral als ik kijk naar de leerlingen in de wetenschappen-richtingen
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 7

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Dominus Temporis schreef: di 19 mar 2013, 22:39
Fijn dat je zo betrokken bent bij het hele onderwerp :)

Ik zal zelf ook eens bij mijn leerkrachten informeren over wat jij beweert.


Interessant artikel over dit onderwerp op de site van Klasse: http://www.klasse.be/archief/experiment ... je-ruimte/

Berichten: 5

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Hoi! Wat is dat BuSo precies? Is dat het Belgische speciaal onderwijs voor kinderen met een stoornis?

En dit is een super handig topic, weten jullie waar je meer vergelijkingen of beschrijvingen van educatie systemen kan vinden (in vergelijking met NL)? Groetjes
Bezig in het boek When students have power - Ira Shor

Berichten: 1

Re: Onderwijssystemen in Belgi

Beste,

Waarschijnlijk heb ik staat het antwoord op mijn vraag al beschreven maar dan heb ik erover heen gekeken.

Ik heb een vraag:

Ik heb in Nederland het VMBO afgerond en een niveau 2 opleiding op het MBO gevolgd. Nu wil ik heel graag in Belgie een opleiding gaan volgen alleen heb ik geen idee wat het opleidingsniveau in Belgie is dat, vergelijkbaar is met het MBO in Nederland.

Ik hoop dat iemand antwoord op mijn vraag kan geven!

Alvast bedankt!

Reageer